Hur högt?

Sv: Hur högt?

Tja,du får väl pröva dej fram.Kanske finns kaninhoppningsexperter här någonstans som kan svara.Personligen tror jag att en hare hoppar betydligt högre med tanke på benlängden:D

Det kan man inte säga då mycket beror på individens självsäkerhet, men en slank kanin runt 2-3 kg med höga framben och bakben med kraftiga lår. Jag vet en dvärgkanin/holländarkorsning på 7 år som väger ca 1,5 kg som flyger över 80 cm långa hinder som samtidigt är 50 cm höga ( elitklass ) och han hoppar 80 cm högt i höjdhopp. Han är en ettrig liten han som kan bitas, så det är väl hans tuffhet som gör det!

Aha!Den ska alltså ha benlängd som Patrik Sjöberg,lår som Anja P och humör som T Flink?:D

Hur jag hamnade i detta forum vet jag inte...

...men jag har i alla fall haft en liten liten hermelinkanin som hoppade 50 cm, ganska bra tycker jag!

Okej... började nämligen fundera! För min kanin hoppar ut från sin bur! Trodde inte dem kunde hoppa sådär jättehögt!
Inifrån buren är det 70 cm, men sen är det ca 85 cm ner till marken!
Så jag la på en bräda på 15 cm till, tror ni inte han hoppar ut då med!!!

Okej... började nämligen fundera! För min kanin hoppar ut från sin bur! Trodde inte dem kunde hoppa sådär jättehögt!
Inifrån buren är det 70 cm, men sen är det ca 85 cm ner till marken!
Så jag la på en bräda på 15 cm till, tror ni inte han hoppar ut då med!!!

Den HOPPAR nog inte, min franska vädur hoppade upp emot kanten och så hävde han sig över kanten, 75 cm :rofl: dom är inte allt för dum ibland

haha så gör min gotlandskanin.. dörren till hagen är ca 90 cm, och han hoppar upp emot den, och hänger framtassarna över kanten, och drar sig sen på något konstigt vänster upp och hoppar ner :D

Världsrekorden är 99,5 cm högt och 3 m långt, båda has av holländarkorsningar om jag inte minns fel.
Sen har kaniner oftast betydligt lättare att hoppa upp på saker än över ett hinder.

Han klättrar inte upp på kanten, utan hoppar upp ovh sen hoppar ner! Har sett det med egna ögon. Men efter att jag satte dit andra brädan så klättrar han upp. Ovh nu klättrar han ut överallt. Vet inte vad jag ska göra!

Den som provar får se

Det är inte bara att "prova och se". För att hoppa högt krävs oftast träning, träning och åter träning. Om man bara sätter upp ett hinder på, låt oss säga 50 cm, och ska få en nybörjarkanin att bara hoppa det direkt är chansen att den ska komma över ungefär 1 på 100. Risken är dvs 99 på hundra att den river/vägrar eller på något sätt kanske tillochmed blir rädd för att hoppa eftersom man pressat den för hårt.

Ska bara nämna att kaniner tycker att det är superlätt att hoppa ned/upp på höga saker, det är mycket enklare än att hoppa över saken.. :P Min kompis hade en kanin som hoppade upp i buren 70 cm, men vägrade hoppa hinder över 50... De är bra roliga de.. :D

Kram Matilda

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Däggdjur I min del av landet finns det inte vilda kaniner. Tydligen så har dock en del tamkaniner lyckats överleva i det vilda och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 453
Senast: hastflicka
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Pumptracken och temalekplatsen Barnens Wäsby Verkstäder i Vilundaparken är extra poppis på höstlovet. – Jag gillar att hoppa högt, säger...
Svar
0
· Visningar
33
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Nån som kan hjälpa mig, har ett hösilage med väldigt högt manganvärde (se bild). Hur ska jag balansera det med koppar o zink? Alltså...
Svar
1
· Visningar
322
Senast: skiesabove
·
Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
3
· Visningar
231

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka