HUR HITTAR MAN SOMMAR PONNY?!

Matilda_0000

Trådstartare
Hej!
Jag har letat sommar ponny i över två jag hittade självklart inte till förra sommaren. Det känns som att alla hittar sommar ponnyer. Alla tipsar mig om att prata med ridskolor men alla säger nej. Jag är ändå 15 och har ridit i 8-9 år och har vuxna häst människor som hjälper mig. Jag får paniik! Hur kan 12 åriga tjejer som ridit i 4 år hitta men inte jag.. Vad är det för fel på mig? Ska mina föräldrar höra av sig i stället? Till vem och var ska man höra av sig? Har ni några tips? HJÄLP!
 
Ja, eftersom du är minderårig så är det definitivt dina föräldrar som ska ta kontakten.

Frågan är om det är så värst många ridskolor som lämnar ut sina ponnyer över sommaren. De behöver ju få vila och ta igen sig under den tiden eftersom dom jobbar hårt under resten av året. Jag känner faktiskt inte till en enda ridskola här i närheten som gör så längre.

Du har inte funderat på att försöka hitta en medryttarponny istället?
 
Ja, eftersom du är minderårig så är det definitivt dina föräldrar som ska ta kontakten.

Frågan är om det är så värst många ridskolor som lämnar ut sina ponnyer över sommaren. De behöver ju få vila och ta igen sig under den tiden eftersom dom jobbar hårt under resten av året. Jag känner faktiskt inte till en enda ridskola här i närheten som gör så längre.

Du har inte funderat på att försöka hitta en medryttarponny istället?
Jag har redan en medryttar ponny. Men jag vill känna på hur det är att ha egen häst.
 
Det är ju på sommaren som det är roligast att vara hästägare så jag tycker inte att det är konstigt alls att det är svårt att hitta någon som vill låna ut sin ponny.

De jag känner till som lyckats och som saknar egna kontakter har hyrt sina sommarhästar, så mitt tips är att vara beredd att betala. Jag har sett annonser på blocket från bl a turridningsföretag som hyr ut sina hästar veckovis.
 
Kolla på lokala ridklubbar om någon känner någon som vill låna ut sin häst. Dock är din bästa chans för en SOMMARponny (foderponny är lättare att hitta) att kontakta ett ställe som hyr ut hästar över sommaren eller året runt. Men då får man vara beredd att betala, samt att dina föräldrar bör vara de som tar kontakt, eftersom de är de som kommer vara ansvariga för hästen även om du sköter den.
 
Hej!

Det finns ställen som hyr ut sommarhästar/ponnyer. Leta lite på nätet så hittar du nog. Men du kommer behöva betala för det, dom tar rätt saftigt betalt. Det är ingen större skillnad på medryttare och egen häst utöver ansvaret och med en sommarponny slipper du det mesta ansvaret ändå, bara lämna tillbaka i slutet av sommaren.

Min gamla ridskola lämnade ut sina hästar som sommarhästar/ponnyer, men då var kravet 1 månads hel vila på bete och sen var det inte många veckor kvar att rida den och då skulle den ridas igång långsamt (som om det nånsin hände...). Smart upplägg, de slapp betala för bete för hästarna och de som "hyrde" (tror man fick låna gratis men är inte helt säker) satte igång hästarna till lektionsstarten.

/Lavinia, som aldrig skulle lämna sin som sommarhäst- det är ju då det är kul med häst (plus att hon inte får gå på bete och måste skötas på visst sätt för att hålla).
 
Mina föräldrar är dock inte hästkunniga men jag har andra som hjälper mig
Likväl är det dina föräldrar som är ansvariga. Det är de som ska ordna och betala allt för hästen (inkl sannolik hyra på 5-10 000), ordna (och betala) hovslagare, hämta och lämna hästen hos ägaren, veta om veterinär skall tillkallas eller om något annat är fel (i värsta fall köra hästen till veterinär). Den som skriver på kontraktet har det fulla ansvaret. Som förälder hade jag nog inte vågat mig på det om jag inte kunde något om hästar. Och det är nog inte så många som hyr ut till någon som inte kan något om hästar.

Om du får hjälp av en släkting eller vän till familjen som är beredd att ta det ansvaret så är förstås ett alternativ att den personen hyr ponnyn till dig.

Har haft några sommarponnyer (en del dock längre än bara över sommaren vilket inneburit att vi haft stallplats och inte bara bete). En gång annonserade vi, övriga fick vi genom kontakter. Annonseringen underlättades säkert av att vi hade häst och ville ha en till i några månader.

Så råden är som övriga har sagt:
  • Var beredd på att betala, det är vanligt även om det är genom kontakter
  • Utnyttja ditt kontaktnät, de som ska hjälpa dig, kan de också hjälpa till att leta?
  • Kontakta de företag som hyr ut ponnyer. Finns de som hyr ut ponnyer till ridskolor och ridläger, de som hyrs ut till privatpersoner på sommaren är dock ofta sådana hästar som av någon anledning inte kan gå i verksamhet
  • Låt den vuxne person som ska ta ansvaret annonsera och berätta vad ni erbjuder, t ex i form av stallplats, bete etc
 
Hej!
Jag har letat sommar ponny i över två jag hittade självklart inte till förra sommaren. Det känns som att alla hittar sommar ponnyer. Alla tipsar mig om att prata med ridskolor men alla säger nej. Jag är ändå 15 och har ridit i 8-9 år och har vuxna häst människor som hjälper mig. Jag får paniik! Hur kan 12 åriga tjejer som ridit i 4 år hitta men inte jag.. Vad är det för fel på mig? Ska mina föräldrar höra av sig i stället? Till vem och var ska man höra av sig? Har ni några tips? HJÄLP!

Just sommaren är lite knepig, framförallt med ridskolor, ridskolehästar vill man gärna ska få semester och långt bete. Det finns andra ställen som hyr ut sommarponnyer, ofta för att få inkomst genom det. Jag hade själv inte sommarponny som ung dock, så benkoll har jag inte. Har du tittat på Hästnet? Lagt ut egen annons på Hästnet, Blocket och medryttare.nu? Under fliken "foderhästar" kan det finnas sommarkontrakt.

Visst, dina föräldrar måste inte vara hästkunniga i och med att du har andra vana runt dig i stallet, men päronen ska ju betala för hela kalaset så ni måste gemensamt sätta er ner och räkna på kostnaden. Sen kan en hästvan vuxen som känner dig, t ex ridlärare eller ägaren till din medryttarhäst, hjälpa till när du ska prata med folk så du får lite uppbackning och referenser :)
 
Hej!
Jag har letat sommar ponny i över två jag hittade självklart inte till förra sommaren. Det känns som att alla hittar sommar ponnyer. Alla tipsar mig om att prata med ridskolor men alla säger nej. Jag är ändå 15 och har ridit i 8-9 år och har vuxna häst människor som hjälper mig. Jag får paniik! Hur kan 12 åriga tjejer som ridit i 4 år hitta men inte jag.. Vad är det för fel på mig? Ska mina föräldrar höra av sig i stället? Till vem och var ska man höra av sig? Har ni några tips? HJÄLP!

Vart bor du någonstans?
 
Söker man lite på google finns det ju gott om stall som hyr ut hästar över sommaren. Tror inte man får länka till företag men söker man bara på "hyr häst" så får man upp en del träffar på förstasidan. Fast då kostar det ju också en bra slant. Fördelen är väl att uthyrarna har fler hästar så skulle något hända och hästen inte går att rida brukar man kunna få byta.

Alternativet är väl att lusläsa fodervärdsannonser och att sätta in egen annons och hoppas man får napp.
 
Likväl är det dina föräldrar som är ansvariga. Det är de som ska ordna och betala allt för hästen (inkl sannolik hyra på 5-10 000), ordna (och betala) hovslagare, hämta och lämna hästen hos ägaren, veta om veterinär skall tillkallas eller om något annat är fel (i värsta fall köra hästen till veterinär). Den som skriver på kontraktet har det fulla ansvaret. Som förälder hade jag nog inte vågat mig på det om jag inte kunde något om hästar. Och det är nog inte så många som hyr ut till någon som inte kan något om hästar.

Om du får hjälp av en släkting eller vän till familjen som är beredd att ta det ansvaret så är förstås ett alternativ att den personen hyr ponnyn till dig.

Har haft några sommarponnyer (en del dock längre än bara över sommaren vilket inneburit att vi haft stallplats och inte bara bete). En gång annonserade vi, övriga fick vi genom kontakter. Annonseringen underlättades säkert av att vi hade häst och ville ha en till i några månader.

Så råden är som övriga har sagt:
  • Var beredd på att betala, det är vanligt även om det är genom kontakter
  • Utnyttja ditt kontaktnät, de som ska hjälpa dig, kan de också hjälpa till att leta?
  • Kontakta de företag som hyr ut ponnyer. Finns de som hyr ut ponnyer till ridskolor och ridläger, de som hyrs ut till privatpersoner på sommaren är dock ofta sådana hästar som av någon anledning inte kan gå i verksamhet
  • Låt den vuxne person som ska ta ansvaret annonsera och berätta vad ni erbjuder, t ex i form av stallplats, bete etc
Jag ska bo hos min farmor och farfar den tiden jag lånar ponny och dom har ägt flera hästar. Till sommaren ska det gå fyra hästar på bete där och hon som äger dom hästarna hjälper till med daglig skötsel. Hade bara tänkt att hyra i ca 4 veckor.
 
Just sommaren är lite knepig, framförallt med ridskolor, ridskolehästar vill man gärna ska få semester och långt bete. Det finns andra ställen som hyr ut sommarponnyer, ofta för att få inkomst genom det. Jag hade själv inte sommarponny som ung dock, så benkoll har jag inte. Har du tittat på Hästnet? Lagt ut egen annons på Hästnet, Blocket och medryttare.nu? Under fliken "foderhästar" kan det finnas sommarkontrakt.

Visst, dina föräldrar måste inte vara hästkunniga i och med att du har andra vana runt dig i stallet, men päronen ska ju betala för hela kalaset så ni måste gemensamt sätta er ner och räkna på kostnaden. Sen kan en hästvan vuxen som känner dig, t ex ridlärare eller ägaren till din medryttarhäst, hjälpa till när du ska prata med folk så du får lite uppbackning och referenser :)
Tack! : )
 
Jag har varit där du är och letat sommarhäst. Om du nu inte skulle ha riktigt tur och hitta någon annons på en privathästägare som hyr ut så är det tyvärr bara företag som hyr ut för en större slant, eller via kontakter man får gå. Det finns flera företag som hyr ut hästar, men som sagt; då får man vara beredd på att betala en del.
Jag och mamma gav upp och bestämde oss för en "foderhäst" istället för "sommarhäst". Mycket enklare att hitta, dock så är det inte bara över sommaren. Mina föräldrar visste då vad de gav sig in i, jag visste vad jag gav mig in i och nu har vi till och med köpt egen häst när jag var 16. :)
 
Fast en hyra på 5-10' hör inte till vanligheterna. Ffa inte 10, de kostar de inte ens i Sthlm innerstad o har svårt att tro att de e dyrare mån annanstans? Ffa inte sommartid när många klarar bete etc.
Upp till 5 absolut, men antagligen inte mer, snarare betydligt mindre .
Likväl är det dina föräldrar som är ansvariga. Det är de som ska ordna och betala allt för hästen (inkl sannolik hyra på 5-10 000), ordna (och betala) hovslagare, hämta och lämna hästen hos ägaren, veta om veterinär skall tillkallas eller om något annat är fel (i värsta fall köra hästen till veterinär). Den som skriver på kontraktet har det fulla ansvaret. Som förälder hade jag nog inte vågat mig på det om jag inte kunde något om hästar. Och det är nog inte så många som hyr ut till någon som inte kan något om hästar.

Om du får hjälp av en släkting eller vän till familjen som är beredd att ta det ansvaret så är förstås ett alternativ att den personen hyr ponnyn till dig.

Har haft några sommarponnyer (en del dock längre än bara över sommaren vilket inneburit att vi haft stallplats och inte bara bete). En gång annonserade vi, övriga fick vi genom kontakter. Annonseringen underlättades säkert av att vi hade häst och ville ha en till i några månader.

Så råden är som övriga har sagt:
  • Var beredd på att betala, det är vanligt även om det är genom kontakter
  • Utnyttja ditt kontaktnät, de som ska hjälpa dig, kan de också hjälpa till att leta?
  • Kontakta de företag som hyr ut ponnyer. Finns de som hyr ut ponnyer till ridskolor och ridläger, de som hyrs ut till privatpersoner på sommaren är dock ofta sådana hästar som av någon anledning inte kan gå i verksamhet
  • Låt den vuxne person som ska ta ansvaret annonsera och berätta vad ni erbjuder, t ex i form av stallplats, bete etc
[/QUOTE
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 119
Senast: mamman
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
700
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 364
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 744
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp