Sv: Hur höga

Ehrlichios heter det.

Man kan inte säga att en titer ska vara si eller så hög för att hästen ska vara sjuk i ehrlichia. Titer, eller rättare sagt antikroppstiter, anger bara hur mycket antikroppar hästen har bildat mot infektionsämnet ehrlichios. Den enda säkra slutsats man kan dra är att hästen har stött på infektionen och att dess immunförsvar har reagerat. På samma sätt kan man med största sannolikhet detektera antikroppar mot hästinfluensa och andra virussjukdomar som hästen kommit i kontakt med, fått en fysiologisk immunreaktion och bekämpat infektionsämnet utan att bli sjuk.

En "hög" titer (typ 1:640) kan indikera att hästen nyligen stött på smittämnet eller att den just nu bekämpar eller har bekämpat infektionen. Likaså kan titern 1:40 innebära att hästen just blivit infekterad och ännu inte hunnit mobilisera sitt immunförsvar (det tar ett par veckor innan antikroppstitern hinner stiga), men kanske är sjukare än hästen med högre titer. 1:40 kan ju också betyda att hästen stötte på smittan för två år sedan och absolut inte är sjuk.

För att kunna dra några slutsatser av en antikroppstitrering bör man ta ett parprov; dvs upprepa proceduren efter ett par veckor. Om då titern ligger oförändrad eller tom har sjunkit kan man förmoda att hästens problem bottnar i något annat. Om titer har stigit ytterligare vittnar detta om en pågående infektion och en behandling kan diskuteras.

För att ställa diagnosen ehrlichios finns idag en säker analysmetod som istället för att mäta antikroppar detekterar viruset (även om det som i det aktuella fallet ligger intracellulärt).

Vad gäller kroniska ehrlichioser så tror jag att orsaken till hästens problem mycket väl kan vara en genomgången infektion med de följdverkningar denna kan ge (kroniskt smärtsyndrom torde vara en diagnos ä'ven på häst, liksom sentitisering etc). I de fall dessa hästar blir sig själva igen eller ej beror nog till ytterst liten del på huruvida de får tetracyklin eller ej, eftersom ett antibiotika är verkningslöst mot den aktuella organismen när den redan är bekämpad i kroppen. Det finns ingen ehrlichia att behandla längre.

För att ställa diagnosen ehrlichios finns idag en säker analysmetod som istället för att mäta antikroppar detekterar viruset (även om det som i det aktuella fallet ligger intracellulärt).
Ehrlichios orsakas inte av ett virus, utan av en bakterie, (en intracellulär gramnegativ stav).

Ok tack för svaret :bow:

Min pålla har 1.380 och ska behandlas f.r.o.m i morgon då Vet. kommer och sätter kanyl så jag kan spruta henne de dagar hon ska ha det.

Ja, eller en rickettsie om man nu vill svänga sig med ord (sa hon son korrigerade stavningen på ehrlichia).

Men hjälp, har världen blivit galen medan jag sov!? Inte du alltså, men veterinären!!

Ska veterinären/veterinärskan alltså lägga en permanentkanyl som ska sitta i en veckas tid och dagligen användas för tillförsel av en såpass retande substans som tetracyklin? Tänk om den halkar ur kärlet då? Eller om det uppstår en trombophlebit!

Men du kanske jobbar inom sjukvården och kan det här med permanentkanyler?

Ja, eller en rickettsie om man nu vill svänga sig med ord (sa hon son korrigerade stavningen på ehrlichia).
;) Ja, precis!

mysko: Jag håller absolut med TantEster om att det låter galet att lägga en permanentkanyl för detta ändamål! Dels de risker hon beskriver avseende tromboflebit, därtill så bör man lyssna på tarmar med adekvat utrustning och kunskap under behandlingen - har du möjlighet till detta själv? På andra ställen i landet åker veterinärerna ut och ger injektionen i.v. varje dag, där det är för långt att ta sig till klinik som kan stalla upp hästen under behandlingen.

Det är ingen riskfri behandling...

TantEster skrev:
Men hjälp, har världen blivit galen medan jag sov!? Inte du alltså, men veterinären!!

Ska veterinären/veterinärskan alltså lägga en permanentkanyl som ska sitta i en veckas tid och dagligen användas för tillförsel av en såpass retande substans som tetracyklin? Tänk om den halkar ur kärlet då? Eller om det uppstår en trombophlebit!

jo jag är undersköterska och sysslar med sånt i mitt arbete :D

TantEster skrev:

Lite nyfiken... Jag vet flera fall där hästar behandlats hemma där det satts permanentkanyl och vet kommit dagligen och sprutat (dock FÅR man väl inte som djurägare ge IV injektioner, permanentkanyl eller ej, själv?). Jag fick av f-bolaget valet att behandla på klinik, eller behandla hemma och de då ersatte veterinärens resor (vilket det bolaget normalt inte gör). Men jag valde klinikbehandling pga risken för total utslagning av mag-tarmbalans.

Sen kändes det läskigt att ha en häst hemma med permanentkanyl, såg mardrömsscenarion hur de kliade loss kanylen etc.

Men vad är de ökade riskerna med permanentkanyl hemma jmf med på klinik? För när kliniken behandlar erlichioshästar med engemycin så får de det i permanentkanyl med..

Sen kändes det läskigt att ha en häst hemma med permanentkanyl, såg mardrömsscenarion hur de kliade loss kanylen etc.

Men vad är de ökade riskerna med permanentkanyl hemma jmf med på klinik? För när kliniken behandlar erlichioshästar med engemycin så får de det i permanentkanyl med..
En viktig aspekt är det du skriver - de kan klia loss den, eller dra ut den delvis, eller förlora korken och få in smuts & luft (inte farligt med litegrann, men om de står timmar :crazy: ...) & bakterier. Det händer på klinik också, men där kollas de ofta och man kan ta ur och sätta ny. Tromboflebitrisken är stor vid tetracyklinbehandling. Är man inte van med permanentkanyl kan det hända att den åkt ur sitt läge men att det inte upptäcks (om djurägaren ska injicera själv - ja, du har rätt det får de inte göra i.v. )- och då kan injektionen bli bredvid kärlet (med stor sannolikhet tromboflebit!).
Venen kollas regelbundet på klinik, och så fort minsta tendens till reaktion i kärlet finns avlägsnas kanylen. Det kan vara svårt att läsa av de tidiga tecknen som djurägare.

zesel skrev:
En viktig aspekt är det du skriver - de kan klia loss den, eller dra ut den delvis, eller förlora korken och få in smuts & luft (inte farligt med litegrann, men om de står timmar :crazy: ...) & bakterier. Det händer på klinik också, men där kollas de ofta och man kan ta ur och sätta ny. Tromboflebitrisken är stor vid tetracyklinbehandling. Är man inte van med permanentkanyl kan det hända att den åkt ur sitt läge men att det inte upptäcks (om djurägaren ska injicera själv - ja, du har rätt det får de inte göra i.v. )- och då kan injektionen bli bredvid kärlet (med stor sannolikhet tromboflebit!).
Venen kollas regelbundet på klinik, och så fort minsta tendens till reaktion i kärlet finns avlägsnas kanylen. Det kan vara svårt att läsa av de tidiga tecknen som djurägare.

Tackar, då hade jag helt rätt i min nojighet och vägran att behandla hemma då =)

Alexandra_W skrev:
Glömde, vad är tromboflebit? *nyfiken*
Ah, viktigt i sammanhanget! :idea:

Det är en inflammationsreaktion i en ven, som ger upphov till att en tromb bildas - en förhårdnad, kärlväggen blir ödematös och koagel bildar en propp i kärlet till följd av inflammationen i kärlväggen. Oftast är den en reaktion på kärlskada och retande ämnen, eller om en permanentkanyl sitter och retar (finns olika material som retar olika mycket).
Det blir svullet och ömt i området, och beroende på grad av "propp" som bildats kan det ge totalstopp av blodflöde från huvudet på den drabbade sidan - man får då subkutana ödem på huvudet. Om bakterier är inblandade får hästen även feber, och blir förutom svullen och öm även varm, och risk för allmän blodförgiftning är stor.

Funderade på vad Alexandra skrev om att det skulle vara bättre att behandla på klinik med tanke på risken för akut kolit i samband med tetracyklinbehandlingar.

Visserligen är det naturligtvis bra att snabbt kunna sätta in vätsketerapi om oturen skulle vara framme och tarmfloran slås ut, men - vilket jag tycker känns viktigare - en vistelse på klinik med vad detta medför i form av miljöombyte, förändrade utfodringsrutiner och i värsta fall en förändrad foderstat (klinikens hö t ex), borde öka risken för biverkningar.

Vad tror du!?

TantEster skrev:
Funderade på vad Alexandra skrev om att det skulle vara bättre att behandla på klinik med tanke på risken för akut kolit i samband med tetracyklinbehandlingar.

Visserligen är det naturligtvis bra att snabbt kunna sätta in vätsketerapi om oturen skulle vara framme och tarmfloran slås ut, men - vilket jag tycker känns viktigare - en vistelse på klinik med vad detta medför i form av miljöombyte, förändrade utfodringsrutiner och i värsta fall en förändrad foderstat (klinikens hö t ex), borde öka risken för biverkningar.

Vad tror du!?

*lägger sig glatt i*

Fast iaf på 'min' klinik ger de understödjande magtarmbehandling (pronutrin tror jag det var, kan kolla). Som jag resonerade så kändes det som att OM magtarmfloran slås ut så får hästen gärna vara på kolik där de snabbt kan ta hand om det och har all utrustning som krävs. Och dessutom förhoppningsvis märker ev tecken på det tidigare.

En häst som tog miljöombyten dåligt skulle jag nog kanske varit mer tveksam med. (Min herre anser den aktuella kliniken vara Hotell Hilton och den svårfödda kraken gick UPP i vikt av en vecka där.. På annan klinik gick han ner 50 kg i vikt på fyra dagar ochs kickades hem i förtid för han blev apatisk och vägrade äta och dricka).

Sen, just fodret borde man väl kunna ta med sig eget kanske?

TantEster skrev:

Vad tror du!?
Visst, det är ett dilemma och en svår avvägning. Jag tror det beror på vilka möjligheter man har att ta sig till klinik med sin häst också, och hur snabbt den kan komma under behandling med intensiv vätsketerapi (visst, på många ställen går det att ge "första hjälpen" ute i fält, men det är inte alla som har bra möjlighet till detta).

Jag höll på att förlora min egen häst i akut kolit för ett par år sen (ej tetracyklinbehandlad dock), han hade aldrig klarat sig om jag inte åkt direkt till klinik och satts under massiv vätsketerapi (konstipation och nästan inga tarmljud samt fula slemhinnor var enda symtomen hemma i stallet). Hans symtom kom under en förmiddag.

Jag skulle vilja utföra en sådan behandling på klinik helst, om jag inte hade en speciellt lättstressad häst, eller en häst som inte är van vid olika miljöer. Många hästar är vana att åka och vara i olika miljöer, och då föredrar jag den extra övervakning och möjlighet till snabb insats en klinik har.

Det sprids bara via fästingar, inte häst-häst (skulle möjligtvis vara vid blodtransfusion då).

Risken för att få den aktuella coliten orsakad av clostridium difficile efter bredspektrumantibiotikabehandling är dock sannolikt större på klinik där man kan befara att bakterien finns oftare än hemma i stallet.

Men Baron Gruff är väl inte i första hand en smitta utan en överväxt av redan befintliga clostridier pga att antibiotikabehandlingen slår ut "den goda tarmfloran"?

Min tanke är att stress i form av foderbyte, nya utfodringsrutiner, ny miljö och nytt folk i sig kan ge en rubbning i tarmfloran och därmed ytterligare öka risken som uppstår i samband med bredspektrumab.

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 123
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Lindrig senskada av förstärkninsbandet höger fram 4/10. Ska nu skrittas. Någon som sitter på något typ av progressionsprogram? Nu...
Svar
1
· Visningar
385
Senast: Elo
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 123
Senast: Eagle1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka