K

knasenknas

vill höra med er hästmänniskor, om ni har en häst som går ute på nätterna utan täcke, vid hur många grader lägger ni på täcke, och hur tjockt täcke? och vid vilket väder tycker ni det är dags att stalla in? jag är så osäker på sånt..

Sv: hur kallt

Jag har ett varmblod som jag inte klipper men han går med täcke vinterhalvåret för att slippa den värsta pälsen. Han går fortfarande ute om nätterna och jag började förra veckan att ha täcke på honom om nätterna, ett vanligt regntäcke med tunt, tunt foder. Termometern står på ungefär 7 grader här om nätterna nu, dagarna är det typ 20 grader fortfarande! När det blir något kallare lägger jag på ett fleecefodrat regntäcke och senare ett tjockt vintertäcke.
De får nog gå ute ett par veckor till eller det är svårt att säga, beror helt på vädret. Så länge det inte blåser för mycket eller regnar så... Boxen står iallfall renmockad och väntar på honom om det skulle komma höstrusk :smirk: . Annars så trivs de bäst ute.

Vi har alla våra hästar fortfarande ute. Hur pass många täcken och om de ska ha täcken finns det ju lite disskutioner om i stallet :rofl: .. Om det är sol ute på dan så tar hon som har stallet av de allihop täckena. På natten är det en som inte har täcke alls.. Hon som har stallet har 2 täcken på hennes hästar och jag har regntäcket på min.. De ska gå ute minst till 1 oktober iallafall.. Vi får se hur vädert är i oktober.. :p

Täckar mina hästar endast på vintern. Vid -15 grader får halvblodet på sig täcke och vid -25 och uppåt har nordisen en ullfilt på sig och shettisen ett täcke.

Våren och hösten då det kalla regnet är skulle halvblodet behöva ett regntäcke för han fryser så fruktansvärt annars men jag har aldrig lagt på honom ngt utan har faktiskt ett litet skjul de kan gå in i och söka skydd. Men annars så skulle han behövt.

Hästar klarar i regel kyla väldigt bra, det är främst nederbörd som regn, snö, snålblåst som brukar vara kruxet om det är inhållande och de blir blöta igenom pälsen.

Jag har enbart ofodrat regntäcke på mitt täckesklippta fullblod så länge det nånsin går, dvs tills det börjar bli minus grader. Då går han med tunnfodrade (typ fleece) utetäcken.
Hästar fungerar inte som människor i det att det finns mycket logik i att lägga på tjockare och tjockare täcken allteftersom tempen sjunker ute.

Min häst har eksem så han har eksemtäcke på sig dygnet runt. Utan när jag rider förstås. De andra hästarna i stallet går "nakna" fortfarande. Jag tror att sunt förnuft räcker långt! ;)

Om du är orolig lägg på ett tunt täcke. Det är svårt med täcken nu tycker jag. på nätterna kan det vara kallt och dagarna varmt. Om man inte åker till stallet varje dag av olika anlednigar (medryttare, någon annan som släpper ut och in tex.) kan det vara bra med ett tunt täcke som inte är för varmt eller för kallt.

Lycka till alla hästmänniskor med täckesproblemen!! :rofl:

Min shettis har på sig regntäcke på vintern när det snöar eller slaskregnar ute, hon torkar aldrig annars.
Dock inne nätter vintertid.

Men de går ute än så mitt gamla halvblod (25 år) har fått börja ha ett tunnt regntäcke på sig på natten, dels för att om det kommer regn får jag så dåligt samvete :smirk: och sen får hon så ont i ryggen om hon blir kall och jag vill kunna ha dem ute så länge det bara går, ja så nära 1 oktober som möjligt för min del då jag inte har någon ligghall de kan gå in i...
Så jag fortsätter att hoppas på torrt väder.
Tjockare täcke, det tar jag på när det närmar sig minusgrader.

Min nya unghäst är inte speciellt känslig mot kyla till skillnad från min förra. Han kommer inte ridas speciellt hårt i vinter och kommer antagligen inte klippas mer än kanske hals och bog. Räknar med att han kommer kunna gå otäckad för det mesta och bara ha ett fodrat regntäcke när det snöar/regnar i vinter.

En häst klarar sig utan täcke oavsett väder om den gått utan hela sommaren. Däremot, om man inte vill att det ska sätta någon päls så bör man hålla koll.

Min åsikt är att man ska låta sin häst gå utan täcke dygnet runt tills dess man stallar in. Då behöver man inte heller ha täcke förrän det börjar bli regnigare väder, då kan man börja lägga på regntäcke på dagarna.

När man stallar in beror på. En del väntar ända till november och andra väljer att stalla in dem redan nu. Jag anser att sålänge vädret är torrt och någorlunda varmt så kan de vara ute. Vid regelbundet regn så kan det bli dags att ta in dem.

Det beror ju helt på vad man använder hästen till. Mitt halvblod som rids lite och inte tränas i ridhus går helt utan täcke hela vintern. Ponnyn som dottern tävlar och tränar med står inne på nätterna nu och sedan när det kryper ner mot fem sex grader dagtid så åker vinter täcke på ute. Inne har hon bara täcke på om hon ridits svettig eller när det är 25 minus ute.

Våra hästar går fortfarande ute dygnet runt utan täcke och får fortsätta med det så länge vädret tillåter. Så länge det inte är ihållande regn eller blåsigt så får de gå ute.
Har inte börjat lägga på täcke än, har runt 7-10 grader på nätterna. Så länge det bara är uppehåll så tror jag inte kylan är något problem för hästarna.

Inget täcke alls här om det inte regnar och blåser med en temperatur kring 4-5 plus. Det har visat sig vid tester att just den kombinationen är värst för hästar. Mina går ute dygnet runt som regel under betessäsong och på vintern tas dom in på natten. Ska nu bygga vindskydd på nya stället så att dom kan uppsöka lä själva om dom tycker att dom vill ha det.

Börjar med att säga att min häst ska få börja gå in i september,då hon e lite av en konvalecent häst som måste röra på sig mkt,och det gör hon väldigt bra i sin sommar hage.

Nu till täckes frågan.Hon e ett fullblod,men det märks inte så mkt för hon e varmast i stallet av dom som har täcke.När hon stallas in senare så kommer vi beroende på vädret(om det regnar elr blåser) lägga på henne regn täcke.Hon får så ont i sin rygg om det regnar elr blåser kallt så det e mest därför hon har täcke,känns inge snällt att rida när man inte ens kan lägga handen på ryggen när hon kommit in från ett regnväder.

På vintern blir det ett tjockt täcke,mest för att hon tappar vikt,inte har jag sett henne frysa utan täcke på vintern,iaf inte dom soligaste dagarna.

Och i stallet kommer hon få ha ett fleece täcke,det behövs i vårat stall eftersom vi har öppet nästan överallt,(bronkit hästar i stallet).Sen tycker jag bättre om när hästarna har det under minus strecket.

Vi har våra hästar ute, om vi lägger täcke på eller inte beror på vem av dom det är. Vi har en ardenner, hon behöver aldrig täcke. Vår fjording behöver täcke när det är regnigt, blött och kallt. Welshponnyn är frusen av sig, han behöver täcke om det går under 10 grader på natten samma med vår fullblod. Det går ju faktiskt inte att säga generellt att hästar ska ha täcke vid en viss väderlek, det beror ju på rasen och inte minst individen.

Jag stallar helst in när det är under 10-15 grader på dagarna och ännu kallare på nätterna.

Men för min del handlar det mycket om tillgång till mat. Så länge det finns bete eller i annat fall fri tillgång till grovfoder i hagen så kan jag tänka mig att ha hästen ute dygnet runt. Täcke behövs när det blir mindre än 10grader eller om det regnar/blåser/snöar. Eller för att hästen inte ska sätta päls eller för att undvika lerinpackningar :)

Mitt halvblod går ute på nätterna och har inget täcke. Om det är riktigt ruskväder kommer hon att få på sig ett regntäcke, men än så länge är hon utan täcke. Min häst är inte särskilt frusen av sig och tycker bäst om att vara utan täcke, så det ska hon få vara så länge vädret tillåter!

sålänge hästen har lite päls o de inte blåser eller regnar klarar dom nog temperaturer neråt -30°C :D

Hingsten och gammel märren står inne i natt. Detta pga att det ösregnade i kväll. Och jag inte vill att dom skall bli kalla då dessa två är ganska känsliga.Annars så får dom gå ute ett tag till bara det är torrt.

Inget täcke på mina än i yttersta nödfall. Blir det blött och det finns risk att de ska bli kalla om ryggen så får de stå inne med svettäcke tills de är torra igen, brukar räcka med 4-5 timmar.
Går ute dygnet runt, året runt, klipps i september och har då regntäcke en vecka tills pälsen vuxit ut lite grann, rids och körs 4-5 dagar i veckan. Har 2 nordisar och ett fullblod.

Mina pållar får gå ute tills den första snön kommer. Vid jätte dåligt väder får dom givetvis komma in eftersom de inte finns nåt vidare bra skydd i deras hage. Täcke har dom när temperaturen drar sig neråt tio minus...

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 964
Senast: Stergo
·
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
265
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama