Hur klarar barfota hästar halka egentligen?

LinnK

Trådstartare
Får de fäste eller blir de som bambi på hal is?
Jag ska ju eventuellt köpa en 2 årig kallblodstravare och använda till både ridning och körning.
Hon har gått utan skor hela livet, är det dax att börja nu?
Eller ska man låta henne fortsätta vara barfota?

Hon verkar ha hårda och fina hovar det lilla jag sett..

Bra, de halkar inte alls som med skor. Dock blir det lite slintigt och det går ju inte att brodda.

Har hört att utan skor är bättre på is än med skor, men om de är broddade är det bättre än barfota...

Det kan bli rejält halt barfota på isiga vägar,
men om du inte vill sko så finns det boots, tex easyboots som man kan brodda.

Barfota är överlägset på snö men man måste ta det lugnare på ren blåis.
Hur mycket lugnare beror mycket på hästen, den blir säkrare ju mer övning den får.
Ett bra tips är att inte vara rädda för att "sanda" med t.ex. spån i grindhål och andra ställen där det lätt blir isbildning.

Det finns ett par nya "gympadojjor" till hästar i sverige som går att brodda, de heter boa horse boots och säljs Här .

Easy boots går också att brodda men jag gillar inte utformningen på de bootsen.

Tycker inte att du ska sko om hästarna har bra hovar.

Djurskyddlagen säger att hästar i arbete skall skyddas vid halka, hur man sen går till väga är ju upp till var och en.

Jag har hört att för barfota hästar blir det som en "sugpropp" när de går på is, och halkar där med inte så lätt.

Jag har en 3-åring som är supersäker på is barfota. Han känner exakt hur snabbt han kan gå för att inte halka osv. Han liksom "smyger" fram på isen om det är mkt halt.

Jag tror barfota hästar lär sig ganska lätt hur de ska gå på isen. Annars går det ju alltid att köpa boots som går att brodda om man har en halkig häst eller är orolig.

Barfotahästen kan klara sig bra på is UTAN ryttare på ryggen, men med ryttare är det en helt annan sak. Att rida på is med en barfota häst kan sluta riktigt illa.

Beror faktiskt lite på, men klart är det mer riskabelt med ryttare än utan.

Men jag försöker faktiskt att undvika att rida på is i huvudtaget, tycker det kan kännas riskabelt att rida på is med en häst som har broddar. Det brukar alltid finnas någon genväg där man kan undvika isen.

Visst kan en häst vänja sig att gå på is till en vis gräns och om den inte behöver jobba. En häst som skall prestera eller göra någon form av arbete måste alltid broddas både för hästens säkerhet och den som sitter på eller bakom.

Djurskyddlagen säger att hästar i arbete skall skyddas vid halka, hur man sen går till väga är ju upp till var och en.

och halkar den och ex. sträcker sig så har man brytit mot djurskyddslagen eftersom man INTE skyddat hästen :)

Dom erfarenheterna jag haft med barfotahästar och speciellt kallblod är att det är runt okt-nov som dom behöver broddar. Men håller man sig ifrån asfalterade vägar så går det bra barfota ändå, för det är sällan blåis efter våra vägar. Jag ska själv köpa in boa-boots åt Linuz då jag inte har spikmån på hovarna på han sen han trasade sönder hovväggen. Har hon bra hovar och du har bra rid och körvägar så finns det ingen anledning att börja sko...

De greppar bra barfota, men man bör väl undvika isgator.
Min valack går oskodd året om och han har väldigt fina hovar och klarar det jättebra!

Jag har också mina barfota året om och det funkar bra på alla underlag UTOM is. Men kan man undvika isen så behöver man inte brodda.

Hästarna blev barfota förra vintern, då var det lite krångligt, halt men de gick inte omkull. Denna vinter ska de ha såna boots :) Det går jätte br amed barfota hovar :bow:

Som många andra sagt finns det ju boots man kan brodda.

Ena stoet av mina har gått barfota några år även vintertid och är en jäkel på att ta sej fram på isen, även med ryttare på. Hon känner av isen innan hon sätter ner hovarna, smyger.

Unghästar brukar funka bra att ha barfota, mest eftersom de (oftast) har såpass små, "spetsiga" hovar. har de gått barfota hela livet så har de också "lärt sej" hur de ska hantera isen - så nog tror jag din unghäst ska klara att gå utan skor, ev med boots och brodd ibland.

Förra hösten/vintern tänkte jag ha dem barfota hela vintern också - MEN, när isen KOM så gick det en och en halv vecka och sedan stod jag inte ut längre. Dvs när det frös på, innan det fanns någon snö.
Båda stona gick som på nålar i hagen. Visst FUNKAR det, men den röda samlar på sej en massa stelheter, snedheter och annat tjoffs och den svarta - tja, hon har helt enkelt för dålig koll och jag SÅG henne gå omkull tre gånger (pladask på sidan), varav två gånger när jag jobbade med henne (stillsamt arbete i skritt - men på henne räckte det att hon tappade fästet i ETT bakben så föll hon). Därtill är hon ju sådan som rör sej rätt mycket i hagen och efter en vecka då hon "gått som på nålar" och inte vågat busa, så började hon bli rätt omöjlig att ha å göra med.
Kag "gav upp" och skodde och broddade.

När sedan snön kom (givetvis snöade det dagen efter att hovis varit ut. MYCKET snö dessutom) hade de säkert klarat sej bra, men det beror ju lite på vintern om det ska funka.
Tror säkert det blir samma problem på våren när snön försvinner och det fortfarande fryser på emellanåt och blir isgata "överallt".

Iår har jag tänkt köpa boa boots (eller liknande), och SANDA och spåna vägen till hagen och även i hagen de värsta morgnarna.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 223
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden