Hur hårt rider ni???

C

ConfettiCavat

Är lite oenig med en i stallet hur jag ska träna min häst.
Det är ett 4 årigt varmblod som bara mer eller mindre bara har blivit inkörd. Hon har tränats monté i ca 2 år så hon har riktigt bra kondis.
Har bara haft henne i snart 4 månader och hon har satt fina muskler och har ett bra hull.
Det jag kräver av henne är att hon ska lyssna på mej och att hon ska gå i form. Jag har inte börjat med alltför stora flyttningar några öppnor men inget mer.
Jag hoppar henne ca 80 cm hon får ta ett hinder 2 gånger om hon är duktig så mankan inte säga att jag överhoppar henne.
Jag försöker rida mycket i skogen och klättra och bygga upp kroppen och psyket på henne då hon aldrig hade varit ute i skogen innan hon kom till mej.
Var på min första träning med henne i veckan som var, Terränghoppning. Det gick bra men visst blev det några kråkhopp men vad kan man begära när det var första gången:smirk:
Hästen är inte ett dugg trött när vi kommer hem och är lika pigg nästa dag (red lite lätt bara) har heller inga förändringar i benen andra dagen efter märktes heller inget hon var inte stel eller trött.

Nu tycker den här personen att jag ska ställa av henne för hon måste vila för jag har ridit alldeles för hår på henne och jag kommer ha sönder hästen. Min häst får en till två dagars vila i veckan och jag förstår inte varför jag ska ställa av henne när hon är i bra kondis och tycker det är roligt. Jag har planerat in vila i december-januari.

Jag har aldrig haft en skadad häst pga ridningen inga kotledsinflammationer eller dyl.


Till saken nu: Hur mycket/hårt rider Ni era 4 åringar som är i kondition?
 
Sv: Hur hårt rider ni???

Jag satt in en 4-åring förra året och den jobbas 3-4 ggr i veckan nu som femåring. En halvblodsvalack e: Wetano. Efter ett rejält jobb krävs det upp till 48 timmar för musklernas återhämtning, bör man ha i åtanke. Jobbet är skiftande ridning, tömkörning och arbete vid hand.

Jag säger inte att du jobbar hästen för hårt. Du känner din häst...men var inte rädd för att ge den vila vid så unga år som 4. Den förlorar inte glädjen av arbete men får en chans att bygga upp muskulaturen. Det innebär inte att du måste ställa av den men kanske nöja dig med ett arbetspass mindre. Du planerar ju redan uppehåll i vinter (jag gör lika) och det räcker;)
 
Sv: Hur hårt rider ni???

Jag har några saker som jag gärna vill veta innan jag "tycker". :)

Du säger:
Det är ett 4 årigt varmblod som bara mer eller mindre bara har blivit inkörd. Hon har tränats monté i ca 2 år så hon har riktigt bra kondis.

Vad innebär detta? Att hästen ridtränats i två år, men knapt körts in?

Du rider din häst 4-5 dagar i veckan.
Hur länge rider du?
Och hur hårt rider du under passen?
Hur ofta hopptränar du - och sker det bara på banan eller även när du rider ut?
 
Sv: Hur hårt rider ni???

Hon ska ställas mer eller mindre veckan som kommer då hon ska vaccineras. Jag rider inte stenhårt varje dag. Några dagar kan det vara en skrittrunda i skogen nån dag kan det vara 30 minuter på ridbanan. Longera och tömköra henne går inte (om man inte vill bli nerkissad) hon har antagligen inte varit så bra behandlad under de momenten och det sättet hon vet att försvara sej mot det är att spruta kiss. Så jag har gett upp det där med longering/tömkörning.

För ca 1 månad sedan var hon avställd ca 2 veckor. Det skulle egentligen bara var 1 vecka men sen fick hon början till en hovböld (borta på två dagar med jod omslag) och sen ett sår på överarmen så hon hade svårt att röra sej. Så om jag tänker efter så har hon ju haft en vila.
Erfarenheten av att vila henne i de två veckorna var att hon blev ännu värre hyena än vad hon redan är. Hon tyckte det var så tråkit, det märktes på henne. Hon sparakde mej och hon bet efter alla som gick förbi henne när jag stog och borstade.
 
Sv: Hur hårt rider ni???

Hur jag rider henne kan du läsa i inlägget här ovanför.
Hon går hårt på banan ev 1 gång i veckan

Hon är körd i en månad sen sa hon att det var nog. Vad jag vet så är hon ridtränad i två år.
Jag hopptränar ev en gång i veckan om ens det. På ridbanan är det pass på ca 30-50 minuter.
I skogen kan det bli 1-1,5 timmar. Där tränar jag mycket på att gå i "skogen" om du förstår vad jag menar. Sen är det lite trav och galopp. Har hoppat en gång i skogen det var två hinder på 50 cm.
 
Sv: Hur hårt rider ni???

Det jag kräver av henne är att hon ska lyssna på mej och att hon ska gå i form. Jag har inte börjat med alltför stora flyttningar några öppnor men inget mer.

Att kräva att en 4 åring SKA gå i form tycker jag är lite att ta i, speciellt när den inte verkar vara ridhästtränad så extremt länge. Formen är inte det viktigaste arbetet , som du själv beskriver ut i skog och mark och stärk hästen mycket- det har du igen när hästen blir äldre!
Min tränare brukar säga till mig att med en så ung häst gör det absolut ingenting om den får vila en vecka lite då och då. Både för att smälta det den lärt sig och för att den växer, och för att muskler ska hinna återhämta sig emellanåt.
Jag hoppas du inte tar illa upp men jag tycker du är på gränsen till vad jag anser är för mkt för en 4 åring. Det är mycket som händer mentalt och fysiskt hos en så ung häst.
Jag hade skyndat långsamt- du ska ju förhoppningsvis ha glädje av hästen i många år till!
Lycka till!
 
Sv: Hur hårt rider ni???

Ska och ska, går hon inte i form så är det inte hela världen. Det jag menade med det är att jag inte rider skänkelvikningar, öppnor, slutor och högre skolor. Jag rider lugnare med henne vissa veckor men jag ställer inte av henne och det är det personen i stallet tycker att jag ska göra nu som jag i min tur har planerat att göra i vinter när det ändå är som kallast och mörkast. Då kommer hon att få flera veckors vila.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp