Hur hitta skavfria täcken?

T

Terran

Det måste finnas vissa "regler" att kolla efter hur täcket är utformat redan i affären! :confused: Hästen får mer eller mindre skav av allt, jag vill inte kröka ett hårstrå till på honom!! Är det någon som har provat att mäta hästen o fått täcket uppsytt efter dessa mått. VAR DET SVÅRT/KRÅNGLIGT att mäta?? Är det VÄRT besväret?? SITTER täcket bättre och framför allt FÖRSVANN BOGSKAVET????? SNÄLLA ni som har testat måttsytt täcke - dela med er av positivt o negativt kring detta. Kanske är det lika bra (och enklare) att köpa färdigt? TIPS välkommnas på vart man kan få uppsytt. Såg ngt som hette goos nånting??? Någon som vet?? Pållen tackar för alla tips!!!!

Jag har ett gäng Horseware Rambo och Rhino-täcken. Ingen av mina pållar har någonsin fått skav av dem! Dyra men värda sin vikt i guld! Otroligt hållbara också, så i längden är de inte dyra! :)

Håller med om Horseware-täckena. Verkligen kanontäcken.
Har även ett FAL-täcke som är bra.

Skulle tro att det som gör dessa täcken så bra är att de är väldigt lätta och har en blank insida, alltså inte i bomull eller något annat mjukt/strävt material. Dessutom har de en väldigt fin passform.

Måste också slå ett slag för Horseware.
Ingen av mina hästar har fått bogskav av dem, i alla fall inte av de modeller med hög halsskärning.

Håller med föregående talare vad gäller Horsewares täcken MEN eftersom jag har haft 4 helt olika hästar vad gäller frampartiets utformning så måste jag säga att mkt hänger på det!
Min ena halvblodshäst sätter i princip ingen päls och går därför med täcken under allt utom de 4 sommarmånaderna. Hon har en mjukt rundad bogspets, lite lågt ansatt och lite bred hals och har ALDRIG haft skav!!!
Min gamla trakhenermärr är tvärtom, kantig över bogspetsen, väl ansatt och hals åt det smalare hållet, hon får skav av ALLT, även Horseware.
Något mindre skav av de täcken med HÖGT skurna bogveck, typ Sverigetäckets (tycker inte om firman och skiftande kvalitet på täckena) och Horsewares höga täcken, dvs där mesta trycket kommer på halsen inte bogen...
Föreslår att du mäter från framkant manke till svansrotens start och tar dig till en välsorterad hästaffär, mät täckena och kolla hur stort halshålet är (litet fungerar bäst), hur mycket det lutar. Horsewares lutar t ex förhållandevis lite.
Jag har varit fattig student och därför köpt en del billiga täcken, vissa av dessa sitter faktiskt riktigt bra ofta är det mer att foder och regnskydd inte fungerar som är det som är sämre. Hoppas du blev något klarare :banana:

Jag har testat hur många täcken som helst till min ganska stora och breda pålle i vinter och det har varit jättesvårt. :(

Men nu ÄNTLIGEN har jag hittat ett perfekt täcke som känns som om det är uppsytt efter honom! :idea: Event Plus vintertäcke 400g, det blåa, finns på Granngården! :love: Inget har passat så bra, jag älskar det! Låna hem och prova vet jag! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka