Sv: Hur kan man!?
pooutinoouti skrev:
Jag tycker ingeting löser sig med våld. När man arbetar med hästar är det tålamod som behövs inte våld ! förstår inte varför sådana människor har häst för ! Hoppas inte dt finnamånga fler av dom ! Ja tycker de ska lära sig en eller flera läxor
HATAR SÅNNA HÄST MÄNNISKOR !
Menade du att jag använder våld??
Jag har ingenstans förespråkat våld, däremot finns det väldigt mycket mellan kaninkramning och våld. Tex att vänta ut hästen på slakt grimskaft, eller att sätta press på hästen via grimskaftet och vänta på att den ska välja vad den vill göra år obehaget är två olika sätt som inget av dem är våld. Jag använder metoden att mer handfast visa vad jag vill och låta hästen själv välja. Vill den dra emot linan så ja varsågod, de kommer rätt snart på var eftergiften finns (dvs ge efter för trycket och gå framåt). Utan att det är minsta våldsamt.
Men att vänta ut en häst på slakt grimskaft, tja jag vill se det applicerat på ett ohanterat föl t ex.
Hästar är nämligen mottrycksdjur, och vi vill det motsatta i ALL hantering inkl ridningen - att hästen ska GE EFTER för tryck. Alltså måste vi lära den det, var eftergiften finns. Och det går inte genom att stå på slakt grimskaft och klappa dem.
Det är dock precis som dus äger tålamod som är den viktiga ingrediensen, t ex att stå där och vänta på att hästens ka ge efter för trycket. Men att stå och vänta i fem h på att hästens ka göra som man ber den om, nja då är där för lite tryck i min värld. Me att slå fram den är aldrig ett alternativ.
Men jag har ALDRIG stött på en hästägare som INTE använder 'handfast anvisning' för att få önskvärt beteende. Det är nämligen omöjligt annat än på en häst som NÅGON ANNAN redan lärt principen med att ge efter för tryck (genom handfast anvisning).
Men att man tar i en häst och sätter press på den innebär INTE att man brukar våld.
Exemplet ang lastningen är våld, men om vi håller oss vid lastning så atts träcka linan och inte ge efter förrän hästen själv ser till att slacka den genom att ge efter för trycket är INTE våld.Men när du börjar slå och eller inte väntar såpass att du ger hästen en möjlighet att reagera på trycket, utan bara sätter hårdare tryck direkt - då är du över gränsen.