Hur kan man räkna ut hur stor hästen blir?

Indigo15

Trådstartare
Jag vet ju att det finns flera olika sätt man kan räkna ut hur stor hästen kommer bli. Vilket är de lättaste?

Det vet du inte :D

Men du kan gissa. Förr sa man att man skulle ta ett snöre och mäta från armbågen till hoven och sedan vända snöret uppåt och se var änden hamnade. Men det stämmer ju bara om benen inte är så himla långa.

Bäst ledning brukar man få av föräldrarnas storlek.

Det vet du inte :D

Men du kan gissa. Förr sa man att man skulle ta ett snöre och mäta från armbågen till hoven och sedan vända snöret uppåt och se var änden hamnade. Men det stämmer ju bara om benen inte är så himla långa.

Bäst ledning brukar man få av föräldrarnas storlek.
Ja visserligen, föräldrarna är 1,50, men han är nu snart 1,40 o är åring.. så kände mig lite paff idag när ja spontan mätte honom som jag gör varannan månad ca😅

Jag har läst att dem vuxit ungefär 90% av sin vuxna mankhöjd vid ett år. Min ettåring var 131,5 cm och ska enligt den beräkningen bli +13,1 cm i så fall. Nu väntar jag med spänning.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
847
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Nikan
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
513
Senast: Cattis_E
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka