Hur klipper ni era lösdriftshästar?

Corax

Trådstartare
Som rubriken förtäljer så undrar jag hur ni klipper era hästar som går på lösdrift.
Vad är det för häst, vad används den till, vad täcks den med?
Frussen eller 'varm'?
Svettas mycket/lite vid jobb?
När klipper ni och hur ofta?

Jag "islandsklipper" mina ena ponny (som en triangel under halsen ner på bringan) så han ska torka lite snabbare om han blir svettig. Han kan gå utan täcke oavsett väder nästan, han har nästan lika tät och lång päls som fåren.. 20 år och gör inte så mycket längre. Går kanske 3-5 dagar i veckan, inte särskilt hårt (statistiken för senaste året hamnar på ett snitt på 16 minuter/dag). Brukar nöja mej med att klippa honom en gång i november/december, han börjar fälla vinterpälsen i februari så det brukar inte behövas mer.

Den andra ponnyn, 13 år och tävlas och tränas aktivt, svettas mycket mer och är i jämförelse frusen. Henne brukar jag halvklippa och ha på ett fodrat regntäcke eller ett tunt vintertäcke. Har hon fri tillgång på mat räcker det med ett tunt täcke. Hennes päls växer extremt sakta så det räcker med en klippning i november/december.

Båda hästarna har sommareksem, så jag vill helst inte behöva greja med täcken på vintern också. Kommer nog låta bli att klippa i år.

Jag filtklipper mitt halvblod som går msv dressyr. Ganska framåt häst som svettas en hel del.
Kallblodstravaren som tränas för trav helklipps, annars får jag värmeutslag på honom även om han är tunt täckad.
Klipper nog 5-7 ggr innan nyår med start till helgen. Båda har täcke ute, kallblodet klarar sig länge med ett 100 gr medan halvblodet drar lite mer men är ok med 400 gr ner till -25.

Jobbets hästar (ridskola) går i snitt minst två 45 minuters pass om dagen halvklipps. Börjar bli dags nu att klippa dem. De har oftast bara tunna regntäcken och fritillgång på mat i i lösdriften. De svettas olika mycket. Några frusna och vissa inte alls :)

Islandshäst.
Klipper undersidan av halsen, tvärs över bogen(halva bogen) och ibland delar av undersida magen.
Ganska svettig kille som blir varm för minsta lilla.
Rids/tränas normalt, hobbyridning.
Jag lägger bara på täcke om det skulle vara extrem väderlek kring nollan med mycket blåst och nederbörd.

Kommer nog att klippa första gången nu snart, brukar bli 1-2 ggr till under vintern.

Som rubriken förtäljer så undrar jag hur ni klipper era hästar som går på lösdrift.
Frussen eller 'varm'?

D-ponny import från Norge som är 22 år. Hon rids ca 3-4 ggr i veckan lätt jobb varierat med dressyr med enklare skolor som byten, förvänd, sidvärts etc,löshoppar ibland lägre höjd och rids ut längre varierade rundor. Normalvarm/frusen. Ingen som kan gå otäckad även oklippt så åt de känsligare hållet. Svettas inte jättemkt som otäckad, ingenting som klippt. Hon är just nu halvklippt, allt utom huvud, ben och rygg. Ryggen klipps när det bli lite kallare för då blir pälsen mjälliknande och äcklig. Klipper typ 1ggn i månaden. :)

Brukar klippas året runt, dock inte denna sommar då det var så pass kallt. Klippte första ggn för denna säsong i augusti.

Alla mina går i lösdrift. Beroende på hur mycket de skall ridas o om jag orkar med täckeshantering så blir det olika mycket klippt. Jag klipper inte magen senare än sista oktober, däremot klipper jag gärna upp en islandsklippning(bog/halvhals) även på midvintern.

Utan täcke -
wpid-wp-1443180685558.jpeg

nyklipptgalop.jpg

wpid-dsc_1517.jpg

Med täcke
wpid-img_20140216_182946.jpg

wpid-wp-1425410222161.jpeg

Jag kan tänka mig att helklippa oxå, men absolut senast i oktober så att det blir nån cm päls innan midvintern.

Mina hästar sätter inte särskilt mycket päls, men ska de ridas ordentligt klipper jag hela halsen och drar sedan ett streck från manken till flanken och klipper allt nedanför sträcket. Ibland klipper jag bara halsen och bogen, nu i år kommer jag nog inte klippa någonting.

Tack för alla era svar!
Jag har ett halvblod som jag 'slängt ut' på lösdrift och tanken är att hon ska vara helt igång snart.
Tror att jag klipper i morgon och då en 'halvklippning'.
Då slipper hon vara väldigt kort i pälsen mitt under vintern. Jag räknar med att hon inte behöver klippas igen om jag täcker vettigt.

Förra vintern gick hon med 100g täcke, oklippt, när det var som kallast.

Den vintern som jag heklippte (lämnar annars benen)stod hon med minst 300g men frös ändå. Och hon är en sån som blir helt spattig och brallig av att frysa = gör illa sig (och mig).
Nu är det iofs fri tillgång som gäller så då hoppas jag slippa sånt.

Har ni halstäcke på era eller bara vanliga?
Och vad har ni för täcken nu, ni som hunnit klippa? Alt vad planerar ni för för täcke när ni klipper?

Frussen eller 'varm'?

Jag helklipper (ej huvud/ben) min nordis som rids "normalt" för en hobbyhäst. Svettas kopiöst redan vid kortare skrittrundor när hon är oklippt.

Hon täckas inte mer än vid kraftig eller ihållande nederbörd och/eller blåst och under kallaste vintern. Täckar vid något högre temp när hon är nyklippt, men hon har sällan problem med enbart kyla oavsett. Tjockaste täcket jag äger är på 200 gram, har aldrig ägt något med hals.

De har fri tillgång på foder genom nät vintertid och går i hage med delvis skog (=täckesdödare, så jag är glad att hon inte behöver ha täcke jämt. ;)) och ligghall med halm.

När jag hade varmblod gjorde jag olika delklippningar(typ som Kvandis första bild) och täckade vid samma slags väderlek med samma täcken som nordisen nu.
Antar att jag aldrig haft speciellt frusna hästar, fast de varit av olika ras och typ. ;)

Jag klipper som Kvandis första bild. Islandshäst på 18 år, som tränas och tävlas, rids 5-6 dagar i veckan. Svettas ordentligt när det är varmt, så är i störst behov av klippning i början på hösten. Klipper sista gången nån gång i oktober, då hinner det klippta växa ut en del innan det blir sådär vinterkallt. Har oftast inget täcke, tillgång till ligghall med mycket halm, fodras 3 ggr/dag plus det jag ger extra i samband med ridning (hösilage så mycket han hinner äta medan jag pysslar om honom plus kraftfoder).

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 041
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: aglaonema
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 324
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar