Hur högt måste man hoppa?

Fideli

Trådstartare
Om man ska ta fälttävlanskortet, hur högt hoppar man när man gör själva provet? Det borde ju vara 90cm eftersom debutantklass är 90cm.

Då har jag ett problem...
Jag är väldigt hopprädd (fast tycker samtidigt att det är jättekul), jag hade tänkt vara med på några huntingtävlingar i sommar, då i 70cm-klassen, vilket är det högsta jag vågar hoppa. Men nu har ju hunting fått ett eget TR och enligt det måste man ha fälttävlanskort för att få vara med och det kommer ju inte jag kunna ta eftersom jag inte vågar hoppa så högt...

En annan sak jag funderade över när jag läste TR för hunting är att hunting endast får anordnas i 70 cm och 90 cm, i så fall kan de ju inte fortsätta med hunting-klassen i Falsterbo, där är det väl 110-120cm?

Sv: Hur högt måste man hoppa?

Huntingen i Falsterbo kanske går enligt internationella regler el nåt?
bara en fundering...

Träna träna träna på hoppningen med en snäll häst så kommer du våga hoppa 90 så småningom...

Jag har en jättesnäll häst som hoppar mjukt och fint och visar långt i förväg om det är något hinder han tycker är så otäckt att han kommer att vägra, så det blir även mjuka försiktiga stopp. :crazy:

För ett antal år sedan hoppade jag 1,30 med honom, men det känns som jag blir mer och mer hopprädd för varje år, i höstas började jag med terräng-hoppning och har tränat för en jättebra tränare som låter mig hoppa de hinder jag törs och inte skrattar åt mig eller blir irriterad när jag inte vill hoppa (på sista träningen hoppade jag faktiskt ett hinder på 90 cm!). Men nu är det ju uppehåll under vintern, så jag är nervös för hur det kommer kännas till våren...

Jag blev så glad när jag upptäckte att det fanns 70-cm-klasser i hunting, äntligen en tävling där jag kunde vara med! Så det känns jättetrist att inte kunna vara med bara för att jag inte törs ta fälttävlans-kortet. :cry:

Jag skulle verkligen behöva hoppa varje vecka för att avdramatisera det hela, men det är svårt att hitta bra banhoppningsträningar, det känns alltid som vi är i vägen och tar upp en plats som någon mer "seriös" hoppryttare kunde ha fått. Jag åker in till ett ridhus och hoppar lite på egen hand ibland, men det brukar bli max 80cm.

Det brukar ju finnas hoppkurser för alla. Försök vara med på någon sån. Man blir lite modigare om man är några stycken, eller kanske för feg att säga nej. Annars är det risk för att du inte vågar hoppa några höjder alls.

och se till att rida för en tränare som förstår dig och som du litar på! då blir allting mkt lättare!

Håller med att du ska hitta en tränare som du har förtroende för. Varför skulle du vara mindre värdän någon annan? Att hoppa lite högre går säkert jättebra, t ex i en serie, 5 1/2:a eller dyl. så du vänjer dig vid höjden innan du styr på enkelhinder som är högre. Lycka till! :bow:

Jag tycker inte du ska koncentrera dig så mkt på höjden. Egentligen är det ju ingen stor skillnad på att hoppa 80, som du skrev att du tränade på ibland, och att hoppa 90.
Titta inte på hindret när du hoppar, utan över så känns det inte lika högt. Det verkar som du har en snäll häst, övertala dig själv om att sätta upp ett hinder på 90, börja med ett räcke sen får du helt enkelt samla mod och styra mot det, när man väl har kommit över en gång brukar det vara lättare sen. Nöj dig inte heller med en gång utan hoppa hindret till det inte känns läskigt längre utan bara roligt!

Och om du nu känner att du ändå inte klarar av att hoppa 90 tycker jag att du ska anmäla dig till en märkeskurs ändå. Förklara för tränaren hur det är och att du tänker tävla hunting. Jag tror att han/hon kan se om du klara av din häst fast du inte hoppar precis 90 cm.

Lycka till! :)

när jag tog kortet för några år sedan så va det inte många som låg på 90. kanske ett par.. men dom är lätta att ta sig över.. var då iaf..

Själv hoppryttare på dom lägre höjderna som hoppat runt på 90, 1m med både ponny o hästar nu i säkert 14 år.. vågar idag knappt hoppa ett räcke på 80 cm.

Köpte hästen som fälttävlans/hopphäst. han kan men behöver nog sin ryttare.. jag kan. men behöver nog en annan häst. som tur är kan ajg hoppa ponnyn ibland.

o i helgen har jag anmält mig till en tävling , 90, 1m. hur det ska gå är frågan.. livrädd för att dö o tycker nog inte det e så kul me hoppning längre. inte gått bra sen förra året vid denna tiden då vi placerade oss varenda tävling. men ja. nu kraschar allt o jag vågar inte ens styra på..
däremot funkar ju dressyren kanon. så man får väl satsa på det. tänkte börja löshoppa oså lite. kanske har han lättare att bedömma avstånd själv sen.

men åk du o ta fälttävlans kortet.. snacka me tränaren. dom ser vad ni klarar av och kommer inte utsätta er för några risker.

Själv när jag tävlade ponny fick jag alltid hoppa allt jag inte vågade hoppa. kunde hoppa upp en för en trappa men kom aldrig ner :angel: . va jättebrant o enda vägen ner va för ett högt nerhopp el trappa neråt. o jag hatar trappor.

jag fick sitta av så fick tränaren hoppa upp :idea:
tycker det är bättre när andra hoppar.

men ja. hur det blir får tiden utvisa

Hej!
Det är inte så värst många hinder i en 90-klass som är just 90cm.
När jag är provledare så har jag faktiskt inte ens mätt några hinder alls. Visst att ekipagen hoppar något 90 hinder och det finns ett lämpligt med så är det inte på alla ställen.

Jag brukar börja med någon stock och kanske en pallisad, sedan upp och nerhopp, vatten och en grav, om det finns någon lämplig.

Hoppa dessa ett och ett och sedan göra en liten bana.

Det viktigaste med detta prov är ju inte att ha höjdhoppning över öppna oxrar... Ett problem kan ju vara att ekipagen inte hoppar alla dessa hinder på 90 höjd, men samtidigt är det ju faktiskt så att de flesta inte har hoppat terräng innan och då får man ju anpassa nivån efter detta för att inte sätta gröna hästar i klistret.

I en perfekt värld så skulle ju alla "nybörjare" han en varsin läromästare... men så är det ju inte alltid. Jag försöker få med de "tveksamma" fallen på några flera träningar så det blir säkrare.

Och sedan är det förstås viktigt att informera ryttarna om hur en debutant/90 klass ser ut, så de är medvetna om detta.

Jag hade faktiskt ett gäng ridskolehästar/ponnysar med skötare från ridskolan i stan som tog märke, tränade och avslutade året med en debutant. (Behöver jag tillägga att det har en fälttävlanstävlande ridskolechef...)

Visst, det händer att man inte tycker att vissa ekipage ska tävla fälttävlan alls, just nu i alla fall, men de brukar inte komma som någon överraskning när man talar om det för dessa...

Lycka till/Lundsbo

Tack, det låter ju hoppfullt, om det bara är något hinder som är 90 cm så kan jag nog bita ihop och tvinga mig över.

Jag har börjat vara med på hoppträning på en ridskola nu och jag hoppade en bana på 80cm igår, utan att vara rädd!
Dessutom hinner det ju vara några terrängträningar i vår innan det är dags att ta kortet, så jag hoppas att det kommer gå bra.

:bow: Hej
För det första: TA DET LUGNT :rofl:
Det får ta den tid du behöver.
Men du ska veta att du behöver högre tempo än vanligt.
Jag har nämligen själv varit rädd men eftersom jag har en häst som älskar att hoppa så lämnade jag över det hela till henne.
Träna noga!
Ta tag i en bra lärare som kan hjälpa dig.
MVH ;)

finns banhoppningsträningar på kvach, smrk (har flera stycken inom kort!), trossnäs, G-bäcken har haft några oxå...

Är in på Kvhacs hemsida varje dag, det har inte varit några träningar/tävlingar sen i höstas.

Och det som är på Sörmon är väl bara klubbtävlingar=man måste vara medlem hos Sörmon för att få vara med. (Är redan medlem i fyra olika klubbar, har inte råd med ytterligare en medlemsavgift)

Trossnäs har inte haft några träningstävlingar i hoppning sedan jag blev medlem för nästan ett år sedan, dock har de sagt att det ska bli någon nu under våren.

Genbäcken, det är väl samma som Kvhac? I alla fall så brukar väl deras tävlingar/träningar stå med på Kvhacs hemsida?

G-bäcken är inte detsamma som Kvach, däremot brukar Kvach låna deras anläggning ibland. Vid önskemål brukar G bäcken gärna anordna aktiviteter (den uppfattning har jag fått)

Tolita ridklubb anordnade alltid tävlingar i dressyr o hopp på låga klasser varje vår och höst. Det kanske dom gör nu med? Det var dock väldigt länge sen ja va i kontakt med dom sist, så jag vet inget om medlemskap o sånt riktigt.

Kils RF har i alla år anordnat programridningar och träningstävlingar i hoppning också föressten. Dock då man kan rida på utomhusbanorna, inte mitt i vintern. Det brukar då stå på deras hemsida när datumen är. Lite senare på våren brukar det dra igång och håller på till hösten lite då o då.

Du behöver inte vara medlem i smrk på deras träningstävlingar. det står på deras hemsida just nu (det är en programritt i helgen) och som icke medlem betalar man bara en högre startavgift men man får va med ialla fall. En bekant ska rida nu i helgen o hon är inte medlem.
Kolla under terminsplanering så ser du lite aktiviteter som ska bli...
för övrigt så tror jag dom nyss dragit igång hoppträning där via trossnäs också. står på trossnäs hemsida, (som hålls på smrk anläggning)

Liknande trådar

Hoppning Jag är en medelmåttig ryttare utan höga mål på att klättra i klasser, mitt första mål är att kunna hoppa lugnt och kontrollerat. Att...
Svar
6
· Visningar
2 099
Senast: Prinzess
·
H
Fälttävlan Tävlar enbart hoppning, men alltid velat testa fälttävlan. Men är osäker på om det blir så och vill därför inte införskaffa Fälttävlans...
Svar
5
· Visningar
1 403
Senast: hopp_o_galopp
·
Fälttävlan Red upp för fälttävlansmärket i lördags och klarade det! Jag var ju nervös eftersom jag är hoppräd och inte vågar hoppa högre än...
Svar
13
· Visningar
1 270
Senast: beauspirit
·
Fälttävlan Jag har tänkt att vara med på Hunting i sommar med min gammelpålla som inte är någon egentlig hopphäst, men tycker det är grymt skoj...
Svar
13
· Visningar
1 276
Senast: tant agda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka