Hur kan man bry sig så lite om sin hund?

Bebben

Trådstartare
Var och handlade idag på ett stort lågprisvaruhus som finns här i närheten, med en enorm fylld parkering och massor av folk i det fina vädret såklart.

Där satt en liten kille, runt året, och var ledsen i ett hörn. Uppbunden i en vrålande fläkt i ett HALTI enbart. Skavsår under ögonen och över hela nosryggen från det välanvända och hårt sittande skiten, och drog sig bort från oljudet konstant.
Jag bestämde mig för att vänta ut ägaren, som efter en timme behagade dyka upp. En nyfödd bebis slängd på armen, och med en riktigt dryg attityd förklarade hon att Halti är enda sättet att lära en hund gå i koppel - och skavsåren får han stå ut med för det är så det blir när dom använder Halti minsann. Och hon hade minsann alltid använt Halti på alla sina hundar, så hon visste hur det skulle vara.

Den söta lilla Amstaffblandningen/liknande hukade sig med svansen mellan benen och darrade när ägarens kompis skulle försöka koppla loss honom från fläkten, och dom skrek snäsigt att det var en himla tur att det inte var min hund - så att jag slapp bry mig så jävla mycket om hur han hade det..

Jag blir så fruktansvärt ledsen när jag ser hur folk skiter så totalt i sin hunds välmående :(

Sv: Hur kan man bry sig så lite om sin hund?

Tycker det var bra av dig att stanna kvar och vänta en hel timme för att säga ifrån, även om ägaren kanske inte verkade ta åt sig så tror jag det har mer genomslag än man tror.

Nu har jag personligen aldrig använt Halti så jag vet inte exakt hur den fungerar, men jag tycker att det verkar vara ett hjälpmedel som man ska använda under begränsad tid när man har ett problem med sin hund, typ att den drar osv. Men om ett djur får skavsår pga användningen så är det tveksamt om det finns något försvar för hur matte har använt detta "hjälpmedel".

Gå efter nästa ggn och kolla var de bor så att du kan anmäla dem för djurmisshandel!

Bra gjort!

Usch, sånt blir man så ledsen av att se... tycker du gjorde helt rätt som sa ifrån, även om det kanske inte gav något resultat...

Jag sa till en tjej för någon månad sen, hon var ute och gick med barnvagn och en ung typ springer spaniel. Flera gånger på typ 300 m drog hon tag i den stackars hunden så den bokstavligen flög över vägen, efter varje gång hon hade slitit tag i den hukade den sig och kröp ihop... :cry:

När jag sa till henne sa hon att det var hundens uppfödare som hade rått henne till att behandla hunden så, och hon var så erfaren och duktig och allt var det var... suck!!

Bra gjort, även om man kan känna sig maktlös i såna situationer. Man kan ju hoppas att personen i efterhand såg över sitt hundägande....:(

Det är hemskt när man bara kan se på och inte göra något, man förundras och ledsnar över hur lite vett somliga människor verkar ha. Jag tycker att det var bra av dig att vänta så pass länge på ägaren och att säga ifrån trots allt, kanske kanske reflekterar hon över varför en främling reagerar så starkt på hennes hundhållning, hoppas kan man ju i alla fall ... :(

Det är hemskt när man bara kan se på och inte göra något, man förundras och ledsnar över hur lite vett somliga människor verkar ha. Jag tycker att det var bra av dig att vänta så pass länge på ägaren och att säga ifrån trots allt, kanske kanske reflekterar hon över varför en främling reagerar så starkt på hennes hundhållning, hoppas kan man ju i alla fall ... :(

Jag håller med, kan även lägga till att ska man använda halti så kan man lägga bomull emellan nosryggen och tyget för att minska den skavande känslan, det gör iaf jag och det funkar utmärkt!

Flera + till personen som sa ifrån!

Jag kan sätta en peng på att jag kommer att se den hunden i byn snart igen, fastbunden eller så. Dom ansåg inte att det fanns något fel alls i hundhållningen, och hade bara som bevis att dom minsann gjort så med aaaaaaalla sina hundar.. Jag föreslog att dom ju kunde lägga några minuter om dagen på att träna lydnad istället, men då fick jag bara snäs tillbaka om att jag kunde skaffa egna hundar att bry mig om, för deras hund skulle ingen lägga sig i saker om.

Var det då jag skulle ha replikerat med att jag har en hel flock med Amstaffar hemma som ingen använder Halti kanske?

Maktlös är verkligen ordet! Fick ont i magen när dom släpade hunden därifrån till bilen :(

Jo, dom kom i bil för att shoppa, tog ut hunden och band upp den i Haltit i över en timme... Den hade Halti på sig i bilen också..

:bow: Till dig för att du klarade av att inte klappa till dom.
Jag som är både odiplomatisk,opsykologisk och opedagogisk hade nog haft hö handen lite lös.
Fy f-n för sådana människor

Dobbis/som har både dobbis o amstaff lös eller med vanligt halsband.

Men stackars lilla voffs :( Bra att du sa till och memo till mig själv att jag måste spotta upp mig och våga ta bladet för munnen i sådana situationer. Det är nog troligt att det inte är de mest självkritiska mattar och hussar som gör så mot sin hund, men om man får någon liten intelligent tanke att spira hos ägaren så kan det vara värt en utskällning.

Maktlös är verkligen ordet! Fick ont i magen när dom släpade hunden därifrån till bilen :(

Jo, dom kom i bil för att shoppa, tog ut hunden och band upp den i Haltit i över en timme... Den hade Halti på sig i bilen också..

Kontakta djurskyddsföreningen om du ser den i samma skick igen :) skulle jag nog gjort :)

Nästa gång du ser dem, eller om du hamnar i en liknande situation: fota hundens huvud med mobilen (om du har någon), vänta ut dem och sedan fota deras regskylt och anmäl arslet av dem. :mad: :devil:

Även om det antagligen inte leder till något annat än ett besök från djurskyddet så får de förhoppningsvis en tankeställare!

Lite halv kl
Jag måste bara få säga att jag förstår inte folk som oavsett djur de skaffar inte tar sig tid att LÄRA sig och ENGAGERA sig i det dom betalar en del pengar för ändå.
Det är inte svårt alls att lära en hund gå i koppel, inte ens envisa raser.. jag har en rottweiler/amstaff/pitbull korsning och hon har då aldrig någonsin dragit i koppel, varför? Jo för att man får helt enkelt se till att vara den roligaste och häftigaste grejen i världen som man inte vill gå ifrån. Vissa får man jobba mer med än andra, men svårt så vida man utgår från en ung hund/valp, nej. Inlärt beteende är givetvis svårare att få bort, men inget som är omöjligt på något sätt.

Jag förstår verkligen inte hur människor vill lägga massa pengar på ngt som bara måste vara till besvär, för så måste det ju vara i detta fallet? Inte kan människan njuta av att ha hund iaf.

Starkt jobbat tycker jag! Många gånger drar man sig nog för att säga saker - men hellre konfrontera en hundägare en gång för mycket än en gång för lite. Man får bara försöka göra det på ett fint sätt, tycker jag.. Och inte dra förhastade slutsatser.

Själv fick jag en chock när jag (undrar om det var två år sedan?) blev tvungen att springa in på toaletten medan vi var i stan. Det var höst, regnade småslask och både jag och hunden var allmänt olyckliga.... men eftersom det inte var mycket folk ute band jag terriern under en av bänkarna just utanför entrén till köpcentrat, lämnade min jacka för henne att sitta i och pilade in för att ta mig en piss. ^^
Kan tillägga att hon hade regntäcket på sig, som hon avskyr.

När jag kommer tillbaka ut ett par minuter senare blir jag närmast panikslagen! Tätt runt jycken står ett gäng tonårsflickor och en säkerhetsvakt - så nära varandra att jag först inte ser hunden, men när jag ropar flyttar de givetvis på sig så att jag kan se att allt är okej... varvid jag istället blir störtförbannad.
"Vad GÖR ni med min hund!?"
Det visade sig att flickorna hade gått förbi jycken, sett att hon satt och skakade och sprungit in för att hämta vakten med meningen 'hon måste ha suttit därute flera timmar!'
Jag har ett minne av att jag var fruktansvärt kort emot flickorna OCH vakten innan jag tog min hund och gick trots att jag i efterhand inser att jag egentligen borde varit tacksam över att de såg henne och brydde sig, men jag var allvarligt talat både uppskrämd och förbaskad. De tror förmodligen än idag att jag är en riktigt dålig hundägare. En av dem grät till och med.

Nu menar jag naturligtvis inte att man alltid tar fel eller att det var fel i situationen med amstaffen, men man ska nog närma sig rätt försiktigt om man inte ser något uppenbart våld/lidande. That's all.

Jo det är klart att man ska vara säker ! Men i det här fallet så väntade vi i lite över 1 timme innan hundägaren uppenbarade sig :-)
Tesora

Blir så ledsen när jag ser sådant. De kanske var dryga mot dig men jag hoppas att de kanske tänker efter senare. Tyvärr är väl inte oddsen så stora.

Har själv använt halti på min odåga när han var ny hos oss och helt omöjlig men aldrig att det var några skavsår och aldrig att jag skulle ha bundit upp honom i den :crazy:

Heder till dig dock som har kurage nog att säga ifrån :bow:

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka