hur kan jag göra?

T

tjohej

hejsan!

jag undrar om nån har nå tips på hur man kan göra om man rider en väldigt stressad häst? det är min favvorithäst, och jag har ridit honom maaassa gånger, men nu på sista tiden har det inte gått så bra när jag ridit honom. han har inte gått i så bra form utan istället drar han upp huvudet ibland och bara springer. :(

jag undrar om det är nån som har något tips på vad jag kan göra för att lugna ner honom? jag har väldigt lätt för att spänna mig när jag rider, så är det nån som har några tips på hur ja kan göra för att slappna av mer? jag har försökt att rida lätt långsamt, men när jag gör det tappar jag bara balansen och dunsar ner på hans rygg, vilket gör att han blir ännu mer stressad :crazy: tror ni att jag kan vara för hård i handen, och det är därför han springer? jag tycker inte att jag håller i så mkt, men det känns ju ganska mkt i hästens mun.. jag blir jätteglad för alla tips ja kan få!
 
Sv: hur kan jag göra?

Försök att hitta förtroende och form i skriitt innan ni börjar trava och galoppera bara för att det är så roligt och att man "ska rida hästen i alla gångarter för att ha ridit ett riktigt pass".

Det finns inga SKA'n och MÅSTE'n när det gäller hur man rider hästen.

Skritta, skritta, skritta... på banan, ut i skogen och över en och annan stubbåker. Men visst, det är ju bra att ändå vara bra att vara "beredd med handen runt en tygelögla", så att man kan korta upp tygeln om det händer något.

Sen det här med att vara spänd. Jag har också varit spänd och stel och fört över det på hästen, när jag blev hästägare. Därför pratar jag med min häst, hela tiden, stryker över halsen, kliar manke och till och med sjunger. Jag kan säga att det blev lite pinsamma munterheter, när jag red lektion på ridskolan och ena gången hade min häst och småmumlade med och gången därpå, en allmänt förvånad ridskolehäst, som undrade vad jag muttrade om. :rofl:

Men framför allt, skynda långsamt. Det är ingen idé att leta hästens form i trav och galopp, innan du har den i skritt.

Rid på en liten fyrkant, gör framdelsvändningar i hörnen.

Rid på fyrkantsspåret, flytta hästen ett par steg innanför spåret och sen ut igen i skänkelvikning.

Tänk mindre och mindre hjälper, framför allt häng inte i tygeln, utan ha en lätt förbindelse med hästens mun och "led" den med trängande tygel.

Snart kommer ni att dansa, efter "din pipa". :bump:
 
Sv: hur kan jag göra?

Kunde inte sagt det bättre själv....:smirk:
Till trådskaparen:
Det du också kan tänka på är att variera övningarna mycket. Lägg in lite småvolter här och var, öka och minska steglängden i skritten, gör halt ofta och på olika ställen.
Fixera dig inte vid formen utan att hästen ska lyssna på dig samt att få lite hjärngympa så att den slappnar av lite. Då kommer formen mer av sig själv än om man spänner sig och försöker tvinga fram något!
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp