Hur klar bör man vara för pay and jump?

Sparrisen123

Trådstartare
Ponnyn jag rider/tränar har börjat hoppa små minihinder (enstaka hinder på 40-50 cm) både på banan och i skogen. Tyvärr har vi inte möjlighet att hoppa bana hemma, eftersom vi varken har hindermaterial eller tillräckligt bra ridbana.
Det jag därför undrar är, kan man starta p&j utan att ha hoppat bana hemma? Bara för att prova på själva banhoppningen alltså, höjden skulle vara typ 30 cm då eller rentav bara bommar.
Är det helt idiotiskt tror ni, eller är det lugnt? Jag tänker naturligtvis isåfall ta det lugnt och fint, trava runt, avbryta ritten om det inte känns okej och verkligen bara ta det som träning.

Sv: Hur klar bör man vara för pay and jump?

Har du tävlat förut ser jag inga problem alls. Det som kan vara svårast för ponnyn skulle isf nog vara om den aldrig varit i ett ridhus, om PnJen går i ridhus ;)
Tillägg, och rida på ridbana tillsammans med andra hästar kan upplevas otäckt de första gångerna för en häst.

Senast ändrad av en moderator:

Självklart att du ska prova på! :)

Pay & jump är ju bara en träning, så ta det i er takt och det ska absolut vara tillåtet att välja tempo/gångart själv mellan hinder osv.

Satsa på en lägre höjd ifall du är rädd att ponnyn inte orkar hela vägen runt annars, men det i sig ska inte vara något problem heller för så många hinder är ju oftast inte en bana och det är så liten stund att det inte bör vara så superansträngande.

Som skrivet i förra inlägg ang fler hästar på banan samtidigt, så tycker jag nästan att det är tvärtom. Oftast blir dem lugnare av att ha kompis/sällskap på banan speciellt när det är på bortaplan så verkar dem bli lugnare av att inte vara hel ensamma.

Min förra tyckte det var jätteläskigt när någon galopperade emot oss de första gångerna så jag tycker att det är bra att man kan vara beredd att den reaktionen kan infinna sig.

Hade absolut åkt och skuttat runt en liten bana.
Har t.om gjort det en gång på en ponny vi haft en vecka som bara hoppat en gång hemma med oss, och knappt något före det gissar jag. Den kunde inte ens galoppskänkel. Men vi styrde runt på 30cm, går ju att skritta över :) Bra att träffa andra hästar och få hoppa lite bana.

Så länge ponnyn är styrbar och kan bete sig någorlunda ser jag inga problem med att åka iväg! Det som är att tänka på är ju att det är många sådana ekipage på en pay and jump som precis är styrbara osv.. Så det kan bli lite rörigt, men det brukar inte vara någon fara på dom lägre höjderna då många är i samma sits. Det är värre att komma in med en icke styrbar eller galenpanna på 110 då blir folk irriterade eftersom det mer förväntas där att alla ska ha koll på sina djur.

Som andra också sagt så är det nog bara tuta och köra så länge hästen är styrbar och ganska trygg. Jag fick åka på mååånga pay and jumps med min storhäst innan hon blev cool med det och kunde koncentrera sig på uppgiften. Låga hinder, så att det inte gör något om hästen stannar eller är okoncentrerad. Jag tror jag har vunnit mycket på mitt ihärdiga åkande (trots att hästen ibland knappt kom över ett hinder). Idag är hon lugnet själv på tävling och när man är iväg med henne :)

Tråden är från tidigt i höstas, men tack ändå för era peppande svar såhär i efterhand :)

Tyvärr blev det inte av i höstas med någon pay and jump då andra hästar i stallet blev sjuka, sen kom det snö och hoppträningen har legat på is. Men nu ska vi snart ta nya tag och då jäklar ska här pay and jump-as :banana:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: zarmino
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Vi har ett underbart litet Welsh mountain sto till vår dotter. En drömponny på många sätt som lärt dottern jättemycket under det år som...
2
Svar
32
· Visningar
4 263
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 105
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar