Hur jobbar man en "slö" unghäst?

G

Gronda

Har en liten begåvad tvåårsvalack här hemma som jag mest tömkör, löshoppar och är ute på promenader med. Problemet är att han inte riktigt "tänder till" när det ska arbetas... Lite Tjuren Ferdinand över honom. Ja, ett bi i rumpan är nog det enda som skulle kunna hjälpa känns det som för det mesta;) Visst tycker han att det är kul att komma ut, men det märks inte på tempot...
Behöver lite tips på hur jag kan få igång honom! Vill ju inte hålla på å tjata och gnata på honom hela tiden, är rädd att han bara blir avtrubbad då:(

Sv: Hur jobbar man en "slö" unghäst?

Du ska absolut inte tjata, det du begär ska göras ordentligt. Dvs tillåt inget segande utan väck upp hästen ordentligt de gånger du arbetar honom.

Men två år? Ngra veckors helledigt kanske? Är MKT lätt att göra för mkt och de utvecklas bäst om de vilar mkt och går enstaka pass riktigt bra. Dvs kort och "intensivt" (för huvudet, inte kondisträna eller så ;)) typ varannan dag i en vecka o sedan vilar typ två veckor. Tycker iaf jag märkt bara positiva grejer då :)

Gronda skrev:
Har en liten begåvad tvåårsvalack här hemma som jag mest tömkör, löshoppar och är ute på promenader med. Problemet är att han inte riktigt "tänder till" när det ska arbetas... Lite Tjuren Ferdinand över honom. Ja, ett bi i rumpan är nog det enda som skulle kunna hjälpa känns det som för det mesta;) Visst tycker han att det är kul att komma ut, men det märks inte på tempot...
Behöver lite tips på hur jag kan få igång honom! Vill ju inte hålla på å tjata och gnata på honom hela tiden, är rädd att han bara blir avtrubbad då:(

Har detsamma med en ny häst som är sex. Märkligt! Jag tror på att inte begära för mycket och låta han utvecklas i sin egen takt och öka på långsamt. Men respons måste vara promt.

Hälsning Maja

Oh nej, han jobbas inte spec mycket. Han var i stort sätt helledig hela januari och februari. Efter det har jag tömkört honom ca 3 ggr, löshoppat 2 ggr, promenerat 5 ggr och gjort försök att leka på ridbanan ett par gånger, men det har jag nästan gett upp eftersom han bara springer ner i hörnet (mot hagen med kompisarna) och stannar där... har dock mutat honom med en morot för att få honom att komma tillbaka. Har alltså slutat med att han rejsat ner till hörnet, kommit på att matte har en morot och glatt kommit travandes tillbaka. Blir lite apportlek av det hela känns det som, men det är svårt att få honom att följa fyrkanten.

Men vilka metoder "får" man använda för att slippa tjat?

Jag anser att man får använda i princip alla metoder för i längden så är tjat det mest nedbrytande som finns. Det kommer inget gott ur det bara en olycklig häst på alla plan.

Dessutom så har jag aldrig behövt säga till på skarpen så många gånger och det är ju det som är meningen. När man får respons så berömmer man. Alltså blir det kanske lite bråk ngra gånger men är man "effektiv" och får igenom det man vill och är precis med berömmet så blir resten av arbetet bara en kul lek! Då behöver man aldrig mer bli arg utan kan säga till lite mer o hästen hajar direkt "oki matte, jag ska" varpå man kan berömma mkt mkt mer än vad man kan när hästen segar hela tiden. Det blir en positiv sprial och tar inte lång tid innan man kommit dit man vill - man arbetar med en positivt häst mer beröm som hjälpmedel och inte tjat/straff.

Tack!
Då kanske jag ska sluta mesa nu då:p
Alla mina unghästar hittills har varit väldigt energiska i sig själva och jag har en känsla av att även denna kommer bli piggare så småningom, men för närvarande (och ja, egentligen ända sedan han kastrerades i höstas) är han så fruktansvärt bekväm av sig... Ska nog ta och introducera ordet jobb för honom nu:)

Jo d blir oftast mkt bättre med tiden men jag ser ingen anledning till varför de ska få "slöa" tills dess. Förutsatt att man vet hur mkt hästen kan och orkar så ska man kräva ett ordentligt jobb av dem men passa sig nog för att hålla på länge/ofta osv.

Han kanske har en växt period just nu?? Jag skulle nog inte bråka för mycket så att han inte tycker att det är roligt med nya saker.:confused:

Rockport skrev:
Han kanske har en växt period just nu?? Jag skulle nog inte bråka för mycket så att han inte tycker att det är roligt med nya saker.:confused:

Nej man ska aldrig bråka men gör man ngt så ska det göras ordentligt, punkt slut. Sedan får man ju som hästägare se till att man känner sin häst såpass väl så att man märke om den är ur form och då låter den vara helt ist för att kräva ngt arbete.

Gronda skrev:

Har han alltid varit så, eller bara nu? Alla hästar kan få lite för mycket träning ibland och bli lite trötta, särskilt unghästar. Sen kan de ju bli sega på våren vid pälsfällningen, eller om de inte får i sig allt i fodret. Försök variera träningen, försök hitta på saker som han tycker är roligt, och gör det korta stunder så att han inte hinner bli trött. Varva träningen både fysiskt och psykiskt. Jag tränar mina unghästar mycket med presenningar, jackor, påsar, plastband o.s.v. för att de ska bli lugna och få använda huvudet lite. :rofl: Stick ut på en joggingtur med honom, många hästar vaknar till då och tycker att det är skoj när man springer bredvid :idea:

Jag skulle nog lägga ner träningen helt så länge hästen inte har energi över till att jobba. Vänta ett halvår eller så tills han har vuxit till sig och börjar bli på tårna, då är det dags för sysselsättning. :D Det hade varit annorlunda om han hade varit tio år, men det är ju bara en bebis än så länge...

Ojojojojoj det låter ju som han är pigg!!!:angel: du har ju tom kunnat löshoppat honom, min 5åring som alltid varit som (en mkt smart)Ferdinand går inte att löshoppa han tycker det är alldeles för jobbigt så han puttar ner bommarna och sen kan han kliva över:) :rofl:. När jag jobbar honom med longering så blir jag lika glad varenda gång jag lyckas få honom i trav rekordet än så länge är etthelt:banana: varv i trav
galopp tja nästa år kanske jag lyckas med det:smirk:. Första gången jag lyckades trava med honom var när jag försökte springa med honom på vägen utanför stallet och det var ca 2 år sen och det var stor sensation för alla i stallet att Leo travade!!!!!.
Det är absolut inget fel på honom om någon tror det och jag kan lugnt säga att jag inte överdriver ett dugg:crazy: och han är inte bortskämd utan född sån här.

Det enda "råd" jag kan ge dej det är samma som flera har gett mej och det är att vara glad för att du har en så lugn häst och ha tålamod de brukar komma ikapp och bli piggare med åren fast grundtemperamentet kommer nog lyckligtvis alltid vara kvar. Jag tror inte på att försöka få en piggare häst genom att hålla på och piska och sånt dom är som dom är och man måste bara älska dom:love: :love:

Ja, som jag skrev tidigare så har han varit slö ända sedan han kastrerades...
När jag läser andra svar här börjar jag fundera på ifall det är jag som är bortskämt med otroligt arbetsglada ponnyer:idea: För han gör ju allt jag ber om bara att han är lite seg i reaktionen...
Joggat har vi också gjort. Ingen riktig gnista då heller, även om han verkar tycka att det är kul...

Oh! Tack! :bow:
Det finns fler som har hästar som min! :eek:

Han är 4 i år och började ridas i augusti. Men han har ingen som helst framåtbjudning...:(
Han är den lugnaste och finaste -02 man kan tänka sig och har egentligen temprament som en 15åring, jag vet inte vart det blir fel.
Jag tror att han inte riktigt förstår mig när jag sittar på, och det kan jag ju inte klandra honom för. Det kan ju visserligen också vara så att han lär sig stanna-och-vägra-gå fasoner av den äldsta hästen jag har. Kan hästar göra så? Altså lära sig av andra så lätt.

nu vet jag ju inte hur du ridit hästen.. som det är sagt ovan, säg till ordentligt. lägg upp det i steg. jag gör såhär:
börst ber jag hästen gå framåt, lättar lite ur sadeln och ger handen (detta är som allt annat, överdriver lite i början, sedan kommer hjälperna inte synas..) om inget händer, lägg på skänklarna om inget händer då, piska till den på rumpan lite lätt och om inget händer...lite mer å mer å mer...ja tills det händer nåt.. och då låter du hästen vara..
sen är ju hästar olika.. det är som människor.. man kanske inte kan få en dataintresserad att bli elit idrottare, även fast han är byggd för det. man måste ju ha viljan...
men det behöver kanske inte vara så att din häst inte har viljan utan att den bara inte lärt sig än..

Fast nu är ju inte min lilla häst inriden än eftersom han bara är två år...
Den senaste veckan har han faktiskt varit piggare än vanligt. Och han tycker att det är KUL, bara det att han är lite bekväm av sig... Det gäller bara att väcka liv i honom. Det bästa är om det rasar snö från taket eller nåt, så har man en riktigt vaken ponny sen;)

aha, läste väl lite slarvigt... men då kan du ju longera honom...där kan du ju lära honom att röra sig framåt när du säger till..kommer hjälpa dig när du rider sen.. har du palnerat att börja rida han snart? du kan ju börja lite smått..

Använder vår rundcorall för att löslongera ibland... funkar bra eftersom han inte kan försvinna iväg som på ridbanan. Gjorde det senast igår och då var det största problemet att få honom att skritta;) dvs. antingen halt eller trav...
Ingen ridning på min lilla grabb förrän efter årskiftet, bara bäbis än:smirk:

Många unghästar som jag har ridit in tycker jag lätt kan uppfattas som slöa då de egentligen inte fattar vad det är man vill.

Där får man ju ha lite fingertoppskänsla för att veta när man ska pressa lite hårdare, eller helt enkelt igonera "slöheten" och bara jobba vidare.

Eftersom din häst är så ung så skulle jag nog ta det säkra före det osäkra, jag skulle aldrig pressa en tvååring, utan hitta på massor av andra nyttiga övningar istället, som tex Azalan nämner.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag går med jättejobbiga tankar och ständigt dåligt samvete för att Elvis inte får träna som jag anser att han egentligen borde. Känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 841
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 730
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross