Hur introducera valp för vuxen hund på bästa sätt

ako

Trådstartare
Ännu mer valptjat från mig...

Om fyra veckor får vi troligtvis hem en liten cockerspanielflicka på åtta veckor, som ska bli vår nya familjemedlem och förhoppninggvis bästa kompis åt vår femårige Springerhane. Han gillar överlag tikar och valpar (men inte hanhundar) och hade i sin tidigare familj (vi fick honom för två år sedan, då han omplacerades p g a skiljsmässa)en tikkompis som han var som ler och långhalm med. Den tiken var dock äldre än han, och fanns redan i huset när han kom som liten valp.

Nåväl, till frågan: Vad har ni för erfarenheter av att introducera en ny valp för en vuxen hund? Hur gör man på bästa sätt? Vill ju absolut inte att Zorro ska tro att han har blivit ersatt av den lilla trubbnosen...

Tack på förhand för svar :).
 
Sv: Hur introducera valp för vuxen hund på bästa sätt

När jag kom hem med Lilleman släppte jag ner han på gården släppte ut den store ur bilen så de fick hälsa av sig sen var vi ute på gården i ca 30min sen gick vi in.

Piru som är så toksnäll mot valpar o unghundar eller ja alla hundar, bara hata den lille trodde han skulle mörda han så fort han kom nära o Lilleman vart ju bara kletigare, men på jobbet gick det bättre men efter en vecka ungefär så var de bundisar o än i dag aldrig haft ett bråk mellan dom o det är 9månader sen jag fick hem han.

Kan nån förklara varför Piru reagera som han gjorde för han tyckte inte att den lilla var en inkräktare eller så utan bara äcklig. Kan det ha med o göra att valpen fortfarande luktar tik? så han hade respekt för o göra nåt med valpen?
 
Sv: Hur introducera valp för vuxen hund på bästa sätt

Tack, Piru! Ingen mer med tips o erfarenheter? Vet ju att ni är ganska många som har flera hundar...

Tack, tack!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 021
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 356
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Nu är det äntligen dags för mig att ta hem en valp men jag behöver få hjälp med lite funderingar kring hur jag smidigast introducerar...
Svar
11
· Visningar
5 859
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 431
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp