hur känns era hästars ben efter BoT?

K

knasigare

jag undrar hur era hästars ben känns efter att era hästar haft BoT på sej? är dom kalla eller varma?

Min hästs ben känns kalla ibland direkt efter jag tagit av paddarna och ibland känns dom varma antagligen beroende på hur han har rört sej.

Men hur ska dom kännas efter tex. en natt med paddarna på sej? hur snabbt ska dom bli kalla igen benen om dom inte är de när man tar av dom?

Sv: hur känns era hästars ben efter BoT?

Jag tycker det är ett superbra betyg om benen är kalla efter en natt med bot! Då finns ingen värmeutveckling i benen och de är alltså fina.

Om de är varma så har bot gjort sitt jobb och hjälpt till. Antagligen behövdes det lite hjälp då...

Kalla och rena efter exvis en natt med Bot. Varma och rena efter att ha haft BoT under rörelse.

Jag bryr mig inte om värmen så mkt, jag kollar på gallighet. Torra, rena ben = bra. Oavsett temperatur =)

så värmen spelar inte så stor roll? benen blir ju kalla efter ett tag så dom förblir ju inte varma direkt.
min häst får nämligen lite tjockare ben direkt efter dom tagits av för att några sekunder senare bli helt rena och kalla.

hej, efter hur långa användning märker ni resultat på gallor?
jag kan inte ha dom på regelbundet pga stallets tider osv , men har dom på so ofta jag kan , ibland över natt o ibland nåra timmar i boxen.

har mkt gallor , men dom ger sig inte. har använt till o från i 1 månad.

Jag märker resultat på gallorna direkt. Med BoT inga gallor, utan gallor. Dock försvinner inte gallorna permanent av BoT, de 'botar' dem ju inte så att jag sen kan ha gallfritt utan BoT så att säga.

På hur lång tid kommer dom tillbaka igen då? Gallorna alltså. Och hur länge har du lindorna på innan du tar bort dem och benen är gallfria? Flera nätter i rad elr så?

Inte flera nätter i rad. Herrn har ju klassiska cirkulationsgallor när han står inne, fyller i benen. Så natt (eller dag) med BoT inga gallor, utan BoT gallor.

När han var på kurs stod han ju på box mer eller mindre hela tiden. Reds två pass/dag (långa, terränghoppning), i box resten av tiden utom några h/dag i typ sjukhage (dvs stod still där med). Var lindad hela tiden när han inte reds. Inte en enda galla under hela tiden. Så sålänge han lindas inga gallor, men så fort man slutar linda så gallor.

Räknar man nattstallbandage så första natten utan BoT fyller han i igen. Dock går inte gallorna ner av 'vanliga' paddar.

Jag har BoT-paddar och så fleecebandage över. Med vanligt stallbandage (som inte tar ner gallorna) menade jag vanlig padd (ej BoT) och fleecebandage.

Beror på, jag lindar i perioder och då lindar jag varje natt, annars så som på kurs, om han jobbat hårt, eller är krasslig. Ibland får de vara hela natten alt hela dagen nu när de står inne, ibland får de vara på 4 - 5 h

Jahaa, då är jag med! :)

Ursäkta om jag är jobbig nu, men när du lindar i perioder, hur långa är dem perioderna och hur långa mellanrum? Ungefäär.

Jag ska köpa BoT och är lite rädd att göra "fel". Fast det kanske man inte kan?

Svårt att göra fel ja, så du behöver inte oroa dig.

Hur långa perioderna är varierar, beror på hur jag jobbar, varför jag lindar etc. Jag bryr mig normalt inte i att han fyller i nattetid, dvs lindar inte regelmässigt. Men som sagt i de fall jag nämne lindar jag en period. Kan vara 1 - 2 veckor kanske, ibland mer, ibland mindre. Ibland har jag dem bara enstaka gånger, ibland 'stallindar' jag inte alls men rider med dem dagligen en period. Osv. SVårt ge något exakt svar.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 383
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 815
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka