Hur kan så många balar blivit dåliga?

Lotus

Trådstartare
Använder 30-kilosbalar hösilage, och har noterat att många balar blivit dåliga nu under de senaste två månaderna. När man öppnar dem har de mer eller mindre vita fläckar, vilket jag tolkar som att de blivit dåliga? Känns inget vidare att fodra med detta, man vad ska jag göra? Slänga allt?

Varför har så många balar påverkats nu? De har stått på kortsidan och inne under tak, har inte utsatts för någon extrem värme eftersom vädret varit så dåligt.

Vad jag förstått av andra diskussioner här ska balarna hålla längre än så, nytt silage kommer inte att finnas brukbart förrän tidigast om en månad.
 
Släng!! Det kan ha blivit ett litet hål i plasten som gjort att de har möglat.
 
Tack för snabbt svar, men jag tror inte det finns hål i dessa balar, isåfall är inplastningen riktigt dålig från början. Vi har hanterat dem mycket försiktigt, och det syns inget på plasten, jag kollar alltid sådant.

Hur kan det mögla i en hel bal, om det är mögel?
 
Det blir så för oss också med en del balar, det kan säkert bero på flera saker. Inplastningen från början är ju viktig också, att det blir nog många lager så att det blir helt tätt.
 
HAr bara använt silage i ett år pga hosthäst, så jag har inte så mycket erfarenhet. Har köpt småbalar eftersom jag måste använda slut på dem själv, och det har funkat bra. Har under hösten hitta en eller två balar jag kasserat, men nu har typ varannan varit vad jag tycker inte bra. Känns piss att slänga mat för fem dagar rakt av när man har så lite kvar. Öppnade två balar igår, kasserade första, tog nästa som också såg hel och fin ut, men på utsidan fanns en tunn hinna av vitt som ser ut som vitmögel. Känner ingen lukt för jag är dunderförkyld. Lät en rikigt kräsen häst lukta - han tyckte det var ok verkade det som, ville smaka.

Vad är då problemet? Är de dåligt plastade från början eller är det ts-halten och ph:t som spökar och ger nån mikroorganismtillväxt?

Jag är MYCKET uppmärksam när jag tittar på balarna kan jag tillägga, de flesta tycker jag är petig men det här kan man bara inte missa.

Ska jag öppna bal nr 3, och om den också är dålig = har vitt på sig, fodra med blött hö eller vad gör jag?
 
Vad är då problemet? Är de dåligt plastade från början eller är det ts-halten och ph:t som spökar och ger nån mikroorganismtillväxt?

Tror att det kan vara något sådant, men jag är inte så insatt i just detta.

Om möglet bara är på ytan kan du ta bort detta, men om det även är under eller inne i balen ska den slängas. Hästarna kan bli förgiftade annars.
 
Läste i stallmagasinet för ett tag sen, att vita prickar också kan vara någon slags sockerprocess (hittar inte rätt ord!). Det behöver inte vara mögel, men det känner man väl på lukten.
 
Det är inte som vita distinkta prickar, de vet jag hur de ser ut och de är tydligen ofarliga enligt leverantören. Det jag menar är mer som en hinna och liknar mögel på det viset.

Har också fått höra att det kan bildas partier av sämre kvalitét om det kommer tex löv eller blommor i balen, men att man då kan plocka bort detta.

Tyvärr har jag inget bra luktsinne, i synnerhet inte just nu, men jag har inte känt mögellukt av silaget någon gång utan mer som jästlukt isåfall.

Beslutsångest, eftersom jag måste betala varje bal jag öppnar, och har jag väl öppnat den måste jag ju använda eller slänga.
 
Har inte känt att det luktar direkt mögel av det. Konstigt att du måste betala balarna du öppnar trots att de är dåliga! Om det är mögel under ytskiktet eller inne i balen så ska du inte använda den.
 
Jag uttryckte mig nog lite dåligt.
Har köpt hösilage av en jordbrukare under året, och mitt tog slut precis före betet. Visste inte att det måste ligga ett tag innan man fodrar, så jag hade räknat med att köpa nytt nu. Bonden har dock inte fått in nytt ännu, och jag blev erbjuden att köpa ett antal balar av en stallkamrat som fått mer över än jag. Jag köper allstå ett litet antal balar av en tjej i stallet i väntan på nytt, och jag antar att hon tycker jag ska betala de jag tar eftersom hon tyckte jag kunde fodra med den jag öppnade igår. Hennes häst verkade ju tycka att den var ok.
 
Då förstår jag! I slutet såhär så kan fjolårs ensilaget bli dåligt. Hästarna äter nog ändå, men det är inte bra för de kan bli dåliga av det.
 
är det vita fläckar så är det nog "sockerlagen" som dom häller på, det blir mer på vissa balar än andra balar, är det mögel så brukar det oftast vara lite mera görn aktigt men om du luktar på det så borde du känna skilnnaden mellan dom två olika, desvärre så har vi inte navänd nå hösilage seddan i maj så jag kan inte beräta för dig hur det via borde lukta om det bara är "sockerlagen".
 
Ta bort det äckliga lagret plus några centimeter till och fodra med resten, allt behöver inte vara dåligt för att lite är det. Fukten i balen samlas nära plasten, miljön där blir bra för tillväxten av mikroorganismer. Längre in i balen finns inte rätt förutsättningar, inga mikroorganismer blir då aktiva där.
 
Vitt kan vara jäst också, i så fall är det inte farligt för hästen. Mögel luktar ju ganska speciellt så om det är det borde du känna det på lukten. Inte alla bönder har melass eller annat i balarna så "sockerprickar" är inte alltid troligt.
mvh Maria
 
Tack alla.
Det verkar som om det är vid de fuktigaste delarna balen är vit, på den kortsida där den stått tex, och närmast plasten. Eftersom det inte luktar mögel utan mer jäst(jag känner som sagt inget just nu, men vet hur det luktat förut) kanske jag kan ta bort det och fodra med det som är ok?

Visst kan jag blöta det lilla hö jag har också, men det tycker inte hästen så mycket om och det är bökigt när man har hästen inhyrd i ett stort stall, alla är inte så hjälpsamma och förstående.

Tack igen, jag hoppas resten av balarna är bättre än de två jag hittills öppnat.
 
Det låter som att det skulle kunna vara jäst. Hästarna brukar inte ha några problem med att äta det, och det luktar ju inte mögel. Tar man lite och gnuggar mellan fingrarna kan man ibland känna lite spritlukt, jästen bildar nämligen etanol när den växer.

Den är inte farlig i sig, men ett tecken på att något inte fungerat vid ensileringen. Ofta har balarna inte varit tillräckligt täta eller tillräckligt hårt packade. Det kanske kan vara så att en del av fältet blev lite mer torkat innan balarna pressades, isåfall är det svårare att pressa ihop grönmassan tillräckligt hårt och det blir luft kvar mellan grässtråna eftersom balen "sviktar" mer.

När jästen växer bildar den fukt och värme, och då kan andra, mer otrevliga saker växa där. Ta bort de blöta delarna och fodra med resten av balen om den luktar OK.
 
Håller med pollipop.

Jäst är ofarligt i sig, men där jäst kan växa kan även mögel växa och man bör därför helst kassera ensilaget.

Verkar balarna dåligt pressade? Jag gissar på att man fått för mycket luft i balarna bid plastning, vilket leder till dålig ensilering då de aeroba mikroorganismerna tar livsutrymme från de gynnsamma anaeroba bakterierna.
 
det är ingen fara med det.. när silaget blivit dåligt är dett slemfuktigt och mörkt samt att det luktar väldigt illa.. är silaget lite gulaktigt, normalfuktigt och luktar sprit så är det heller ingen fara.. och de vita du ser är sockerfällningar.. helt ofarligt.. :)

ha det bra!
 
Det du beskriver är ett riktigt dåligt silage. Det finns mögel som inte gör balen "slemmig och mörk", men ändå gör att fodret är otjänligt.

Jag köpte småbalar av en ny leverantör, hans första småbalsskörd. MÅNGA balar som fick kasseras som var som dina. Det var också mycket blommor och annat i balarna. Jag sålde mina oöppnade till en annan tjej (som var nöjd med dem, priset var lågt...) och köpte från min vanliga leverantör, där balarna är perfekta och jag har garanti (en dålig bal = jag får en ny utan snack).
 
Du råker förresten inte veta vad du har för ts-halt och pH i balarna?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp