Hur känner jag vilken galopp jag rider i?

D

dynamite90

hej!

Jag har problem med att känna vilken galopp jag rider i, framförallt i vänster varv. Där känns det knappt vilken galopp hästen går i, kan tillägga att den är en hejare på förvänd galopp. ;)

I höger varv brukar jag titta på det inre frambenet som skall komma fram först och mer än de yttre. Men det brukar kännas vilken galopp hästen går i då också.

Och nu till frågan:
Hur kollar ni vilken galopp ni rider i om ni är osäkra? Alla tips är välkomna! :)

Sv: Hur känner jag vilken galopp jag rider i?

Jag kollar alltid ner, och det är väl en dum ovana. Men om jag rider i ett hörn eller på en volt i fel galopp känns det på en gång tycker jag. Det bara känns liksom. Går inte att förklara. ;)

Okay, kollar du också ner på frambenet? Ja på böjt spår känner jag det för de mesta, men i vänster varv är det lite svårare...
inga andra tips? :)

Har också en dum ovana att kolla ner på frambenet i galoppen, men det är väll bara att träna på nån gång måste man ju lära sig (:

Jag är kollar också ner, men jag tror nog att jag skulle känna om min häst hade fel galopp. :)

Det är ju bara att träna, träna och känna efter så kommer det nog till slut.

När jag ridit några år insåg jag att jag hade problem med att känna vilken galopp jag hade. Jag bestämde mig för att ha som projekt under en sommar att lära mig känna detta. När jag red ut lät jag hästen gå upp i galopp utan att jag fattade (pigg häst!), kände efter, gissade och tittade ner och kollade. Jag upptäckte att när jag verkligen kände efter hade jag nästan alltid rätt. Detta är jättelänge sedan, och jag har aldrig haft några bekymmer att känna sedan dess - men en snabb blick på bogarna kostar jag på mig ibland ändå.

Jag kollar också alltid ner. Ett alternativ för att träna bort det är att fatta ny galopp och blunda under galoppen. Efter ett tag så känner man vilken galopp det är.

Jag tycker att man känner att det är fel galopp genom att det känns lite knöligt, obekvämt, orytmiskt, stötigt, jag vet inte riktigt vilket ord jag ska använda. Jag tror att jag visualiserar en stor del i min ridning.
Alltså, jag tänker mig in i hur det ska kännas i varje galoppsteg eller i varje språng över ett hinder eller så. och när verkligheten inte stämmer överrens med min vision, så har jag gjort något fel.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka