Sv: hur kallt

Våra går fortfarade ute dygnet runt, och har gjort så sen i juni. Hagen är relativt kass, finns inte mycket till skydd (därför får de täcken på/åker in om det börjar regna kraftigt/länge) och nu börjar betet ta slut också, så de får numera både ensilage och kraftfoder morgon och kväll, men annars finns det ingen anledning att ta in dem, fullblodet som har en tendes att tunna av väldigt lätt, spec. vid kyla är t.o.m. aningen för rund för tillfället. :p

Valacken - börjar täckas ganska tidigt, är otroligt känslig för att bli kall. Så går med ofodrat regntäcke från det att vädret börjar bli ostadigt och 'höstigt'. I år fick han på sig det redan i augusti. Inne (jag har kallstall) har han stått med tunt fleecetäcke med back on track ryggvärmare i. IGÅR bytte jag dock innetäcke till ett 200 grams thermo (som jag ska flytta över ryggvärmaren till) då det varit den första ordentliga frostnatten (vid halv nio imorse var det fortfarande is på rutorna på bilen som står i skuggan och gräset helt täckt i frost). Ut går han idag utan täcke då det inte finns ett moln på himlen, iofs bara fem grader varmt vid utsläpp men det kommer snabbt stiga.

Sen ökar täckena med kylan så att säga. Har täcke både ut och inne, har soms agt kallstall, samma temp inne som ute. Han är en FRYSLORT för övrigt!

UNGHÄSTEN går under normala omständigheter otäckad året om. Står glatt både ute och inne i minus 25 utan täcke utan minsta problem. Fryser i princip ALDRIG. När det är riktigt ruskväder med nederbörd och blåst i kombination brukar jag slänga på henne ett täcke dock, fast det är mest för att JAG tycker synd om henne, inte att hon behöver det. För om jag inte slänger på täcke kommer hon in och ser ut som en dränkt katt, men inte fryser hon inte ;)

Valacken å sin sida måste täckas vid regn även sommartid..

Mina går ute året runt utan täcke (varmblod, islänning o fjording). Har dom på lösdrift. Varmblodet står i en kallbox på vinter då han behöver äta mer än de andra två. När det är kallt o hästarna ridits så täckar jag dem till de torkat. Vilken grad det är ute brukar jag inte bry mig om utan när jag tycker det börjar bli kallt eller rått så blir det täcke tills de är torra.

Hej Hej! Skickar ett sent inlägg!
Det är inte graderna som styr när du ska ta på hästen täcket, det är andra saker.. Som tex maten, så länge det är torr luft så klarar sig hästen utan täcke när den står ute, bättre att slänga ut en tuss hö, eller halm så han eller hon har något att tugga på.
Om man alltid tar på hästen täcke när det blir lite kallare så får hästen ingen riktig vinterpäls, visst det är jobbigt med mycket päls, men för hästens skull! En timmes ridande per dag tycker inte jag är giltig anledning att täcka bort pälsen på våra hästar. Köp ett ordentligt täcke som andas så du kan lägga på det när hästen är blöt, ge oxxå alltid en tuss hö så torkar han/hon mycket snabbare.
Lycka till! :D

knasenknas skrev:
vill höra med er hästmänniskor, om ni har en häst som går ute på nätterna utan täcke, vid hur många grader lägger ni på täcke, och hur tjockt täcke? och vid vilket väder tycker ni det är dags att stalla in? jag är så osäker på sånt..

Tävlingshästen har haft täcke länge nu. Han har stått inne på natten men haft stalltäcke på. Är klippt.

De andra får allt vänta. Skimmeln får täcke vid mycket regn av helt andra orsdaker än kyla... :angel:

De klippta hästarna har täcke.
Inga andra mer än möjligen att det gamla stoet får ha det om det blir riktigt kallt så där -20. Annars tappar hon lätt hull.

Tog in de flesta natten när det blåste men nu är de ute igen. Förmodligen ett par veckor till beror på vädret. Är inte rädd för kyla men är det regnigt och blåsigt så åker de in.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 964
Senast: Stergo
·
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
265
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama