Hur hittar man stallplats i ny stad?

BernT

Trådstartare
Jag ska flytta i januari till en stad där jag inte känner någon och vill såklart ha med min häst. Men det verkar lite halvt omöjligt att hitta något eftersom jag inte känner någon. Vill stå med ridhus eftersom det är enklast och bekvämast (kommer ju bo helt själv långt från familjen så kan inte bara ringa pappa om jag ska ut och åka med hästen). Har kollat ridskolor i närheten men de har alla fullt och en del tillomed lång kö. Sen är nog inte ridskola optimalt för min häst eftersom jag inte vill att hon hanteras av barn, hon är lite för knepig för det. Jag tycker ändå jag har rätt låga krav, ridhus, spolspilta, bra förvaringsutrymme för alla mina saker och bra hagar. Att hästhållningen är sund och säker ser jag som en självklarhet.

Har kollat blocket, här på Buke men hittar nada! Har försökt googla med men inga resultat där heller. Ev finns det plats typ 6 mil bort men att åka 12 mil varje dag blir rätt dyrt, buss tänker jag inte åka, det funkar inte med jobb eller där jag ska bo.

Så ja, hur gör man? Ni som gjort något liknande, hur hittade ni stallplats? Flyttar i januari så känner mig lite desperat :p
 
Sv: Hur hittar man stallplats i ny stad?

Hur länge har du haft koll på blocket då? Jag tänker att just kring jul/nyår kanske det inte är så många som flyttar = inte så många annonser.
Förutom Blocket finns ju Hästnet och så här förståss.
Ibland kan man ringa ridskolor och så kanske de har lite tips, om de ändå har fullt så kanske de gärna rekommenderar vidare?

Du känner ingen på plats som kan åka runt och knacka på i gårdarna? Det har jag gjort en gång när jag såg ett ställe jag skulle vilja ha hästen på :idea:
 
Sv: Hur hittar man stallplats i ny stad?

Det är ju oftast lättast att hitta stallplats efter sommaren, men man bör nig ändå vara beredd på kö, vid andra tider får man vara beredd att det är fullt och lång kö. Har du kollat hästnet? Annonserat själv? Åkt runt och knackat dörr?
Runt GBG finns det faktiskt fler stallplatser lediga vilket är ovanligt så här års.
Kan du ha kvar hästen hemma tills du hittar en plats??
 
Sv: Hur hittar man stallplats i ny stad?

Ja det är väl det tyvärr. Har en ryttare som kan ta min häst i 1-4 månader och tävla henne om jag inte hittar något men hon är så fin nu så jag vill liksom "använda" henne själv :p har inte kollat hastnet, inte annonserat själv heller. Åka runt tänkte jag göra när jag flyttat (flyttar om ca 20 dagar). Är i skara-länet jag ska till. Hon kan väl stå kvar hemma, men min syster tycker verkligen inte om min häst (vilket jag förstår för hon är jäkligt skarp). Sen känns det trist att all slit jag lagt ner senaste året blir bortkastat om hon går hemma till sommaren och bara promenadrids av min syster :p

Skuggi : har fått lite nummer av en ridskola men är bara småsmå stall utan ridhus eller paddock :( jag vill ju träna och tävla med min häst och då funkar inte det. Min häst måste ridas ordentligt varje dag annars funkar hon inte, hon blir dampig och farlig att hantera om hon rids för lite.
 
Sv: Hur hittar man stallplats i ny stad?

Du har ju löjligt höga krav för att flytta den här tiden på året när det brukar vara som mest stiltje, du får nog nöja dig med att ta en plats som finns eller lämna hästen hemma.

Man behöver faktiskt varken ridbana eller ridhus för att kunna rida hästen ordentligt, du får använda naturen som ridhus.
Använd fantasin! Det brukar fungera bäst på damphästar...
Träna och tävla kan du väl göra när du hittat en stallplats som uppfyller dina önskemål?
Men hur ska du kunna tävla om du inte kan köra hästen? För det lär du ju behöva oavsett om stallet har ridhus eller ej, eller ska du bara tävla hemma?

Lär ju ändå vara bättre om du rider och sköter din häst än att din syster som inte ens tycker om hästen ska göra det...
 
Sv: Hur hittar man stallplats i ny stad?de

Tycker väl inte kraven är jättehöga men så är jag ju van vid att stå med ridhus och ha ytterligare fem ridhus inom typ 4 mil radie :p klart jag kan köra min häst varför skulle inte det gå? Kör henne ofta nu. Bara det att jag vill helst ha med någon och det kan bli svårt att få med någon 2-3 dagar i veckan (tränar iaf två dagar/vecka). Att få med någon på tävling nån/några helger i månaden är ju inte särskilt svårt.

Klart min syster sköter hästen bra om jag ber henne. Men jag vill ju såklart helst ha med henne, jag vill ju rida min häst. Är lite därför jag skaffade henne från första början ;)

Min häst avskyr förövrigt att ridas i naturen. Orkar inte babbla på om varför men så är det :p har haft henne i tre år så jag känner henne numera. Men visst får väl tvinga henne om det behövs.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hittar man stallplats i ny stad?

Men vart ska du?
I min kommun finns det ju flera ridhus där det kryllar av småstall med 10 min skrittväg till ridhus. Duger inte det?

Och ridskolestallen har inte BARN som hanterar inhyrda hästar.
 
Sv: Hur hittar man stallplats i ny stad?

Karlsborg. Skövde är för långt (är väl 6 mil typ). Och i karlsborg kryllar det inte av stall med ridhus i närheten tyvärr. Att ha ett ridhus i närheten att skritta till funkar väl. Kan ju börja med ett sånt och köa till ett stall med ridhus på plats. På de ridskolor jag har erfarenhet av har barn (12-16år) hanterat hästarna på helger. Men bra om det inte händer på de ridskolor du vet om. Annan nackdel med ridskola är ju att ridhus är upptaget typ 16-2030 varje kväll, men det får man ju ta om man väljer ridskola. Fr.o.m. Typ april/maj funkar det ju att ha bara paddock (förutsatt att den är stor och bra underlag).
 
Sv: Hur hittar man stallplats i ny stad?

Ja i Karlsborg kryllar det inte av stall m ridhus. Men har du bil så - Mölltorp, Tibro.
 
Sv: Hur hittar man stallplats i ny stad?

Bil har jag :) mölltorp var fullt. Ska kolla med tibro på onsdag, för imorgon är det nog ingen som svarar :p vet du om det är bra där? Hjo är väl ganska nära, finns det något där?
 
Sv: Hur hittar man stallplats i ny stad?

Det borde väl finnas någon lokaltidning i området. Där kan du väl annonsera själv efter en stallplats?
 
Sv: Hur hittar man stallplats i ny stad?

Hjo har ridhus i Lunnebacken men det är en bit på andra sidan.
Tibro är helt ok och ska ha bra tider för privatryttare. Där finns mycket stall runt om också.
 
Sv: Hur hittar man stallplats i ny stad?

Bor i Hjo.
Det finns ridhus i Korsberga typ, som är Hjo Hästsportklubbs ridhus. Bredvid där finns det stall men vet inte hur det ser ut med stallplatser där. ridhuset är bokat varannan onsdag och varje tisdag kväll, annars är det inga mer aktiviteter där. Men att bo i Karlsborg och ha hästen i Korsberga blir nog lite väl långt att åka.
Sen finns ett ridhus i Gate, söder om Hjo, och Lunnebacken har ju sitt men så vitt jag vet har Maggis bara egna hästar där nu, så vet inte hur det ser ut där. Och dit blir det ju ännu längre.

I Tibro har du ju Kateryd, och runt ridskolan där finns det lite stall. Sedan vet jag att det finns ett ridhus till i Tibro, men vet inte exakt vart det är. Men om du ringer till Skövde Ryttarförening och ber att få prata med Magdalena, ridskolechefen, kan hon förklara vart det ligger och kanske föreslå stall/personer du kan ringa och fråga i närheten. Magda är supersnäll, så du behöver inte vara rädd för henne :)

I Skövde har jag inte så bra koll på fler ridhus, har bara koll på Skövde RF, och i Mölltorp finns nog bara ridskolans ridhus. Däremot kan jag säga att i alla fall på Kuletomten i Skövde och på Mölltorps ridskola hanterar inga barn privathästarna, det är skilda stall och man har inget med privathästarna att göra som ridskole-elev.

Kan kolla lite med mina fellow Skövde RF-tjejer om de har koll på andra ridhus kring Skövde/Tibro/Karlsborgs-trakten!

Lycka till med flytten, och välkommen till Skaraborg! :D
Och för att tillägga, om du är intresserad av att tävla osv, kan jag rekommendera Skövde RF då de har flest tävlingar, aktiva privatryttare, lag osv. I alla fall om man jämför med Mölltorp eller Hjo HSK.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hittar man stallplats i ny stad?

Jag läste ditt svar så slarvigt så jag insåg att jag svarat precis som du om Magda och då var det ju lite onödigt att upprepa.
 
Sv: Hur hittar man stallplats i ny stad?

Aha :D

Magda bor ju i Tibro, och kan den stan, men jobbar i Skövde och har nog koll på Skövde också så hon är nog rätt person att prata med!
 
Sv: Hur hittar man stallplats i ny stad?

Ja och hon var ridskolechef i Tibro innan hon började i Skövde.
 
Sv: Hur hittar man stallplats i ny stad?

Precis. Red för henne då också :D
Så hon om någon borde ju ha bra koll på läget!
 
Sv: Hur hittar man stallplats i ny stad?

Men visst finns det fler ridhus runt Karlsborg. Vet ju att jag åkt förbi, men banne mig om jag kommer på vart!

Hästar är det överallt, så väl på plats ska det väl inte vara nåt problem att få nys om nåt!

Är väl till att sänka kraven inledningsvis, är nog det enklaste att få kontakt om det så att säga är på förekommen anledning.

Ptr
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 022
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 379
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 619
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Hemstädning - hiss eller diss?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp