Hur kan jag göra vid detta smycketskrinet?

MM

Trådstartare
Jag fick ett handgjort smyckesskrin av min farfars bror -94 och lika länge har det stått undanstoppat och mest nu sista tiden för att färgen inte tilltalar mig. Så jag tänkte jag skulle göra om det. Måla/betsa eller vad man nu kan göra.

Jag är dålig på träslag så det vet jag inte vilket det är, kan inte heller känna om det är lackat från start men det är mjukt och lent om man kan förklara det så.

Hur tror ni jag ska göra för att få bäst reslutat? Färgen är väl antingen vit eller svart som jag kan tänka mig.

bild_064_510262129606ee5b113cfdb2.jpg


bild_066_5102621fe087c32c6b663612.jpg


Jag tycker det är synd det bara ska stå och samla damm när jag tror det kan bli riktigt fint i en annan färg bara.
 
Sv: Hur kan jag göra vid detta smycketskrinet?

Det ser lackat ut, jag hade lämnat in det för att få det riktigt snyggt målat/lackat i valfri färg.
Det är så lätt att det ser kladdigt ut när man målar själv om man inte är riktigt duktig.
 
Sv: Hur kan jag göra vid detta smycketskrinet?

Vart lämnar man in det? :)

Alltså, vilka utför såna här jobb?
 
Sv: Hur kan jag göra vid detta smycketskrinet?

Jag kan inte hjålpa dig med målningen och tycker den är jättefin som den är :)

Den kallas även pigtittare.
 
Sv: Hur kan jag göra vid detta smycketskrinet?

Jag kan inte hjålpa dig med målningen och tycker den är jättefin som den är :)

Den kallas även pigtittare.

Aha, då vet jag vad det heter :)

Min farfars bror var en riktig händig man. Han har gjort fler saker som jag har här hemma och även byggt sin egna roddbåt, den är typ från 50-talet och funkar kanon även idag. Hade jag gjort en hade den aldrig blivit sjösatt :D

Men detta är nog det ända förutom smörknivarna jag kan tänka mig att ha uppe här hemma. Resten ligger i källaren. Han gjorde i och för sig en klocka och den kan nog också bli snygg i en annan färg.
 
Sv: Hur kan jag göra vid detta smycketskrinet?

Snickerier som sysslar med finsnickeri och kök osv.
Enklast är nog att gå till den lokala färgaffären och höra om de inte kan rekommendera ngn som kan hjälpa dig att måla den.
De brukar ju kunna ha typ 20 olika visitkort som finns att plocka på sig framme vid disken :)
 
Sv: Hur kan jag göra vid detta smycketskrinet?

Men då ska jag höra med mina svärföräldrar. Dom lämnade in dörrar för lackering så dom borde kunna fixa detta då :)
Å dom gör massiva träkök också kom jag på nu.
 
Sv: Hur kan jag göra vid detta smycketskrinet?

Jag hade gett mig på att måla det själv, så svårt är det inte. Slipa med fint sandpapper först och sedan måla noga i den färg du vill ha.
 
Sv: Hur kan jag göra vid detta smycketskrinet?

Jag hade gett mig på att måla det själv, så svårt är det inte. Slipa med fint sandpapper först och sedan måla noga i den färg du vill ha.

Det beror ju helt på hur duktig man är på att måla och hur kräsen man är med slutresultatet.
Jag är kräsen och de allra flesta "hemmamålade" föremål jag sett ser i mitt tycke rent av förjävligt ut för att det blir mer eller mindre kladdigt och ojämt.
Folk klarar ju inte ens av att måla sina hus utan att kladda och det är väl typ det enklaste man kan måla...
 
Sv: Hur kan jag göra vid detta smycketskrinet?

Jo, det är väl sant. Själv tycker jag att jag är duktig på att måla, känner man att man inte är det eller är osäker är det väl klart bättre att lämna över till någon annan.
 
Sv: Hur kan jag göra vid detta smycketskrinet?

Men om man är duktig på att måla för hand blir det oftast bättre än om man lämnar in för sprutmålning när det är ett hantverksmässigt gjort föremål.

TS.

En nästan identisk lådspegel som din fast ungefär hundra år äldre står här i sängkammaren och den är målad vit med svart sockel.
 
Sv: Hur kan jag göra vid detta smycketskrinet?

kl

Nu vet jag inte hur jag vill göra med den längre.
Kan inte bestämma färg. Svart kanske blir lite väl hårt och det kanske blir tråkigt med vitt.
jag gillar rosa men det blir nog för färggrant, en Vintagerosa kanske?
Ljusgrått känns också lite tråkigt.

Det skulle ändå passa in hemma med Vintagerosa. Den är tänkt att stå så en vit byrå.
 
Sv: Hur kan jag göra vid detta smycketskrinet?

Gammelrosa penselmålat med sån färg som jag inte vet vad den heter, men det gör att det blir tydliga penseldrag iaf.
Sån som brukar användas på tex köksluckor för att få en gammal och orginalutseende i gamla hus skulle nog vara himla fint på den.

Då blir det lite liv i det också och ser inte nyproducerat ut :)
 
Sv: Hur kan jag göra vid detta smycketskrinet?

Måla i en färg du gillar nu. Om du tröttnar kan du måla om det! Ta med kortet och visa i en färgbutik så kan de hjälpa dig. Jag gillar oljebaserade färger till trä.
 

Liknande trådar

Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 617
Senast: qitis
·
Utrustning Jag funderar på att "stripa" min transport. I nuläget är den mörkbrun med vitt tak (kylingesläp) och jag tycker att den mörkbruna ytan...
Svar
9
· Visningar
2 553
Hemmet Jag ska göra om i sovrummet och har lite funderingar... 3 väggar ska bli ljusgrå, den 4e ska bli fondvägg mörkgrå med något turkost...
Svar
3
· Visningar
997
Senast: replica
·
Hemmet Ja, GÅR gör det ju såklart, men jag menar mest om det är lönt. :) Golvet har inte så breda plankor som vi kanske hade önskat men vi...
Svar
3
· Visningar
5 407
Senast: Winni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp