Hur kan man lära hästen renlighet?

jennyjenny

Trådstartare
Jag ställde en fråga i en tråd på avel om stona lär sina föl renlighet i framför allt box och hage. Har fått två svar från uppfödare som säger att deras renliga ston har fått grisiga avkommor.
Nu har jag två ston hemma. Den ena lägger sina högar på ett ställe i boxen och den andra släpper högarna precis där hon står, kan vara mitt i maten. Det är jag som sköter bägge boxarna så förutsättningarna är lika. Men det går åt dubbelt så mycket strö (halm) till den grisiga och jag måste ta ut dubbelt så mycket gödsel ur boxen.
Likadant är det i hagen. Den renliga skiter på ett ställe i hagen medan den grisiga gör det överallt. Det gör att hela hennes hage blir full med rator.

Sammantaget gör det en del ekonomiskt(jag betalar dyrt för halm och gödselhämtning samt köper in tjänsten att någon plöjer och sår mina hagar) och i arbetstid om man har många "lorthästar".:crazy:

Har någon bra tips på hur man gör en häst renlig eller är det omöjligt?
 
Sv: Hur kan man lära hästen renlighet?

Det enda tips jag vet är att du tar bajs från en annan häst, inte det andra stoet, utan någon annan i stallet som hon inte står brevid eller liknande, och lägger in en hög i boxen där du vill att hon ska bajsa.. Då brukar dom hålla sig till det hörnet.

Fast detta kan ta uppemot en månad innan det ger resultat, men det har funkat för min häst.
 
Sv: Hur kan man lära hästen renlighet?

Hmm, bra tips. Gör inget om det tar tid, bara det blir resultat så småningom.
Men du menar att jag skall göra det varje dag efter att jag har mockat, då skall jag lägga in en hög av en annan häst?
Helt klart värt att testa!
 
Sv: Hur kan man lära hästen renlighet?

Hmm, bra tips. Gör inget om det tar tid, bara det blir resultat så småningom.
Men du menar att jag skall göra det varje dag efter att jag har mockat, då skall jag lägga in en hög av en annan häst?
Helt klart värt att testa!

Japp, varje dag efter mockning! :d
 
Sv: Hur kan man lära hästen renlighet?

Jag undrar också, faktiskt. Har en tvåårig valack som bara släpper skiten där han står, om så mitt i maten. Någon sade att de växer ifrån det. Eller? Eller bara är vissa hästar sådana. Det är inget problem i mitt fall, utan bara något jag undrar.
 
Sv: Hur kan man lära hästen renlighet?

Det enda tips jag vet är att du tar bajs från en annan häst, inte det andra stoet, utan någon annan i stallet som hon inte står brevid eller liknande, och lägger in en hög i boxen där du vill att hon ska bajsa.. Då brukar dom hålla sig till det hörnet.

Fast detta kan ta uppemot en månad innan det ger resultat, men det har funkat för min häst.

detta funkade oxå på 6 av våra 7 hästar..vissa funkar de på:idea:
 
Sv: Hur kan man lära hästen renlighet?

Bra!!
Skall åka och hämta lite skit från en granngård och testa. Stoet är 14 år som jag vill testa detta på, men det gör ju inget om det tar lite tid.
Zuzzi_85: jag gillar oddsen. 6 av 7 är inte illa.
 
Sv: Hur kan man lära hästen renlighet?

Har hört att det funkar att så fort man ser att hästen skitit på "fel" ställe flytta högen till "rätt" ställe.

själv har jag pott tränat min häst så han kissar i hink!
 
Sv: Hur kan man lära hästen renlighet?

Har hört att det funkar att så fort man ser att hästen skitit på "fel" ställe flytta högen till "rätt" ställe.

själv har jag pott tränat min häst så han kissar i hink!
Det spar mycke strö!!!!
 
Sv: Hur kan man lära hästen renlighet?

Har hört att det funkar att så fort man ser att hästen skitit på "fel" ställe flytta högen till "rätt" ställe.

själv har jag pott tränat min häst så han kissar i hink!
Det spar mycke strö!!!!

Kräver lite väl mycket passning att flytta högen. Bla blir det svårt under natten?!:confused:

Jag är djupt imponerad av att lära hästen att "gå på hink". :bow: Hur gjorde du det?
 
Sv: Hur kan man lära hästen renlighet?

Har hört att det funkar att så fort man ser att hästen skitit på "fel" ställe flytta högen till "rätt" ställe.

själv har jag pott tränat min häst så han kissar i hink!
Det spar mycke strö!!!!


Läste en tidningsartikel för en tid sedan om en stålfarmor som hade ett gäng hästar. En period när stallet inte var i det skick det borde hade hon lärt alla sina hästar att kissa utanför stallet, på kommando. Varje kväll innan hon gick och lade sej så gick hon ut till stallet och "kissade" alla sina hästar. Vete gudarna hur hon gjorde???:confused: :D
 
Sv: Hur kan man lära hästen renlighet?

Ja, jag drar mig faktiskt till minnes någon gammal hästkarl som berättat att han fick hästen att kissa på kommando när visslade och gick i högt gräs. Hmmm?! Väntar med spänning på att ardnasgrebsrof skall hitta tillbaka till tråden så vi får höra hur han/hon lärde sin häst att kissa i spannen!
 
Sv: Hur kan man lära hästen renlighet?

Skapa inre och yttre harmoni hos hästen, så blir den ordning i boxen. Dock med viss reservation för att alla har olika personligheter...;)
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 017
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 802
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Min pålle har varit iväg på utbildning,kommer hem efter 2 månader och är fruktansvärt mager. Hos utbildaren så hade inte marken betats...
Svar
8
· Visningar
1 676
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp