Hur högt ska hundluckan sitta?

zingoo

Trådstartare
Hur högt ska man montera en hundlucka, jag är lite osäker? Luckan är en lyaluckan med innermått på 43,4. Hundarnas mankhöjd är ca 33 cm (lilla hunden) och ca 53 cm (stora hunden). Luckan kommer att sitta på en dörr som är mellan en hall och en kallfarstu, så underlaget är konstant och halkfritt.

Vad är den optimala höjden så att båda två ska kunna gå bekvämt igenom?

Hälsningar Zingoo

Hur högt ska man montera en hundlucka, jag är lite osäker? Luckan är en lyaluckan med innermått på 43,4. Hundarnas mankhöjd är ca 33 cm (lilla hunden) och ca 53 cm (stora hunden). Luckan kommer att sitta på en dörr som är mellan en hall och en kallfarstu, så underlaget är konstant och halkfritt.

Vad är den optimala höjden så att båda två ska kunna gå bekvämt igenom?

Hälsningar Zingoo
Min lyalucka är gjord till min förra hund, 65cm i nacken, nuvarande är typ 45, jag märker ingen som helst skillnad på hur svårt eller lätt de tog sig in genom luckan. Mer än att den stora fick huka sig lite och den lilla liksom dundrar igenom. Den sitter ungefär 25cm från golvet.

Lillan hunden har typ 18 cm långa ben så då kanske 15 cm från golvet kan vara en bra höjd för mig. Eller blir det för högt? Jag har lite svårt att föreställa mig:)

Lillan hunden har typ 18 cm långa ben så då kanske 15 cm från golvet kan vara en bra höjd för mig. Eller blir det för högt? Jag har lite svårt att föreställa mig:)
Sätt upp den på 15 du, jag är ganska säker på att du oroar dig i onödan. Kolla bara hur hundarna far runt i skogen, inga problem liksom. Har de bara fåt knas på hur de får upp luckan, den följer ju med längs kroppen liksom, så är höjden inget problem.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
655
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka