Hur hög blir hästen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mjauen
  • Startdatum Startdatum
M

mjauen

Hej!
Jag har en två åring som är 152cm nu men pappan är 169 och mamman tror jag är runt 145-153cm tror ni han kommer växa något mer? Hur länge brukar hästar växa och ungefär hur mycket kan dom växa efter två år isåfall?

Sv: Hur hög blir hästen?

Ras och stam har en viss betydelse för hur länge en häst växer. Din häst växer säkert något mer, men hur mycket är svårt att ens gissa på innan man vet mer. Saker som raser, storlek mor- och farföräldrar och den vuxit fram tills nu.
Som kuriosa kan säga att mina tvååringar som är rena halvblod, ligger på mellan 158 - 165 i mankhöjd just nu. Föräldrarna har varit mellan 163 - 167 cm.

Jag såg nu att hans mamma var ca 160cm. Hon var ett svenskt halvblod med lite russ, arab och varmblod längre bak.

Jag håller med föregående talare. Max 160 men antagligen mindre. Har en 2-åring som är 158 gissar på att han landar på strax över 160.

Din pålle blir nog omkring 160 cm hög skulle jag tro.

Min korsning var ca 150 som 2-åring, är nu ca 158 som 5-åring. Mamman hbl på 154 cm (mkt smått bakom oxå) o pappan NF på ca 140 cm. Trodde att han skulle bli max lika stor som mamman men han blev ju lite större :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 852
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 748
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka