Hur hitta stallplats (utan att annonsera)?

Taefill

Trådstartare
Jag har några hästar som jag letar nytt stall åt. Problemet är att det verkar jättesvårt att hitta något vettigt :crazy:
Antingen är det flera mil åt fel håll, extremdyrt, hästhållning som inte passar eller "bara" inte plats för alla hästarna. Jag tycker jag har ganska bra koll på vilka stall som finns inom rimligt avstånd, iallafall de stall som är stora nog för att kunna ha några boxar lediga.
Men hur letar jag vidare, utan att annonsera om att jag letar? Hur mycket törs man till exempel åka runt på småvägar och leta efter stall? Om man ser ett stall/tänkbart oanvänt stall, är det då bäst att knacka på, snoka reda på telefonnummer, eller lägga lapp i brevlådan?
Jag har frågat på lokala hästsportbutiken utan framgång, närmsta ridskolorna tror jag kan vara lite svårt att hitta folk på såhär mitt i sommaren. Andra förslag?
 
Sv: Hur hitta stallplats (utan att annonsera)?

Jag skull tycka det var jättejobbigt om någon knacka på och frågade helt oväntat, nej, leta rätt på nr o smsa o fråga eller lägg lapp i lådan tycker jag.

Jag skulle också sätta in annons på blocket och i mataffärerna runt om i områdena där stallen finns.
Men du ville ju inte annonsera=)
 
Sv: Hur hitta stallplats (utan att annonsera)?

Jag skulle faktiskt annonsera.

Är det många hästar, finns det folk med hela stall som kan tänka sig att hyra ut men kanske inte aktivt annonserar om det.
 
Sv: Hur hitta stallplats (utan att annonsera)?

Ifall du åker runt och tittar på stall så hade jag tyckt tvärtom, att du knackar på. Jag hade känt mig mer obekväm av att få sms där det stod "hej, jag kikade förbi ditt stall idag, har du ledig plats?"alternativt lägga lapp på lådan där du meddelar att du knackad på men ingen var hemma, ring upp på xxx..jag ogillar när folk smyger omkring. I överlag känns sms oseriöst tycker jag. Jag har alltid ringt på ev annons/boxplatser. För mig känns det lika samma som att fråga en arbetsgivare om jobb, via ett sms..inte ett bra intryck och för mig en främmande känsla ifall man är intresserad men ändå försöker vara så anonym? Varför är folk så rädda för telefonkontakt idag? :)

Annars så är det väl att annonsera och hålla koll på aktuella annonser. Tänk inte att de är omöjligt bara för att de annonserat om en plats, vem vet - de kanske har fler tomma boxar eller kan göra i ordning något bra?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hitta stallplats (utan att annonsera)?

Jag har faktiskt varit ute o letat plats o knackat på o frågat. Men annars så finns det ju facebook grupper inom hästsektorn i ditt närområde/stad/län där man kan skriva ett inlägg o fråga om någon vet något. Alla annonserar ju inte heller som har ledigt..
 
Sv: Hur hitta stallplats (utan att annonsera)?

Svårt Om du har flera hästar . Jag hade annonserat . Är inte vanligt att få napp på att åka runt om det gäller fler hästar och att åka runt hade jag som uthyrare inte nappat på . Bättre att ringa/maila förfrågan Isåfall om du satsar på inte utannonserad plats .
 
Sv: Hur hitta stallplats (utan att annonsera)?

Tack alla för era svar!

Tyvärr finns det omständigheter som gör att det av säkerhetsskäl inte bör komma ut på "öppna marknaden" att jag letar stallplats, var jag står nu, eller var jag kommer flytta. Man kan väl annonsera mer eller mindre anonymt på t.ex. Blocket och Hästnet, men hur seriöst ses det? Jag vet att jag själv skulle tveka vid en anonym annons...
 
Sv: Hur hitta stallplats (utan att annonsera)?

Nej just därför kan du väl ringa eller mailal om du inte av ngn anledning vill annonsera ?
 
Sv: Hur hitta stallplats (utan att annonsera)?

Ja, absolut! Men då gäller det att hitta mejladresser eller telefonnummer någonstans, givetvis går det att fråga runt (och självklart ringa på annonser) men i övrigt, verkar det inte lite stalker att åka förbi, snoka fram numret, och ringa?
 
Sv: Hur hitta stallplats (utan att annonsera)?

Läser man om stall på nätet eller Eniro och Mailar /ringer så nej .

Att åka runt oanmält ja .
 
Sv: Hur hitta stallplats (utan att annonsera)?

Jag hade absolut åkt runt och knackat på. Det gjorde vi vid några tillfällen när vi letade nytt sist och blev väl bemötta varje gång. Jag hittade min plats genom att maila på en annons och via den personen få kontakt med ett annat stall i närheten som kunde erbjuda plats. Dom sökte inte hyresgäster men hade utrymme för fler och eftersom att jag kom i kontakt med dem på det sättet gick de med på att låta oss komma och titta.

Skaffa kontakter och sök upp folk som har gård. Även om dom inte har plats kan de känna andra gårdsägare i krokarna och kanske skicka dig vidare till någon annan.
 
Sv: Hur hitta stallplats (utan att annonsera)?

Exakt så var det när jag sökte stallplats för första gången, stallet jag knackade på och frågade om inne hos stallägarna hade egentligen inte plats men de gjorde i ordning en box åt mig då dom egentligen inte hade några direkta planer eller behov för fler.

Jag tror också på att man kan ha sån tur, om man åker dit och främst presenterar sig, absolut minst ringer och frågar.
 
Sv: Hur hitta stallplats (utan att annonsera)?

Jag har stallat upp flera som bara kommit och knackat på, tycker inte det är ett problem alls. Sen har några kommit till mig efter att ha fått tips att jag har plats när de har frågat runt på andra ställen.

Så ut och fråga, även om första stället är fullt så kanske de vet nån annan, osv...

Lycka till!
 
Sv: Hur hitta stallplats (utan att annonsera)?

När jag letat stallplats har jag fått jättebra tips av min hovslagare, om man har bra kontakt vet ju hovslagaren också ungefär vad man är ute efter.

Lättare också när man tar en första kontakt och man kan börja samtalet med hej jag heter X och har hört av min hovslagare att ni kanske kanske har någon stallplats ledig...

Måste ju också fungera bra med andra man har i närheten som åker runt till olika stall typ massörer, ET, veterinärer osv.

Lycka till med stalletandet,
 
Sv: Hur hitta stallplats (utan att annonsera)?

Jag har hittat på stallplatser dels genom annonser men också genom tips från bekanta. Har även hört av mig till stallägare vars stall jag är intresserad av genom att leta fram ett telefonnummer eller helt enkelt vart där och knackat på
Det värsta som kan hända är att man får ett nej så de allra flesta är väldigt trevliga och det har hänt några gånger att även om man fått ett nej så har personen i fråga lagt ett par minuter på att fundera över om hen vet något annat ställe som skulle kunna vara aktuellt.

Nu sist när jag och en kompis var ute och letade plats var vi till ett ställe och helt enkelt knackade på. Där träffade vi på tre tjejer som inte hade plats för oss där och då men som var jättegulliga och funderade på om de hade några andra tips och efter en stund började fundera på om det inte gick att kanske lösa det hos dem i alla fall (vi var ute efter lösdrift till fyra hästar) om det skulle bli kris och vi inte kunde få tag i nått annat.
 
Sv: Hur hitta stallplats (utan att annonsera)?

Jag har eget stall och det händer att folk kommer och frågar om det finns stallplats. De har sett stället och tycker det ser fint ut, fina hagar etc. Känner absolut inte något negativt inför detta, snarare tvärtom, blir glad att andra tycker att det är fint och att de tycker att det ser ut som om hästarna har det så pass bra här att de vill ställa sin egen häst här :)

Jag tar dock inte emot inackorderingar (eventuellt i höst på lösdrift).
 
Sv: Hur hitta stallplats (utan att annonsera)?

Kl
Inser att jag går emot strömmen utifrån svaren men vi har privat anläggning med ett fåtal inackorderingar och jag uppskattar inte jättemycket folk som dyker upp och förväntar sig en tour av anläggningen eller shoppar boxplats . Jag tar gärna emot förfrågan via telefon däremot och tycker det är bra etikett att ringa och höra sig för inte bara dyka upp.
 
Sv: Hur hitta stallplats (utan att annonsera)?

Kl
Inser att jag går emot strömmen utifrån svaren men vi har privat anläggning med ett fåtal inackorderingar och jag uppskattar inte jättemycket folk som dyker upp och förväntar sig en tour av anläggningen eller shoppar boxplats . Jag tar gärna emot förfrågan via telefon däremot och tycker det är bra etikett att ringa och höra sig för inte bara dyka upp.

Det när nog väldigt olika vad folk föredrar.
jag vet otroligt många som har jättesvårt för att prata i telefon tex och som helt klart föredrar att man kommer och presenterar sig face-to-face direkt så att säga.


Som tillägg måste jag bara fråga: vem förväntar sig en tour av anläggningen? Man åker väl dit, presenterar sig frågar om det finns plats och blev det ett nej jag då tackar man för sig och åker igen. Eller folk kanske inte gör så?
 
Sv: Hur hitta stallplats (utan att annonsera)?

Som tillägg måste jag bara fråga: vem förväntar sig en tour av anläggningen? Man åker väl dit, presenterar sig frågar om det finns plats och blev det ett nej jag då tackar man för sig och åker igen. Eller folk kanske inte gör så?

De flesta aspirerar tyvärr på en tour/visning eller frågar om det är ok att själva gå runt . Jag uppskattar det lika lite som om ngn skulle dörrknacka i mitt hus och be att få inspektera tomten / huset Om det skulle bli till salu framöver ;)
 
Sv: Hur hitta stallplats (utan att annonsera)?

Jag har knackat på en hel del ställen när jag var ute och letade plats för några år sedan, med gott resultat. Sen kan man ju hitta mycket på facebook i olika grupper osv..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp