Hur kan jag få min ena utekatt att äta ordentligt?

Bexzor

Trådstartare
Hon flyttade hit i höstas, mager och eländig. Sen åt hon upp sig till en ganska bra övervikt i vintras, och nu när sommaren kom så syns hon ofta bara till lite snabbt varje dag när det är fint väder. Så gott som varje morgon ligger det byte på verandan men katten tappar vikt. Jag förstår att det beror på hennes dåliga kostintag, för även om hon jagar så får hon inte i sig tillräckligt. Någon gång kommer hon in och äter lite grann men sen vill hon ut igen. Hon , precis som den andra katten, har alltid torrfoder och så gott som mjukmat dagligen men hon vill inte ha. Inte ens om det står på verandan.

Hon är kastrerad så hon får gå som hon vill här på gården men hur ska jag kunna få henne att äta ordentligt? Nu börjar hon bli mager igen. Klart att hon äter igen det senare när det blir kallt, men nu då?

Hon får inte mask av alla möss också då?
Kan du ge något annat? Någon form av färskmat (är inte insatt i det till Katter).
Kan du byta till någon "exklusivare" mat som smakar så got at thon inte kan låta bli?
Om mina inte åt maten kommer jag genast på ett par tre saker jag skulle prova då jag vet att de tycker om det.

Hur är tänderna? Forl?
Mask?

Har du provat att hålla henne inne så hon får äta upp sig? Det får jag göra med en av mina, trots att hon fångar och äter mkt möss ute. Hon är så aktiv att hon springer av sig det lilla hon lyckas lägga på sig.

Som jag skriver i trådstarten så tror jag att det är hennes jakt som ställer till det för vikten, eftersom hon inte vill vara inne så mycket. Det hon jagar och eventuellt äter upp är inte tillräckligt för en vuxen katt. Det går inte att hålla henne inne, hon vill ut och skriker tills man öppnar dörren. Jag får vänta tills det regnar och hon vill vara inne.

Som jag skriver i trådstarten så tror jag att det är hennes jakt som ställer till det för vikten, eftersom hon inte vill vara inne så mycket. Det hon jagar och eventuellt äter upp är inte tillräckligt för en vuxen katt. Det går inte att hålla henne inne, hon vill ut och skriker tills man öppnar dörren. Jag får vänta tills det regnar och hon vill vara inne.
Just på grund av mycket jakt hade jag avmaskat i alla fall om det inte redan är gjort.
Och med ljus och lykta letat efter någon mat hon gillade batter och därmed blev motiverad att komma och äta.
Färskt verkar ju vara en bra idé för det verkar ju vara färskt kött hon är ute efter.
Någon gång antar jag att du ser henne och kan vara beredd med en skål läckerheter?

Just på grund av mycket jakt hade jag avmaskat i alla fall om det inte redan är gjort.
Och med ljus och lykta letat efter någon mat hon gillade batter och därmed blev motiverad att komma och äta.
Färskt verkar ju vara en bra idé för det verkar ju vara färskt kött hon är ute efter.
Någon gång antar jag att du ser henne och kan vara beredd med en skål läckerheter?

Hon är väldigt matglad i vanliga fall och äter med glädje den mat som finns hemma. Helst mjukmat, som hon inte heller äter mycket av längre. Jodå, hon kommer när man ropar men hon vill inte in så länge det är fint. Hon äter inte heller om det står på verandan. Har provat.

Mjölk eller något då? Finns speciell kattmjölk.
Fisk?
göra?
Extra fett (olja/smör) på den lilla mjukmat hon äter?

Om du inte får i henne någonting finns ju inget någon kan göra?
Möjligen en veterinär då som kan kolla så det inte är något fel som gör att hon inte tar upp näring. Men går hon upp på vintern stammer ju kanske inte det. Men samtisigt gör hon ju inte av med alls samma då, så det hon faktiskt tar upp kanske räcker vintertid.

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 476
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 281
Senast: Inte_Ung
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama