Som många andra sagt finns det ju boots man kan brodda.
Ena stoet av mina har gått barfota några år även vintertid och är en jäkel på att ta sej fram på isen, även med ryttare på. Hon känner av isen innan hon sätter ner hovarna, smyger.
Unghästar brukar funka bra att ha barfota, mest eftersom de (oftast) har såpass små, "spetsiga" hovar. har de gått barfota hela livet så har de också "lärt sej" hur de ska hantera isen - så nog tror jag din unghäst ska klara att gå utan skor, ev med boots och brodd ibland.
Förra hösten/vintern tänkte jag ha dem barfota hela vintern också - MEN, när isen KOM så gick det en och en halv vecka och sedan stod jag inte ut längre. Dvs när det frös på, innan det fanns någon snö.
Båda stona gick som på nålar i hagen. Visst FUNKAR det, men den röda samlar på sej en massa stelheter, snedheter och annat tjoffs och den svarta - tja, hon har helt enkelt för dålig koll och jag SÅG henne gå omkull tre gånger (pladask på sidan), varav två gånger när jag jobbade med henne (stillsamt arbete i skritt - men på henne räckte det att hon tappade fästet i ETT bakben så föll hon). Därtill är hon ju sådan som rör sej rätt mycket i hagen och efter en vecka då hon "gått som på nålar" och inte vågat busa, så började hon bli rätt omöjlig att ha å göra med.
Kag "gav upp" och skodde och broddade.
När sedan snön kom (givetvis snöade det dagen efter att hovis varit ut. MYCKET snö dessutom) hade de säkert klarat sej bra, men det beror ju lite på vintern om det ska funka.
Tror säkert det blir samma problem på våren när snön försvinner och det fortfarande fryser på emellanåt och blir isgata "överallt".
Iår har jag tänkt köpa boa boots (eller liknande), och SANDA och spåna vägen till hagen och även i hagen de värsta morgnarna.