Hur i hela friden gör man?

Narcissa

Trådstartare
Jag ska ju förhoppningsvis få ett sto betäckt denna säsong men jag fattar typ ingenting. :p

Jag har valt hingst men där står bara språng och serviceavgift. Inget om fölavgifter vilket det gör på typ alla andra hingstar. vad kan det bero på? Ska mejla stationen.

Men nu till det kluriga! När vet jag att jag ska beställa strån? När tar jag kontakt med semin? Är det alltid semin på station eller kommer vissa hem och seminerar? Jag har en veterinär i närheten men hon har ingen seminstation tex.

Snälla hjälp en förvirrad fd tävlingsryttare som nu sadlar om till avel. ;)
 
Sv: Hur i hela friden gör man?

Du tar kontakt med en seminstation kör dit stoet när det är brunstigt och talar om vilken hingst du valt .

Frågan är hur du kan välja hingst när du inte har ett sto ?
 
Sv: Hur i hela friden gör man?

Men när ska strået beställas?

Jag har ett sto som jag vill köpa och om det går igenom har jag bestämt hingst till henne.
 
Sv: Hur i hela friden gör man?

Det beror helt på vilken hingst det är och varifrån det ska beställas. Vid färsk sperma inom landet behöver man normalt inte göra nåt mer än lämna stoet på station, men du pratar om strån så jag misstänker att du menar fryst.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur i hela friden gör man?

Jag åkte dit på brunsten innan, så kollade veterinären hur läget var/hur ägget såg ut och så kunde vi beräkna nästa brunst bättre. När hon började brunsta nästa gång åkte vi tillbaka, veterinären sa att det var dags nästa dag och beställde och inseminerade nästa dag. sen hämtade jag hem henne.
 

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 529
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 174
Senast: ginnies
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 273
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 677
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp