Hur hård ska vi vara mot fölet ?

Tahari

Trådstartare
Jag kan på en gång säga att jag inte vill ha någon förmanande om att fölungar inte ska hanteras för det valet har jag inte haft.
Fölet är 3 månader och på grund av sjukdomstillstånd hanterats mycket frekvent från dag ett. Hon är således mycket människovänlig och fullständigt respektlös. Hon drar sig inte för att leka stegringslekar och skicka ut bakbenen emot människor. Mammahäst är en mycket tålmodig mor och gör inga ansatser till att uppfostra henne heller. Ofta klättrar fölungen omkring på mamman utan att hon får någon åthutning alls.
Nu börjar fölet bli så stort att det uppstår ganska farliga situationer när hon blir "leksugen". Idealet hade givetvis varit att ha henne i stor flock med andra ston och föl, men tyvärr finns inte den möjligheten.
Så nu vet jag inte riktigt hur hård jag kan vara mot henne. Jag vill att hon ska ha respekt utan att vara rädd. Som det är nu brukar jag försöka skrämma iväg henne genom att ryta och göra mig stor. Ibland hjälper det men ibland verkar det bara elda på hennes bushumör ännu mer.
 
Sv: Hur hård ska vi vara mot fölet ?

Varför kan hon inte gå med andra ston och föl? Hon behöver andra hästar omkring sig, fler än bara stoet.
 
Sv: Hur hård ska vi vara mot fölet ?

Hur länge är hon konvalecent? Hur gammal är hon nu och hur gammal kommer hon vara när hon kan gå med andra hästar?
 
Sv: Hur hård ska vi vara mot fölet ?

Hon går med andra hästar dock inte andra föl utav den enkla anledningen att det helt enkelt inte finns några föl här i krokarna. Närmaste fölsto står 4,5 mil bort och med tanke på att hon varit lite vacklig i hälsan vågar jag inte ha henne där jag inte har möjlighet att titta till henne flera gånger om dagen.
 
Sv: Hur hård ska vi vara mot fölet ?

Hon är 3 månader och är inte konvalecent alls. Det har varit magkrångel som gjort att jag har behövt tvätta och ge henne olika preparat.
 
Sv: Hur hård ska vi vara mot fölet ?

Du kan utan problem tydligt säga ifrån, det är jätteviktigt att fölet lär sig ha respekt för människor. Man får nästan vara övertydlig med föl då de ännu inte lärt sig gränser. Aldrig låta dem nafsa på lek, stegringar får man ryta ifrån ordentligt, knuffa ner fölungen mycket bestämt och försöker den gå på dig igen så måttar du en spark precis som en häst skulle gjort. Se till att den går undan och inte kommer fram till dig igen, gå istället fram själv till fölet. Fölet är inte gjord av porslin och kommer bli farlig om den inte lär sig gränserna. Man får göra detta med känsla, fölet ska ha respekt men inte bli skygg. Man får hantera den lugnt och vänligt, aldrig leka, tydlig och bestämd men inte skrämma den, då får du en trevlig vuxen häst :-)
 
Sv: Hur hård ska vi vara mot fölet ?

Något jag har gjort med framgång med föl som är för respektlösa är att flytta på dom. Det gör jag även med vuxna hästar för att visa dominans. Jag flyttar dom alltså sidledes något enstaka steg genom ett tryck på sidan, ibland får jag putta....Då ger dom sig direkt. För det är ju den som bestämmer som flyttar på den underlägsne....Lycka till.
 
Sv: Hur hård ska vi vara mot fölet ?

Hur hård ska vi vara mot fölet ?
Lika hård och framför allt konsekvent som du hade varit med stor häst. Men det innebär ju inte att man ska till våld om det är det du menar med hård
 
Sv: Hur hård ska vi vara mot fölet ?

Det bästa är att inte utsätta fölet för människokontakt alls på ett par månader.
 
Sv: Hur hård ska vi vara mot fölet ?

Det bästa är att inte utsätta fölet för människokontakt alls på ett par månader.

Håller med!
När hon ska typ verkas, håll distans till henne, låt inte henne komma för nära men utan att vara direkt hård, utan avvisande! Annars låt henne vara mest med de andra hästarna så ska du se att hon har mer hyfs sen :)
Hoppas magen blir bra omgående!
 
Sv: Hur hård ska vi vara mot fölet ?

Tack för alla svar.
Ska försöka hålla henne på avstånd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp