Hur kan jag få min häst att gå på transporten själv?

Xoya

Trådstartare
Hästen är lugnet själv när han ska lastas och så.
Lasta av honom kan jag göra själv det har aldrig varit några problem. :love:
Fast det jag skulle vilja kunna göra med min häst är att kunna lasta honom själv. Jag har provat lasta honom själv några gånger men då har han bara backat ut igen då han är van att någon står kvar inne hos honom och ger honom belöning och en annan som sätter för bakbommen och stänger lämmen.
Så jag vänder mig till er bukefalister för hur man kan lära både mig och min häst att kunna lasta själva. :D
Det jag skulle vilja kunna är att han går på själv utan att jag behöver följa med honom in i transporten.
Så in med hur ni gjorde när skulle lära eran häst att gå på transporten själv.
Tack på förhand.
Mvh Xoya.

Sv: Hur kan jag få min häst att gå på transporten själv?

Jag har sett en som lärde sin häst att gå in själv och stanna där, så det går, och de använde ingen metod utan det blev bara en vana.

Eftersom din häst är så problemfri kanske det bara är så att han inte kommit på idén att han kan stanna kvar där själv. Det kanske räcker. Kanske kan du dröja en smula längre stund med belöningen för varje gång, ni får ju vara två då under inlärningen, men till slut är ni uppe i den tid det skulle ta för dej själv att gå runt transporetn för att belöna honom. Snart vet han att om han stannar kvar så kommer där snart något gott...

Sv: Hur kan jag få min häst att gå på transporten själv?

Följ med hästen upp, men smacka på så den går sista biten in själv medans du stannar kvar "där bak" och sätter för bommen. :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
15
· Visningar
1 641
Senast: Imperiet
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 553
Senast: Cambrie
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?