Hur kinkig skull du vara?

Blandrastik

Trådstartare
Jag står uppstallad i ett stall med 10 hästar, där man delar på utsläpp på helgerna. På vardagarna ingår täckespåtagning, vi har även haft det på helgerna vilket har passat mig då stallet är i varmaste laget. Nu kommer två nya inhysningar, varav en är syster till ägaren. De här två vill inte lägga täcke på några hästar, då de tycker hästar är läskiga. Varvid stallägaren (som är tämligen konflikträdd) säger; "jag kan ju inte tvinga nån."

Jag har alltid langat på täcke på samtliga, men nu börjar jag känna mig lite grinig. Så jag undrar, skulle du:

1. Fortsätta som vanligt och inte komma ner på dagisnivå, du byter täcken på alla som vanligt.
2. Du blir också "rädd" för hästar och byter inte på nån du heller.
3. Du byter på de hästar vars ägare byter på din.

Jag måste bara ha lite input från fler i denna fråga..
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Jag hade nog valt nr 3. Dvs bytt på de hästar vars ägare byter på min.

Jag kan iofs förstå om det är någon häst som försöker hugga och sparka när täcket ska på men förutsatt att hästarna uppför sig så ser jag inte varför det skulle vara någon skillnad att byta täcke på sin egen häst mot en annan.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Jag skulle nog fortsatt som vanligt samt kontrollerat att mina hästar fått hjälp med täcken om jag själv inte är närvarande på helgen.

Jag har varit med om en annan variant där hästägaren inte såg till att ha torra täcken till hästen. Där tvärvägrade jag lägga på blöta täcken och ja, jag släppte ut den utan...och vips så fanns det torra täcken att ta sen...och för ev. oroliga så var hästen oklippt ;)
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Absolut nr 3..jag samarbetar inte med människor som inte vill samarbeta med mig, då får man fixa själv. Speciellt om det funnits de rutiner ni har nu, dvs att man hjälps åt.
Jag hade kunnat bli så grinig av mig att jag skulle vägra ta in/ut deras också iom att man på deras tur ändå i så fall måste till stallet för sina egna hästars skull och deras täcken..Hela grejen med att hjälpas åt faller ju ..

Och frågan är då, om man ska sköta gemensamt på helgerna men är "rädd" för andras hästar..varför i hela friden ställer man sig i ett sånt stall då?? De flesta hästar brukar ju inte vara aggressiva direkt, men skulle de vara det har man mer rätt att vägra..men det är väldigt sällan och då brukar ägaren själv säga att man inte behöver, har man en aggressiv häst brukar man själv veta om det och begär inte att andra ska hantera.
Tragiskt att en del inte kan acceptera innan de flyttar in hur rutinerna ser ut, utan i stället vill vara tvärt emot alla andra..vill man börja förändra saker det första man gör som nyinflyttad har man hamnat på helt fel ställe..
 
Senast ändrad:
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Ja, det är ju märkligt att inhysningar i ett stall är rädd för hästar.

Och jag hade också valt nr 3 men anser inte att det är "kinkigt". Däremot skulle jag vara lite orolig för hur det kommer att fungera med deras utsläpp men ni kanske har säkra fållor direkt från stallet.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Jag hade valt att gå på stallägaren i första hand . Blir märkligt att denna inte sätter reglerna utan helgerna blir ngt sorts ingenmansland i fråga om vad folk känner för / inte känner för ?
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Det hade jag också gjort. Jag hade bett ägaren hitta på en lösning. Om ägaren godkänner att en person inte gör "sitt" jobb, så tycker ju jag att ägaren liksom automatiskt tagit på sig den personens jobb. Om ni förstår hur jag menar.

Jag tycker ju att det i så fall är ägaren som ska täcka hästarna de dagarna då de nya inhysningarna har utsläpp. Eller fixa så att någon annan (typ inhysningarna själv...) gör det.

Sen hade jag skött mitt som jag brukar.

Edit: Innerst inne hade jag dock velat gå ner på dagisnivå och blivit hästrädd.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Jag hade nog erbjudit dem hjälp med självförtroende i täckesbytning på "okända" hästar. Och hade de inte accepterat det så hade jag valt alternativ 3.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Jag hade valt nummer 1, och hoppats på att det skulle lösa sig när de nya lär känna hästarna lite bättre. Det är ju ändå max två gånger i månaden som hästen i så fall får ha sitt utetäcke på över natten. Och ni vinner ju inget på att strunta i att lägga på täcken på deras hästar. Bättre att vara lite generös och inkluderande, slippa dålig stämning, och bädda för att förbättra samarbetet längre fram.

Sen kan jag ju tycka att det är lite märkligt att de vågar leda ut hästar men inte lägga på täcken. Griniga hästar kan man ju ställa i gången när man ska lägga på täcket, så kan de inte göra så mycket. Och så är det ju tacksamt om de som har hästar som vevar med benen har svanssnöre i stället för bensnören.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Jag hade blivit skitgrinig och ifrågasatt stallägaren.

För om de inte vågar lägga på mina hästar ett täcke så vågar dem definetivt inte leda dem ut till hagen.
Det är ju bara trams!
De hästägare jag känner som har/haft knepiga hästar har alltid sagt att är du rädd eller att det händer ngt så kommer de å fixar sin häst själva.
För min lilltjej skulle det definetivt inte vara bra att gå ut utan täcke, det är liksom inte ett alternativ.
Jag skulle nog gå ned på dagis nivå å lägga på de hästar täcken där deras ägare sätter på min häst täcke.
Den sk "rädda" hästägarens häst hade fått stå kvar i stallet, för kan hen inte göra det som ska göras med min häst så kan inte jag röra hens häst.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Jag tycker att det låter fel med den nya situationen.
Nu hör jag till dem som i stort sett inte använder täcken till hästarna eftersom jag har huvudsakligen kallblod som inte är ledsna över regn eller kyla. Dock har jag två "tunnhudade" individer som jag slänger på regntäcken när det är plus två och regn.

Du har ställt dig i ett stall som passade dina önskemål och därmed gjort så gott du kunnat för att bli nöjd.
Jag tror att alternativ tre är rimligast, eller som någon annan föreslagit, erbjudit de nya inhyrningarna att träna bort sin rädsla.

Erkänner att jag inte skulle ställa mig i ett sådant stall som du beskriver.

tidigare var jag inhyrd på helinackordering men ev. täckeshantering förväntades var och en hästägare sköta själv. Det passade ju utmärkt för mig som inte använde täcken, men säkert desto krångligare för dem som ville byta mycket. Å andra sidan var det en anläggning med 38 boxar och då är det inte enkelt att springa och byta täcken på alla hästar...
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Jag hade tagit diskussionen med stallägaren i första hand, och krävt att denne antingen får hjälpa de nya att komma in i rutinerna med täckesbyte, alternativt att stallägaren får ta deras jobb. I andra hand hade jag lätt valt nr 3.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Jag står uppstallad i ett stall med 10 hästar, där man delar på utsläpp på helgerna. På vardagarna ingår täckespåtagning, vi har även haft det på helgerna vilket har passat mig då stallet är i varmaste laget. Nu kommer två nya inhysningar, varav en är syster till ägaren. De här två vill inte lägga täcke på några hästar, då de tycker hästar är läskiga. Varvid stallägaren (som är tämligen konflikträdd) säger; "jag kan ju inte tvinga nån."

Jag har alltid langat på täcke på samtliga, men nu börjar jag känna mig lite grinig. Så jag undrar, skulle du:

1. Fortsätta som vanligt och inte komma ner på dagisnivå, du byter täcken på alla som vanligt.
2. Du blir också "rädd" för hästar och byter inte på nån du heller.
3. Du byter på de hästar vars ägare byter på din.

Jag måste bara ha lite input från fler i denna fråga..

På mina pass hade jag fortsatt slänga på täcke på alla, då jag inte tycker som princip att en häst ska göras ansvarig för att ägaren är ett pucko.

MEN jag tycker inte att något av alternativen som du ställer upp löser ert (dvs ditt och övrigas) problem, dvs vad i hela friden ska hända dom helger då dom här personerna har sina pass? Ska vanligtvis täckta hästar skickas ut utan täcke, eller ska man förväntas lägga på ett utetäcke i stallet kvällen innan, eller hur har dom tänkt?

Jag tycker att du ska ställa den frågan till stallägaren och fråga hur hen har tänkt lösa det rent praktiskt. Det kan lätt bli hemskt orimligt för er andra.

Betr att man är rädd, det går ju att ställa en häst uppbunden i stallgången och ta på täcke där om man tycker det är läskigt att vara i boxen med dom.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Jag tror jag skulle tänka att jag hjälper de som hjälper mig. Tjänster och gentjänster. Jag tycker inte att någon ska få hjälp med olika saker utan att bidra på samma sätt själv. Vill de inte hjälpa till så skulle det vara helt ok för mig, men då får de sköta sina hästar själva.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Knapplån

Tänker som Tussinussen - det är inte hästarnas fel att ägaren är rädd, eller har egna idéer om hur saker ska skötas. Så jag hade, iaf inledningsvis, fortsatt göra min del av sysslorna oavsett vad de andra gjorde.

Därmot hade jag tagit upp frågan med stallchefen, och erbjudit mig att vara med ett par gånger när de nya människorna ska lägga täcke på min häst. Om det nu kan hjälpa. Jag tycker det är lite tråkigt om man ständigt ska "räkna" tjänster och gentjänster. Ge de nya lite tid att komma in i rutinen och var trevlig och hjälpsam.


Allmän reflektion
Nu har jag en överkänslig grinpotta på 650 kilo så jag sköter allting själv oavsett, alternativt någon av de andra två människorna i vår närhet som han accepterar. Är så enormt glad och tacksam över mitt fantastiska stall med lugnt stabilt folk, att jag gott kan tänka mig att ställa upp extra om det skulle komma någon räddhågsen ny hästägare.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Allmän reflektion
Nu har jag en överkänslig grinpotta på 650 kilo så jag sköter allting själv oavsett, alternativt någon av de andra två människorna i vår närhet som han accepterar. Är så enormt glad och tacksam över mitt fantastiska stall med lugnt stabilt folk, att jag gott kan tänka mig att ställa upp extra om det skulle komma någon räddhågsen ny hästägare.

Fast jag tycker det är jättestor skillnad om du som har en tjurig häst och ngn annan inte vill lägga på ett täcke pga personen är rädd för hästen.

Eller om hästarna är som i vårat stall, en 5åring kan sätta på täcken på alla hästarna i stallet just för att hästarna är så snälla.
Då tycker iaf jag att det är rent av trams att inte följa de normala rutinerna.
Självklart får ju hästägaren lov att visa den nya personen i stallet om det känns osäkert och finns frågetecken hur man brukar gå till väga.

Men sen tycker jag det bara ska fungera.
 
Sv: Hur kinkig skull du vara?

Stallägaren kan visst tvinga dom att sätta på täcken, står man i ett stall som sköts kollektivt på helger så ska man göra ALLA sysslor som ingår då annars får man ställa sig i ett stall med fullservice även på helger!
Skulle jag vara ni andra i stallet skulle jag ställa krav på stallägaren att denne minsann får fixa detta, antingen genom att tvinga dom nya inackorderingarna eller så får hon fixa deras helgpass.
Säger som flera andra här, vågar de inte lägga på täcke på hästarna kan de omöjligt klara av att ta ut hästarna i hagen säkert!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står i dagsläget uppstallad på en ridskola med 15 hästar och två inackorderade, varav den ena är min. Jag har flyttat in rätt...
Svar
14
· Visningar
1 974
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·
Anläggning När ni ska byta stall på er häst vad kollar ni på och vad väger tyngst i slutändan? Låt säga att man finner flera stall som är...
Svar
14
· Visningar
1 952
Senast: YorkWann
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter i en tilltrasslad situation och undrar om jag också kan komma med ägaranspråk och därmed hindra att hästen avlivas. Det...
Svar
18
· Visningar
3 612
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp