Hur hög kvot vågar man sig på?

aramis

Trådstartare
Halvblod 170cm, vägd på klinik för några dagar sedan vägde då 560kg. 24 år.

Han har nu legat på en kvot på ca 9 och massor med energi. Har inga siffror i huvudet nu.
Fri tillgång på hö/(hösilage senare då det blir minus ute.) äter nu ca 12kg hö. Åt föra vintern ca 16kg silage plus ca 4kg hö inne på natten. Så aptiten är det inget fel på.

Trots detta så är han lite underviktig och vet, ville att jag skulle försöka få upp han lite mer i vikt.
Han har dålig överlinje men inga revben som syns (Mer än vad dom ska.)
Frågan är, borde jag sätta han på högre kvot? Eller ska jag hålla mig runt 9 och bara mata på mer? Om jag ska gå upp i kvot, hur mycket ska jag försöka höja den till då?

(Tänder okey, maskstaus under kontroll)

Sv: Hur hög kvot vågar man sig på?

Jag hade matat mer.

Har som mest varit uppe i kvot på 13, det var ett så bra grovfoder att det hamnade där helt utan något kraftfoder.

tror inte du har ngt att vinna på en högre kvot

Det jag funderar på är om det är för svårtillgänglig näring för en såpass gammal häst, att du kanske ska tillsätta lite mer lättillgänglig näring också, dvs kraftfoder och kanske lite olja.

Min unghingst kräver massor med mat för att hålla hullet och han får lusern och groov 125 + en skvätt olja uppepå, det var först när jag började hälla på oljan som han blev riktigt fin...

Jag hade matat mer.

Har som mest varit uppe i kvot på 13, det var ett så bra grovfoder att det hamnade där helt utan något kraftfoder.

Fast hur hög kvot vågar jag ha MED kraftfoder? Det är ändå lite annorlunde om man har ett kanonhö tex.

tror inte du har ngt att vinna på en högre kvot

Det jag funderar på är om det är för svårtillgänglig näring för en såpass gammal häst, att du kanske ska tillsätta lite mer lättillgänglig näring också, dvs kraftfoder och kanske lite olja.

Min unghingst kräver massor med mat för att hålla hullet och han får lusern och groov 125 + en skvätt olja uppepå, det var först när jag började hälla på oljan som han blev riktigt fin...

Hela foderstaten är inte bara hö.
Han får utöver hö nu kli, betfor, olja.

Senare då vi kan sätta ut hösilaget så hade jag räknat på att ge han kli, lusern, soja, linfrö.

Strunta i ngn kvot och ge honom det protein han behöver. Sannolikt behöver han mer lättillgängliga aminosyror än vad som finns i höet. Rapsmjöl, soja eller ngt blandproteinkoncentrat. Vetekli är inte så lättsmält däremot. HH

Halvblod 170cm, vägd på klinik för några dagar sedan vägde då 560kg. 24 år.

Han har nu legat på en kvot på ca 9 och massor med energi. Har inga siffror i huvudet nu.
Fri tillgång på hö/(hösilage senare då det blir minus ute.) äter nu ca 12kg hö. Åt föra vintern ca 16kg silage plus ca 4kg hö inne på natten. Så aptiten är det inget fel på.

Trots detta så är han lite underviktig och vet, ville att jag skulle försöka få upp han lite mer i vikt.
Han har dålig överlinje men inga revben som syns (Mer än vad dom ska.)
Frågan är, borde jag sätta han på högre kvot? Eller ska jag hålla mig runt 9 och bara mata på mer? Om jag ska gå upp i kvot, hur mycket ska jag försöka höja den till då?

(Tänder okey, maskstaus under kontroll)

Jag hade gett lusern + Krafft Protein.

Strunta i ngn kvot och ge honom det protein han behöver. Sannolikt behöver han mer lättillgängliga aminosyror än vad som finns i höet. Rapsmjöl, soja eller ngt blandproteinkoncentrat. Vetekli är inte så lättsmält däremot. HH

Tack, då ska jag ta och införskaffa soja redan nu och börja med!
Inte visste jag att kli inte var lättsmält. Trodde det var bra, malt och klart och bra för magen. Men det var bra att veta, tackar så mycket!

Kvoten ser jag ingen mening med att höja, ge bara mer. Öka energin med kanske 20-30% så borde du få effekt.

Oj vilken kvot du måste ha i höet om du är uppe på 9 med den foderstaten! Kli inehåller en del protein ifs men med tanke på rek maxgiva (gga fosforhalten) kan den inte stå för något större del av proteinintaget. Vad är det för värden på höet?

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 239
Foder & Strö Hej jag har ett grovfoder med en kvot på 9. Min häst får 12kg hö men har ändå avmagrat. Han har inga parasiter och tänderna ska kollas...
2
Svar
25
· Visningar
1 980
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 813
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 821
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V