Hur hittar jag en ok sele?

Yrja

Trådstartare
Letar en enklel sele till ett par vänner som har ett vbl som de vill köra framför min rockard ibland. Själv har jag en travsele som är köpt åt mig av en kompis som höll på mkt med trav, men som inte längre bor häromkring.

Selarna på h**ks och liknande är jag lite tveksam på. Vill hitta en sele med högt ansatta skackelremmar, så som på travselen, men tycker bara att jag hittar selar för närmare 5000:-, och dessa människor ska bara ut och köra ibland, för nöjes skull i lugn skritt och kanske lite trav. Det känns lite saftigt. :crazy:

Vart kan jag hitta en ok sele för kanske max 2000:- med högt ansatta skackelremmar, att använda för att köra rockard med några ggr i månaden, med en nätt liten travhäst? En travsele hade fungerat utmärkt men jag hittar ingen i den prisklassen. Vi betalade 2000:- för våran med tömmar, men jag vet inte om det var ngn form av kompispris.

Hjälp mig. :crazy:

Sv: Hur hittar jag en ok sele?

Antingen får man leta begagnat eller se nyköpet som en investering.

Köper man en bra sele så tappar den ju inte så fort i värde jämfört med om man köper en dålig sele som inte sitter bra och som kanske skadar hästen, sådana är det svårt att sälja vidare och man får adrig ut något högt pris för dom.

Så se det som en investering, lika väl som att stoppa kronorna på banken så ägger dom pengarna i selen och om de tröttnar på körning så kan dom sälja selen, tycker de att körning är jätteskoj så slipper de omaket med att sälja den mindre bra selen för att sedan köpa den dyrare i alla fall.

/M

Nu är det ju så att det inte är jag som ska köpa sele utan ett par vänner. Men de är medvetna om att man ibland måste betala mer för hästens skull. Jag hoppades dock på att man kunde hitta en i samma prisklass som min. :)

Skriver under på din fråga. Vill hitta en vettig sele till hobbykörning. Vet att begagnat är ett bra alternativ, men jag hittar inga kompletta begagnade selar i rätt storlek....

Du får ingen bra ny sele till en större häst för 2000:- Du kanske kan hitta något begagnat men det är inte heller lätt. 5000:- för en komplett sele är inte dyrt, det är det priset man får räkna med om man ska köpa nytt, minst. Tänk på vad sadlar kostar och det är inte lika mycket läder eller lika mycket jobb bakom en sadel som det är bakom en bra sele.

Jag har hittat ett par seler som verkar intressanta. Som uppfyller de krav man bör ha på en sele och har ett överkomligt pris. Tack för alla svar! :bow:

Liknande trådar

Körning Så, hur gör man?? Var vänder man sig? Finns det någon kurs dit man kan åka med egen häst och lära sig? Jag håller på med trav annars...
Svar
6
· Visningar
1 184
Senast: Tore90
·
Körning Har tittat runt bland andra trådar, men ej hittat det jag söker. Ska köpa ny sele, men har extrem beslutsångest:crazy: Har inte...
Svar
3
· Visningar
881
Senast: FreeLou
·
Körning Jag har en fd. travare som jag både rider och kör. Vi kör så gott som alltid på grusvägar i skogen. I början var det travhäst, men efter...
Svar
13
· Visningar
1 348
Senast: Oliven
·
M
Körning Arbetsrubrik: Rädslor i/med vagn *suck* eller är hamstrar lättare? Han är inte bakrädd, inte tillstymelse till reaktion där inte...
2
Svar
31
· Visningar
2 801
Senast: mizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka