Hur klipper ni era hästar?

J

jordgubba

Ja, som rubriken säger, hur klipper ni era hästar? Helklippning? Delklippning? Vid helklippning klipper ni allt (dvs även huvud och ben)? Varför har ni valt att klippa som ni gör? Gör ni mönster/figurer? Gärna bilder också! :laugh:

Sv: Hur klipper ni era hästar?

Dixy blev den här gången helklippt förutom huvudet o halva benen (ner till knäna o haserna). Eftersom han har fått problem med utslag så sparade vi inte heller något vid sadel som vi brukar utan tog bort allt så det ska vara lätt att hålla rent o torrt. :) Måste visst ta med kameran imorgon o ta lite kort på honom :angel:

Ja, gör gärna det! :) Jag ska klippa unghästen och behöver lite inspiration! Dessutom är det alltid kul att se hur andra klippt sina hästar!

Jag klippte allt utom huvudet och benen.
Såhär i efterhand vet jag inte ens varför jag lämnade benen.
Förr har jag alltid klippt ner till strax nedanför knä/has och bara lämnat huvudet utöver det.
Måste nog klippa igen tror jag, hon står i kallt stall och det syns inte ens att hon är klippt på halsen längre...

Tror inte jag har någon bild. I alla fall inte där det syns något vidare.

Senast ändrad:

Min c-ponny fick sk. filtklippning,:laugh: han svettas väldigt mycket men tyckte att de räckte med att ta halsen och magen då vi oftast rider mest i skogen eller lättare träningspass på vintern efterson att underlaget inte är något vidare iaf.
Kanske inte den snyggaste klippningen men den passar utmärkt på honom! :)

Nyklippt för dagen:
25567672.jpg

Om hästen ska tävla klipper jag hela hästen utom halva huvudet och lämnar alltid för sadeln. Om hästen bara klipps för "hemmabruk" lämnar jag benen också, det tar lång tid att få snyggt och är inte användningsmässigt nödvändigt. Hästen på bilden går inte att klippa i närheten av huvudet, så han får se lite dassig ut...

Ascona: är helklippt, men gillar inte att man klipper benen (under knäet) Så en 'padd' vid sadelläget och halva benen och halva ansiktet (typ ganaschen)
Doris: Eftersom det var hennes första riktiga klippning klippte jag henne 'bäbisklippning' En 'padd' vid sadelläget, lämnade hela huvudet och hela benen. Sedan fick Ascona ett hjärta o en blixt på baken och Doris fick ett hjärta :love:

Har du möjlighet att ordna en bild får du jättegärna lägga in en i tråden! Skulle vara kul att se hjärtanen och blixten :laugh:

Fin häst!

Mitt sto har jag helklippt förutom benen, en "padd" för sadeln och halva huvudet. Unghästen ska klippas imorgon, han går på lösdrift så jag har inte riktigt bestämt hur mycket päls som ska bort. Sparar nog benen och en "padd" för sadeln iaf.

Här kommer (äntligen) ett kort på min pålle :)

25655569.jpg

Jag gör en delklippning precis där han svettas som mest bara, för att inte behöva ersätta med täcke. Ska se om jag hittar ngn bild, jag bruakr kalla det "pyjamas-klippning". Varför vet jag dock inte :D

Den här gången har jag klippt endast hals och mage, och ner till strax ovanför knäna på frambenen. Tänker klippa allt en gång innan han fäller för att underlätta just fällningen, med allt så menar jag hela ben och hela huvudet också. :D

Så här ser det ut just nu:
kratus2075-1.jpg

Men snälla, kunde du inte tagit huvudet samtidigt ???

Stilig pålle! Alla är så duktiga på klippa! Jag klippte unghästen idag (2:a gången i hans 5 åriga liv), men det blev inte alls lika bra. Skyller på att han tyckte det var läskigt att bli klippt, det var inte alls matte som klippte dåligt :angel::D Men det var faktiskt lite svårt att klippa fin-puts när han bara ville vända på huvudet och titta vad jag gjorde och när han inte fick gick han lite fram och tillbaka. Men han skötte sig bra ändå! Jag fick klippa vid öronen och skulle nog ha kunnat klippa huvudet, men eftersom han går på lösdrift valde jag att spara ben, huvud och en "padd" för sadeln.

Men som sagt, din häst blev jättefin!

Vi har en gammal gubbe som kommer in och helklipper alla vara. Gjorde sex stycken idag. Det ska inga allt inklusive huvud och ben men han tar bara ganascherna och fuskar med benen sa jag far ga in med lilla maskinen nan dag och fixa till det.
Ser ju ut som jag vet inte vad nar det sticker tussar har och dar pa overbenen och de ser ju sa bulliga och fula ut. Vill ha benen kort klippta for att ha battre koll. Handen sager ju oftast mer an ogat men anda skont nar de kan hjalpas at.
Huvudet kvittar ju egentligen men agarna gillar att hastarna ser propra ut.

Det var verkligen pa hog tid att vi fick av dem palsen. Stog ju och svettades framat eftermiddan i boxarna. Var -17 grader nar vi lastade och +25 nar de kom fram. Idag var det varmare sa jag ar glad att de slipper haret nu.

Vad spelar det för roll? :confused: Hästen kanske är rädd om huvudet och inte vill bli klippt där? Eller så har hon sparat huvudet av annan anledning. Hur som helst tycker jag inte att det spelar någon roll. Jag startade den här tråden för att få se hur ni klippt era hästar och de bilder jag sett har varit fin fina :) Alla klipper efter tycke och förmåga så varför kritisera hur andra klippt sina hästar?

Det låter som ett bra namn :D Så klippte jag förra året. I år blev bägge helklippta, på stoet lämnade jag halva huvudet och benen. På unghästen lämnade jag hela huvudet och benen. Stoet är ute ca 12 h/dag och unghästen går på lösdrift, så då tycker jag att de kan få ha pälsen kvar på benen. Känns som det blir så kallt i snön annars :)

sänker ju verkligen helhetsintrycket av hästen iallafall. kolla på alla svårklasshästar. där finns nästan ingen som har oklippt huvud. so what om hästen är rädd om huvudet, droga den.

funderar på att klippa mitt sto på nytt o helklippa eventuellt
ni med helklippta hästar rider ni med ländtäcke hela tiden då?

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 854
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 108
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka