Sammet
Trådstartare
Eftersom det enklast går att beskriva med bilder så gör jag detta till en bildtråd.
Knyter någon annorlunda än mig? Och isåfall, varför är ditt sätt något som faller dig i smaken?
"Mitt" sätt (nej inte Mitt, inte jag som kommit på det):
(tagen med mobilkamera så hav förbarmande över oskärpan).
Knyter:
Den svarta "linjen" markerar ut att hästens huvud går bakom det gula repet.
Jag lägger repet bakifrån (innefrån hästens huvud), igenom den lilla öglan.
Lägger jag Nedanför öglans "topp" så kommer knuten bli enklare att knyta upp. Hur komer jag visa när jag knyter upp knuten.
Greppet jag håller grimman i nu gör att jag har en and fri att arbeta med. Jag sänker dock pekfingret så det ligegr mot repet, håller upp det för att ögla och rep ska synas tydligt.
"Bakifrån och framåt." Detta för att repslutet (som ni kommer få se) då pekar bakåt när den väl är knuten, och inte kan komma att peta hästen i ögat.
"Runt och igenom den ögla du just skapat."
Dra åt litegranna och det ser ut så hära:
Dra åt ordentligt. Och knuten är klar.
Enkel att öppna genom att trycka upp öglans topp, och stör inte hästen genom att peta den i ögat med repändan.
På hästen (tyvär Enda bilden jag lyckats ta där knuten synns! )
Knyter någon annorlunda än mig? Och isåfall, varför är ditt sätt något som faller dig i smaken?
"Mitt" sätt (nej inte Mitt, inte jag som kommit på det):
(tagen med mobilkamera så hav förbarmande över oskärpan).
Knyter:
Den svarta "linjen" markerar ut att hästens huvud går bakom det gula repet.
Jag lägger repet bakifrån (innefrån hästens huvud), igenom den lilla öglan.
Lägger jag Nedanför öglans "topp" så kommer knuten bli enklare att knyta upp. Hur komer jag visa när jag knyter upp knuten.
Greppet jag håller grimman i nu gör att jag har en and fri att arbeta med. Jag sänker dock pekfingret så det ligegr mot repet, håller upp det för att ögla och rep ska synas tydligt.
"Bakifrån och framåt." Detta för att repslutet (som ni kommer få se) då pekar bakåt när den väl är knuten, och inte kan komma att peta hästen i ögat.
"Runt och igenom den ögla du just skapat."
Dra åt litegranna och det ser ut så hära:
Dra åt ordentligt. Och knuten är klar.
Enkel att öppna genom att trycka upp öglans topp, och stör inte hästen genom att peta den i ögat med repändan.
På hästen (tyvär Enda bilden jag lyckats ta där knuten synns! )
Senast ändrad: