Hur illa är det??

TeamVM

Trådstartare
Har nu fått röntgenplåtarna från klinikbesöket där artros medialt i båda bakknäna upptäcktes. Naturligtvis diskuterade jag och veterinären om detta men jag vill gärna att ni som har någon åsikt delar med er.

Hästen i fråga är en 9 årig fjordvalack med bakgrunden "problemhäst".
Nu är han ohalt men har ett lite udda rörelsemönster.
Plåtarna togs förra sommaren.

Om ni behöver mer information är det bara att fråga.

Tagna framifrån:
31274807.jpg

31274809.jpg

Tagna från utsidan:
31274811.jpg

31274817.jpg

Sv: Hur illa är det??

Bara nyfiken, jag har ingen erfarenhet av sånt riktigt men på vilket sätt är rörelsemönstret annorlunda?

När han sätter ned hovarna i traven så ser det ut som om bakbenen är "förkorta" och liksom svävar en millisekund över det stället han ska "landa" på. Ibland "wobblar" han också bak och blir lite instabil. Förstår du hur jag menar?

Hej!

Jag är inte veterinär och kan alltså inte hur höga ledspringorna ska vara på häst. Däremot ser jag inte så mycket artrosförändringar med subchondral scleros och inga osteofyter. Så jag skulle som lekman gissa att artrosen är väldigt lätt.
Ser dock en fraktur på det smala benet bredvid (vet inte vad det benet heter) och undrar om det har någon som helst relevans!

MVH.Kryddelydd.

Tack för din åsikt!! :)

Enligt vet. på kliniken vi besökte är det smala benet ett ben som med evolutionens hjälp (hästarna har ingen användning för benet längre) har blivit tillbakabildat och så småningom i framtiden kommer försvinna. Fraktur på det benet saknar alltså betydelse och är tydligen inte ovanligt. Däremot är det två frakturer på HB och det ansåg veterinären var betydligt mer uppseendeväckande.

Men alltså, ett griffelben är ju också ett ben som är påväg att tillbakabildas. Det operarar man ju i princip alltid. Nu vet inte jag hur man gör med fibulafrakturer, har försökt googla men inte hitta så mycket om det. Men jag vet inte om jag hade köpt det riktigt..... Jag hade nog velat röntga om benen nu och se hur det ser ut, kanske det ligger och retar och stör vävnaden i området runt om och det är därför hästen är halt/stört rörelsemönster.

Nu är inte heller jag proffs på plåtar, långt ifrån, men jag har varit med en del och röntgat och jag vet att alla kanter ska vara jämna och fina, bilden på höger bak ser värre ut än vänster bak.

Jag kan absolut inte tolka rtg-plåtar. Men mitt råd är absolut att TITTA PÅ HÄSTEN och hur den beter sig. Har den fula rtg plåtar OCH visar symtom på smärta (beter sig illa..??) så mår ju hästen inte bra helt klart. Då måste man ju hjälpa hästen på nåt vis.
Sen finns det ju hästar som ser mkt fula ut på rtg men som mår alldeles utmärkt och fungerar bra ändå.

Det låter dock smärtsamt om hästen har en fraktur, oavsett om benet används eller ej. Den frakturen måste ju ha uppkommit genom nåt slags trauma?

Jag har själv brutit ett litet obetydligt ben, och det var mkt smärtsamt, trots att det inte direkt belastas, och en mkt jobbig rehabilitering.

Hästen i fråga är en 9 årig fjordvalack med bakgrunden "problemhäst".
Nu är han ohalt men har ett lite udda rörelsemönster.
Plåtarna togs förra sommaren.

Om ni behöver mer information är det bara att fråga.

Fundering,, plåtarna är från förra sommaren skriver du. Har du inte tagit några nya plåtar som är dagsfärska och kan jämföras med dom gamla?

Den är tydligen för dagen ohalt, vad mer ingående hade du tänk att denna individ dagligen ska brukas för??

Hhm jo det låter ju vettigt det du säger.. Konstigt i så fall eftersom vet tyckte det var obetydligt men det går inte alltid att lita på dem tyvärr.

Japp höger bak är nog värst, när han står på stallgången och tex. tar ett steg framåt/i sidled så knäpper det + dubbla frakturer.

Köpte hästen 17 maj 2007, sommaren innan var han ridlägerhäst ngn stans och blev bannlyst därifrån för att han bockade av alla ungar och betedde sig hemskt. Det har vi fått reda på i efterhand, om jag visste det hade jag inte köpt hästen.

Han har alltså haft problem länge (istadig, backa ner i diken, bocka, sparka bakut) men inte förrän hösten 2008 blev han halt, inte mycket men tillräckligt.

Vi åkte givetvis till klinik snarast och då röntgades hasorna ua, bakknäna bedövades och då släcktes hältan så de behandlade bakknäna med kortison. Sedan två st åb med nya kortisoninjektioner, då var det aldrig snack om att röntga bakknäna utan enligt vet. rörde det sig om "vanlig" ledinflammation.

Ibland är han jättefräsch och ibland jättestel o oren.

Förra sommaren var vi som sagt på en annan klinik och fick då rådet "använd spö och sporrar när han dummar sig" när vet. böjprovade och longerade, men sedan när h*n kollade på röntgenplåtarna så tog h*n tillbaka det uttalandet. Kortison igen och sedan ett åb med ännu mer kortison.

Nej, har inte tagit några nya plåtar, kanske dax att göra det??

Hästen köptes som hopp/fälttävlansämne men nu får han inte hoppa så det är mest lugna turer i skogen och lätt dressyr på banan som gäller. Enligt vet som vi var hos förra sommaren så är det ok med typ allt och gärna körning, bara vi inte hoppar. För ett par veckor sedan gick han omkull på slät o fin ridbana i lugn galopp och skrapade upp hela mulen och framknäna :eek:. Snacka om att man blir förvånad när hästen bara försvinner framför en :crazy:.

Just det han snubblar massor, typ nästan går ner på knä fram och "tappar" bakbenen. Idag när vi skrittade i skogen drygt 1 h på förhållandevis bra underlag så snubblade han ca 10 ggr o tappade bakben 3-4 ggr.

Nej, har inte tagit några nya plåtar, kanske dax att göra det??

Hästen köptes som hopp/fälttävlansämne men nu får han inte hoppa så det är mest lugna turer i skogen och lätt dressyr på banan som gäller. Enligt vet som vi var hos förra sommaren så är det ok med typ allt och gärna körning, bara vi inte hoppar. För ett par veckor sedan gick han omkull på slät o fin ridbana i lugn galopp och skrapade upp hela mulen och framknäna :eek:. Snacka om att man blir förvånad när hästen bara försvinner framför en :crazy:.

Just det han snubblar massor, typ nästan går ner på knä fram och "tappar" bakbenen. Idag när vi skrittade i skogen drygt 1 h på förhållandevis bra underlag så snubblade han ca 10 ggr o tappade bakben 3-4 ggr.

Kanske dax att både fundera på nya plåtar och jämföra dom som delger historiken..

Varför blir du förvånad när hästen bara försvinner framför dig???

Varför skulle jag inte bli förvånad när hästen helt plötsligt utan förvarning bara står på näsan liksom..

Vad ska jag göra, jag får panik på det här snälla hjälp mig!! :cry:

Usch o fy fan idag var hästen halt i höger bak på böjt spår i trav utan ryttare :cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt var jag borde lägga denna tråd, tänkte på Hästvård först, men då det egentligen handlar mer om vårt (människornas)...
Svar
10
· Visningar
2 656
Senast: vildros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka