Hur kallt?

Seabaz

Trådstartare
Hur kallt tål en häst med ponnypäls att stå ute i? Förutsatt att den är frisk och har tillgång till ordentligt halmat vindskydd/ligghall och fri tillgång på hö/hösilage? Lättfödd häst.
Hästen tränas inte, promenadrids nån gång i veckan...

Sv: Hur kallt?

Om den blir van kylan efterhand dvs inte kommer in nu och ut typ i dec lär den klara sig utmärkt oavsett kyla. De acklimatiserar sig ju och sätter päls efter behov, med vindskydd och ordentligt torr ligghall med mkt strö och fritillgång på grovfoder behöver du nog inte oroa dig. Utan i såfall borde man oroa sig mer för att vattnet fryser och att den inte bör släppas ut svettig efter ridning om det är kallt :)

Senast ändrad av en moderator:

Om jag gissar rasen rätt så skulle jag inte bekymra mig för fem öre över just kyla. :-)

Du gissar nog rasen rätt ;)

minus 30 grader? minus 40 grader? Nu snackar vi kalla norrlandsvinternätter

norrlandsvinter är igen emot skånes hemska vindar vintertid. är hästen van vid att vara ute och har bra päls så kör på.

Tycker att Jezzie gav ett bra svar redan.
Så länge det finns möjlighet till vindskydd och FT på grovfoder så ska det gå bra, hästen klarar torr kyla betydligt bättre än om det skulle regna och blåsa då pälsens isolering försvinner när pälsen är blöt

Hur kallt tål en häst med ponnypäls att stå ute i? Förutsatt att den är frisk och har tillgång till ordentligt halmat vindskydd/ligghall och fri tillgång på hö/hösilage? Lättfödd häst.
Hästen tränas inte, promenadrids nån gång i veckan...
Jag har fått lära mig att i grader under -60 räcker det inte med bete för att hästen ska behålla kroppsvärmen, då måste den även röra på sig.

Frisk häst i god kondition och hull tål hur mycket kyla som helst. Den har ju ligghall så den kan ligga torrt och få skydd från väder och vind om den vill. Kyla i sig är inget problem för hästar.

Har den bara mat och är torr så skulle jag inte oroa mig utan gräva ner näsan i pälsen på långa vinterritter :love:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 197
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd

Omröstningar