Hur kan det skilja så i väderprognoser?

tanten

Trådstartare
Med en torr brunn är jag just nu maniskt intresserad av väder och nederbörd.

Växlar mellan smhi och Yr. Bägge har en grannby som referensplats och det skiljer rätt rejält emellanåt. Både i temperaturer, molnighet och framförallt i mitt specialintresse, regnet.
På fredag säger Yr att jag ska få 4 mm regn och smhi prognostiserar uppehåll.

Borde de inte ha samma data att utgå från? Nån som kan förklara?

Med en torr brunn är jag just nu maniskt intresserad av väder och nederbörd.

Växlar mellan smhi och Yr. Bägge har en grannby som referensplats och det skiljer rätt rejält emellanåt. Både i temperaturer, molnighet och framförallt i mitt specialintresse, regnet.
På fredag säger Yr att jag ska få 4 mm regn och smhi prognostiserar uppehåll.

Borde de inte ha samma data att utgå från? Nån som kan förklara?

Jag vet att för något år sedan när YR var helt knasig så hade de inte tillgång till alla satelliter de haft tidigare och därför blev prognoserna väldigt annorlunda än andra vädertjänster.

Här brukar det vara gott och blandat. Jag tror inte någon av YR eller SMHI har varit bättre än den andra i sommar, de har varit lika (o)pålitliga.

Har inget svar om väderprognoser, men däremot en fråga.
Vad gör man @tanten när ens brunn har sinat? Har du grävd eller borrad brunn?
Att jag undrar är för vi har en grävd brunn där nivån är låg nu efter den långa torrperioden, jag börjar oroa mig... :crazy:

Där vi bor nu verkar det vara mycket svårt att förutsäga väder. Vi har kusten på ena hållet och en ås på andra. Det är inte så lätt att förutspå vilken bana fronterna kommer ta, antar jag. Vi har rätt lång utsikt och vi ser ofta regnfronter som passerar, men inte över oss. Nu vet jag inte hur det är hos dig, men hos oss är det alltså jättestor skillnad på prognosen om man kalkylerar en bana som bara skiljer sig bara någon/några kilometer för en front.
Där vi bodde tidigare var prognoserna mer lika och mer säkra.

Meteorologen gör en bedömning på kommande väder utifrån en mängd olika data (numeriska prognosmodeller, faktorer som temp, lufttryck, vindar, satellit- och radarbilder, tidigare väder mm) och det blir ju en gissning på hur det kommer att utveckla sig framöver. De olika prognosmodellerna kan skilja sig åt. Vädret är en ganska slumpartad vetenskap med väldigt många påverkande faktorer och under en del förhållanden är det svårt att säga hur vädret kommer att bli. SMHI:s kunskapsbank har mer information om hur prognoser går till!

Har inget svar om väderprognoser, men däremot en fråga.
Vad gör man @tanten när ens brunn har sinat? Har du grävd eller borrad brunn?
Att jag undrar är för vi har en grävd brunn där nivån är låg nu efter den långa torrperioden, jag börjar oroa mig... :crazy:
En grävd plus en källa med ringar i. Ingen av dem har vatten.

Så, jag fyller dunkar hos kompisen och på jobbet, nyttjar utedasset och är i simhallen varannan dag. Samt utnyttjar utedasset om jag inte genomfrusen. Annars fyller jag vatten i cisternen och sploar bara när jag gör nr 2. (nej, tar inte emot gäster just nu....;))

Nästa steg är att få klart hur mycket det kostade att göra uthuset. Blir det pengar över lånar jag mer och borrar. Kommer inte regn blir vintern helt ohållbar.

Fast det ÄR sällan brunnar sinar för evigt. Vattnet kommer tillbaka, och man lär sig snåla i torrperioder. Den här sommaren har varit extrem, riktigt extrem, vad gäller torrväder.

En grävd plus en källa med ringar i. Ingen av dem har vatten.

Så, jag fyller dunkar hos kompisen och på jobbet, nyttjar utedasset och är i simhallen varannan dag. Samt utnyttjar utedasset om jag inte genomfrusen. Annars fyller jag vatten i cisternen och sploar bara när jag gör nr 2. (nej, tar inte emot gäster just nu....;))

Nästa steg är att få klart hur mycket det kostade att göra uthuset. Blir det pengar över lånar jag mer och borrar. Kommer inte regn blir vintern helt ohållbar.

Fast det ÄR sällan brunnar sinar för evigt. Vattnet kommer tillbaka, och man lär sig snåla i torrperioder. Den här sommaren har varit extrem, riktigt extrem, vad gäller torrväder.
Det är ju nu du SKA ta emot gäster, alla som har minst 50 liter vatten med sig får komma ;)

Du vet att du kan ringa till brandkåren så kommer dom och fyller upp åt dig.
Kostar ett antal tusenlappar och jag bor på sandås. Så vattnet skulle antagligen rinna undan rätt snabbt. Rätt stora pengar för "ingenting". Skulle kanske hinna tvätta en maskin eller så men sedan skulle vattnet försvinna, i alla fall inom en vecka eller fortare ändå.

Jag hoppas intensivt på mer regn. Det kom 30 mm för några dagar sedan och det har märkts i brunnen.

Men som sagt - lyckas jag reda ut ekonomin så blir det borrad brunn.

Jag Upplever varken smhi, yr eller klart.se som särskilt tillförlitliga när vädret är som mest fluktuerande under vår och höst.

Spå i kaffesump eller regndans kanske?

Nu har våran också sinat. Bor också på sandås. Men man undrar ju vad dem föregående ägarna tänkte när dem betalade någon för att köra ner spettet djupare då brunnen sinade rätt ofta, och så stannade dem på 7 meter :S

Grannar på vardera sida har perfekt vatten på 9.5 meter.

Hoppas också på regn så att vi slipper sortera ut brunnen i år!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka