Hur kan man bromsa förkalning?

rahl

Trådstartare
Då vet vi att vår hund lider av förkalkning av ryggen. Inget som försäkring vill täcka så vi ska försöka få ihop pengar till rehab. Men vad mer kan man göra själva hemma för att bromsa det?

Sv: Hur kan man bromsa förkalning?

Vad orsakas förkalkningen av? Är den grundläggande orsaken artrit så handlar det (åtminstone för människor) om inflammations- och smärtdämpande åtgärder, samt fysioterapi för att upprätthålla så mycket rörlighet som möjligt.

Är det förkalkningar av disker? eller artroser i ryggen?
Om det är artroser kan glukosaminer hjälpa, ett back on track täcke som håller musklerna varma och avslappnade kan också lindra. Detta i kombination med antiinflammatoriska läkemedel och rehabträning.

Ja precis.
Min ena tik har både spondyloser och artroser i fasettlederna. Hon har haft två "anfall" då hon har visat smärta. Rimadyl i 10 dagar de gångerna och efter andra gången har glukosaminer och backontrack satts in. Hon har inte visat någon sen dess, får se vad som händer när kylan sätter in.

Nej ingen spondylos och ingen artros. Förkalkning av disker.

Jag hade en hund med artrit så vad som hjälper mot artros och artrit vet jag :)

Det du kan göra själv då är nog mest massage, för att minska muskelspänning. Back on track är också bra. Bra att ni försöker få ihop pengar till rehab. En gång är bättre än ingen gång, då kan ni få hjälp med övningar ni kan göra hemma.

Jag har precis blivit arbetslös så få ihop pengar JUST nu är lite svårt.. Det skulle vara bra med vattentreadmill. Jag ska kolla om jag har såld back on track som Niunia hade när hon levde.

Det du kan göra själv då är nog mest massage, för att minska muskelspänning. Back on track är också bra. Bra att ni försöker få ihop pengar till rehab. En gång är bättre än ingen gång, då kan ni få hjälp med övningar ni kan göra hemma.

+1 :bow:

Vi var iväg med våran farbror som fått spondylos i ryggen. Vi har heller inget tillägg på hans försäkrring,så det får vi betala ur egen ficka,men nu skulle hon sluta i början av Oktober och det var inte bestämt riktigt vem som skulle sättas in istället för henne,så hon tyckte det var dumt att starta upp själva rehabträingen när vi inte vet när vi kan fortsätta,men fick MASSA tips och övningar att göra hemma,så vi kan klara oss på det länge!

Vi betalade 500:- för besöket,var inne över en timme,så det är faktist inte dyrt alls att bara träffas och få lite råd. :)

500 är inte farligt men vi har redan fått betala 4000 som jag trodde försäkring skulle täcka. Och har man inget jobb för tillfälle så är det mycket pengar. Vi ska till träffa en sjukgymnast i månadsskift så får vi se hur vi kan lösa det. Hon är inte stor så vattenträning kan man kanske göra hemma, ute är hon inte förtjust i vatten.

Som sagt vi ska försöka få pengar till rehab i alla fall ett besök sen får vi se vad som passar hunden och vad som passar oss ekonomisk och tidmässigt

Senast ändrad:

Vet hur det är,vi har haft veterinärräkningar varje månad under ett halvårs tid nu,en hel del som försäkringen inte täcker,plus att det varit olika djur,så massa självrisker. :(

Och som sagt,vi gick ju till sjukgymnasten,och fick jättemycket råd och tips,så hon tyckte inte att det var bråttom alls med rehabträningen,bara vi körde på lite här hemma med det som hon rekomenderade. Så om ni får träffa sjukgymnasten i månadsskiftet så kanske ni inte heller behöver köra igång med rehab på en gång,utan kan avvakta lite och göra övningar hemma tills det ordnat sig med jobb för dig. :)

Annars så är det ju snart jul,och då kan man ju önska sig några rehabtillfällen! :D

Senast ändrad:

Så svarade tjej vi ska till: Hej igen Marta! Jag tror att Jenny rekommenderade att ni skulle besöka mig i månadsskiftet september/oktober. Då ser jag hur det står till med Milka och vilken rehabilitering som kan behövas. Om det är aktuellt med vattenträning så kan du antingen lösa kortet då eller när vi börjar träna. Trevlig helg! // Madeleine, Leg.sjukgymnast

Då är det som det var för oss,att ni bara ska träffas och gå igenom vovven,visa och ge er tips på vad ni kan göra hemma,och sen OM det kommer behövas diskutera olika rehabträningar. Men vi fick så mycket hjälp och tps så hon ansåg inte att rehabträningen är någon särskild prio nu,utan vi ska köra på mycket här hemma. Var enkla saker,som att gå slalom,cavaletti,snurra åt bägge håll,balansera på en medicinboll med framtassarna,pulsa i snön (när den kommer) vika av från skogsstigen och pulsa ut i riset istället.

Vi behöver mao stärka hans ryggmuskler. Han hade jättestarka benmuskler,men mindre ryggmuskler,så vi är ute efter att träna upp dom. Ju mer muskler,desto bättre för skadan. Vi ska även börja använda back on track,samt tänka på att ALLTID hålla han varm,så täcke på jämt vid kallare grader och nederbörd,samt om han ska sitta i bilen. Sen visade hon oss hur vi ska massera honom. Sen pratade vi om hur vi ska göra med medicineringen,om vi kan tänka oss att ge han medicin hela livet i värsta fall,sen hur vi ska göra nu med nedtrappningen av medicinen han fått. Naturligvis strävar vi efter att han ska klara sig utan medicin,nu får han ju två ggr/dagen under akuta fasen,sen ska vi minska till en gång om dagen,blir han dålig igen ska vi öka upp till 2 gr/dagen igen,samt förlänga receptet. Vi provade även ut en sele då det sliter mindre på ryggen än vad halsband gör.

Vi vart rekomenderad att köra på vattenband OM det behövs sen. Simmning var inge bra för våran skada.

Sen som hon sa att det är viktigt att bygga muskler ganska snabbt,sen underhålla dom,så det kunde bli ganska intensivt med vattenband OM det behövs (beroende på hur mycket vi kan bygga här hemma på övningarna) med kanske en gång i veckan under 2-3 månader,för att sen kanske bara gå en gång i månaden tillslut. Kommer kosta skjortan,men eftersom vi nu träffat henne EN gång så har vi så mycket vi kan träna på hemma,och förhoppningsvis behöver vi inte använda oss av vattenbandet.

Tack för dina tips!! Det precis jag är ute efter och kommer att vara ute efter från rehab vad jag kan göra hemma för henne, vilka övningar och så vidare :)

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 128
Senast: Diabetikern
·
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: WildWilma
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Nota
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 049
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka