Hur kan man!?

Sv: Hur kan man!?

Jag tycker ingeting löser sig med våld. När man arbetar med hästar är det tålamod som behövs inte våld ! förstår inte varför sådana människor har häst för ! Hoppas inte dt finnamånga fler av dom ! Ja tycker de ska lära sig en eller flera läxor:mad: HATAR SÅNNA HÄST MÄNNISKOR !:crazy: :confused:

minimi skrev:
Jag tycker du har all rätt att vara orolig och jag håller helt med om att det är fel årstid att kasta ut hästen på lösdrift.

Hela historien låter hemsk med lastningen och det där.

Men jag skulle vilja ifrågasätta litegrann uttrycket "kasta ut hästen på lösdrift".
I mina öron låter det verkligen som om hästen blir utlåst från bekvämligheter och inte kan komma in från oväder och kyla. I sin goda form betyder lösdrift "frigång"!!! för mig.
Nämnligen i bästa fall exakt samma bekvämligheter som ett stall kan ge, med den enda skillnaden att det finns en "kattlucka". Dvs. hästen går ut och in i sin egen box genom PVC-plasten som den vill istället för att vara inlåst där. Är det verkligen så farligt?
Det är inte särskilt mycket varmare i ett kallstall än utomhus heller.

Många har väldigt bra och skyddande lösdrifter, långt ifrån den gängse bilden av en öppen hall med 3 väggar.

Vad jag fattar det hela som så är hästen van att gå in på nätterna och inte van vid att vara ute dygnet runt? Jag skulle aldrig låta min häst börja gå ute dygnet runt mitt i vintern utanm isf gradvis vänja den vid det, annars är lösdrift bra i sig.

Lastningen låter helt hemsk och jag tycker inte heller att man ska ta till våld mot hästarna. Men jag håller däremot med ett av inläggen där det står att man måste ibland vara lite handfast med en del hästar. Det finns så många hästar som är envisa och helt enkelt vägrar och istället leker med sina ägare. Men givetvis är det en helt annan sak om hästen är rädd. Det förvärrar ju hela situationen. Meningen är ju att hästen ska tycka att det är helt ok att gå in i transporten.

pooutinoouti skrev:
Jag tycker ingeting löser sig med våld. När man arbetar med hästar är det tålamod som behövs inte våld ! förstår inte varför sådana människor har häst för ! Hoppas inte dt finnamånga fler av dom ! Ja tycker de ska lära sig en eller flera läxor:mad: HATAR SÅNNA HÄST MÄNNISKOR !:crazy: :confused:

Menade du att jag använder våld??

Jag har ingenstans förespråkat våld, däremot finns det väldigt mycket mellan kaninkramning och våld. Tex att vänta ut hästen på slakt grimskaft, eller att sätta press på hästen via grimskaftet och vänta på att den ska välja vad den vill göra år obehaget är två olika sätt som inget av dem är våld. Jag använder metoden att mer handfast visa vad jag vill och låta hästen själv välja. Vill den dra emot linan så ja varsågod, de kommer rätt snart på var eftergiften finns (dvs ge efter för trycket och gå framåt). Utan att det är minsta våldsamt.

Men att vänta ut en häst på slakt grimskaft, tja jag vill se det applicerat på ett ohanterat föl t ex. :angel: Hästar är nämligen mottrycksdjur, och vi vill det motsatta i ALL hantering inkl ridningen - att hästen ska GE EFTER för tryck. Alltså måste vi lära den det, var eftergiften finns. Och det går inte genom att stå på slakt grimskaft och klappa dem.

Det är dock precis som dus äger tålamod som är den viktiga ingrediensen, t ex att stå där och vänta på att hästens ka ge efter för trycket. Men att stå och vänta i fem h på att hästens ka göra som man ber den om, nja då är där för lite tryck i min värld. Me att slå fram den är aldrig ett alternativ.

Men jag har ALDRIG stött på en hästägare som INTE använder 'handfast anvisning' för att få önskvärt beteende. Det är nämligen omöjligt annat än på en häst som NÅGON ANNAN redan lärt principen med att ge efter för tryck (genom handfast anvisning).

Men att man tar i en häst och sätter press på den innebär INTE att man brukar våld.

Exemplet ang lastningen är våld, men om vi håller oss vid lastning så atts träcka linan och inte ge efter förrän hästen själv ser till att slacka den genom att ge efter för trycket är INTE våld.Men när du börjar slå och eller inte väntar såpass att du ger hästen en möjlighet att reagera på trycket, utan bara sätter hårdare tryck direkt - då är du över gränsen.

Zeneca skrev:
Vad jag fattar det hela som så är hästen van att gå in på nätterna och inte van vid att vara ute dygnet runt? Jag skulle aldrig låta min häst börja gå ute dygnet runt mitt i vintern utanm isf gradvis vänja den vid det, annars är lösdrift bra i sig.

Om det är en "ombonad" lösdrift behöver ju inte hästen vara ute dygnet runt. Lösdrift betyder nödvändigtvis INTE att hästen är ute dygnet runt. Det betyder att den kan vara inne och sova, vila eller ta skydd när den behöver det, och gå ut när den har lust.
I en välordnad lösdrift med en fungerande flock, använder faktiskt hästarna det utrymmet.
Många får det att låta som rena straffkommenderingen :angel:

Bara för att det är ett fullblod behöver ju inte betyda att den inte kan stå på lösdrift! Och även fast det är ett fullblod behöver den inte bli behandlad som en porslins sak. Men det där med lastningen låter helt sjukt! :eek: Förstår att du blev upprörd!

Niclas skrev:
Håller med att man inte med våld ska lasta eller hantera en häst, men jag skulle aldrig i livet bara stå och vänta i 6 timmar heller på att en häst skulle känna för att gå in, när den själv vill gå in. Man måste väl åtminstone lära hästen att följa sin ledare och inte låta hästen välja själv när han är redo att göra saker som ledaren/ägaren/ryttaren vill. Tänk i vilka farliga situationer man skulle kunna hamna i.
jag tror inte hästen tar skada av att stå på lösdrift. När det gäller täckena kan jag inte uttala mig. I det stall min medryttarhäst står, så är det fler hästar som har större eller mindre revor på sina täcken, och som flera säger, så är det inte lönt att laga dom, för dom går ändå sönder igen. Och hästarna klarar sig bra ändå.
Jag tycker inte att man på nåt sätt ska bruka våld i hantering av djur.
Jag har ofta märkt att om nån människa av nån anledning inte tycker om en annan människa, så hittar man miljoner anledningar att förstora och tycka att allt denna person gör fel. Och djuren som dom äger är det ju bara jättesynd om.

Men jag tycker att om man nu inte är ledare till hästen fullt ut så ska man inte tvinga in den. Utan då ska man låta hästen ta sig tid att bekanta sig med stället den ska in på, tex transport. Om man nu får sitta i sex timmar eller tio minuter så bar ju hästen inte rädd längre senare och det är i längden det räknas väl?
kanske har jag fel men..?

Jag har två av mina hästar på lösdrift och det är en seriös lösdrift med en jättestor halmad ligghall med vattenkoppar, mineraler, salt och kalk. Sen har dom ensilagebalar utanför på flera ställen så mian hästar har det nog bättre än många som står på stall. Dessutom är dom bara inne i hallen ett par timmar tidigt på morgonen.

Jag ser inte det hemska i att ta ut en häst på lösdrift.

Däremot, ska man gå från stall på natten till lösdrift ska hästen ha ordentliga täcken. Många så byten kan ske.

Dessutom skall man kunna avgöra om just den hästen är lämplig att gå på lösdrift, är den tunnhudad, har den dålig rygg så den kan få ont om den står och spänner sig? osv.

Sen vad det gäller lastningen har jag inte ett enda gott ord att säga.

Vissa människor ska inte hålla på med djur. våld löser ingenting. :mad:

Har ni hört ordspråket. Där kunskapen tar slut, tar våldet vid.

Tycker själv att själva lastningen är ren misshandel....:eek:

Den kan väl visst gå in på nätterna om den vill det, även på lösdriften. Den kan ju för sjutton stå inne 24 timmar om dygnet om den har lust (vilket hästar sällan har:angel: )! Jag tycker betydligt mer synd om uppstallade hästar som är ute i platta, tråkiga, blåsiga hagar 10-12 timmar/dag UTAN möjlighet att gå in och ta skydd för vind och nederbörd. Som någon annan sa, sätt på hästen samma täcken som den har haft när den gått ute om dagarna och ge den fritillgång på grovfoder, så klarar den sig bra. Hästen fryser inte mera för att det blir mörkt ute;) .

hej :p jag har ett fullblods sto som jag har flyttat ut nu på lösdrift, nu i vinter hon kan gå in om hon vill men jag tror inte hon är inne ,hon älskar att vara ute. När hon stog inne på nätterna så när dom skulle in så ville hon inte och hon som bodde på gården fick ha grimma på henne för att kunna ta in henne . hon har ju täcke så klart ett tjockt och ett regn täcke på sig som jag tar av och ser hur hon ser ut under . Hon har ju fri tillgång på strå foder och vatten . hon har klarat sig alldeles utmärkt med flytten . alla kan inte allt :banana: :love: :confused:

Jag ser inget problem med lösdriften.
Lastningen däremot låter förjävlig.
Men precis som några har skrivit så kan man inte vänta ut alla hästar, man måste vara mer eller mindre bestämd i många fall.
Och veta när hästen är rädd och stissig eller bara trotsig, så att man vet vilka medel man ska ta till(ej våld).

Luna10 skrev:
Den kan väl visst gå in på nätterna om den vill det, även på lösdriften. Den kan ju för sjutton stå inne 24 timmar om dygnet om den har lust (vilket hästar sällan har:angel: )! Jag tycker betydligt mer synd om uppstallade hästar som är ute i platta, tråkiga, blåsiga hagar 10-12 timmar/dag UTAN möjlighet att gå in och ta skydd för vind och nederbörd. Som någon annan sa, sätt på hästen samma täcken som den har haft när den gått ute om dagarna och ge den fritillgång på grovfoder, så klarar den sig bra. Hästen fryser inte mera för att det blir mörkt ute;) .

:bow: Amen!

*lånar knapp*

Vad spelar det för roll hur täcket ser ut?? Huvudsaken är väl att det håller värme. Jag skulle inte heller lägga på ett nytt täcke om jag vet att hästen kommer att ta sönder det på en gång.

det är väl jättebra att hästen får flytta till en lösdrift om nu ägaren är så olämplig som hästägare. då behöver ju inte den stackars hästen bli illa behandlad utan får 'umgås' med kompisar istället.

har haft mina hästar på stall i alla år, men en skilsmässa gjorde att jag fick flytta med mina hästar, ett halvblod med fullblods pappa och 2 shettisar i februari förra året. den bästa lösningen för oss va lösdrift, en ligghall som är 11*8 meter som en vän har med stora kuperade hagar. men billigare blev det inte...! jag tycker att en häst på lösdrift ska ha fri tillgång på stråfoder, och mindre jobb blev det inte heller, även den ska skottas så det är torrt och rent ! inne i lösdriften är det alltid +gradigt, vilket det inte är i alla stall...givetvis har den stora hästen täcke, eftersom jag vill kunna rida honom. alla 3 hästarna mår super av att kunna välja själva,
däremot lät inte lastningen så kul.......men det finns folk till allt...
tyvärr....

ja var tvungen att flytta min häst från det stallet han stod i nu går han på lösdrift utan täcke och då har han stått på stall hela vintern,gladare häst har ja aldrig sett.Han har tillgång till hösilage hela tiden och kan gå in och få skydd från snö och vind om han vill.:rofl:

Liknande trådar

J
Hästvård hej, är så gott som bruten i två delar när det gäller poan, skadan samt försäkringstvist. jag drar hela historien från början. LÅNGT...
Svar
16
· Visningar
6 390
Senast: juliag
·
Hästhantering Jag är medryttare på en riktig klippa till häst. Han är lugn (läs lat) oerhört trygg, vi har träffat älgar, traktorer, flygande drakar...
2
Svar
24
· Visningar
4 256
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V