Sv: Hur höga

zesel skrev:
Det sprids bara via fästingar, inte häst-häst (skulle möjligtvis vara vid blodtransfusion då).

:bow:
:bow:

Bra då kan man utesluta det :D

Kom på att jag tänkte på hjärhinneflammtion och tänkte fel men det är bra för nu vet jag ju att E inte smittar heller :D

Senast ändrad:

TantEster skrev:
Men Baron Gruff är väl inte i första hand en smitta utan en överväxt av redan befintliga clostridier pga att antibiotikabehandlingen slår ut "den goda tarmfloran"?
Baron Gruff hade en annan otäcking dock från samma familj-clostridium perfringens typA
HH

Sorry, stryk Gruffandet!
Men - antibiotikaassocierad överväxt av C difficile är fortfarande inte ett problem orsakat av smitta. Bakterien förekommer normalt i tarmen och kan, då andra tarmbakterier dör/försvagas av antibiotikakuren, växa till. Det rör sig alltså om en överväxt och inte en infektion.

Satt och bläddrade i några studier från SLU och hittade faktiskt siffror på att hästar som antibiotikabehandlas på klinik oftare än de som behandlas i hemmet drabbas av akut colit. Orsaken ansågs mycket riktigt vara stress.

Både för människor och hästar gäller att risken att drabbas av en clostridium difficile infektion i grovtarmen som komplikation av bredspektrumantibiotikabehandling är betydligt större om man har varit på ett sjukhus. Bakterien kan påträffas i miljön på både mannisko- och hästsjukhus.

Detta förhållande är känt sent länge för människor men uppmärksammats på senare år också för häst. Risken är inte noll om man inte har varit på sjukhus men mindre.

Denna bacillusk behandlades i en avhandling av Agneta Gustafsson 2004.

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 123
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Lindrig senskada av förstärkninsbandet höger fram 4/10. Ska nu skrittas. Någon som sitter på något typ av progressionsprogram? Nu...
Svar
1
· Visningar
385
Senast: Elo
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 123
Senast: Eagle1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka