Hur har ni tid för att kunna nå till toppen?

maja456

Trådstartare
Jag jobbar men funderar samtidigt på att byta till något som gör att jag får mer tid till mina hästar. Har två stycken och försöker satsa stor inom hoppningen men har inte tiden till att kunna träna dom så mycket som det skulle behövas. Vill inte ha någon medryttare eller skicka iväg dom på foder utan jag vill ju utvecklas oxå. Med mitt jobb som jag har nu så har jag inte det dyraste men kan unna dem något om jag sparat ihop lite. Stallhyran ligger på 3,500 därav ingår sånt som man kan tänka sig. Vad jobbar ni som och hur får ni tid till att tävla varje helg och träna? Vet att denna fråga beror lite från person till person men har ni några tips på jobb så man forfarande kan ha kvar sina två hästar och träna men ett jobb som inte kräver lika mycket tid?
 
Frågan är i nivå som "hur långt är ett snöre". Du skriver ingenting om vad du jobbar med i dagsläget och om lönenivån på det jobbet. Ska du ha kvar samma inkomstnivå men mer tid över så behöver du ett jobb med bättre lön per arbetad timme, så att du kan gå ner i arbetstid. Men vad det jobbet skulle vara för något kan jag inte ens gissa mig till eftersom jag inte har en aning om din kompetens eller intressen utöver hästarna.
 
Frågan är i nivå som "hur långt är ett snöre". Du skriver ingenting om vad du jobbar med i dagsläget och om lönenivån på det jobbet. Ska du ha kvar samma inkomstnivå men mer tid över så behöver du ett jobb med bättre lön per arbetad timme, så att du kan gå ner i arbetstid. Men vad det jobbet skulle vara för något kan jag inte ens gissa mig till eftersom jag inte har en aning om din kompetens eller intressen utöver hästarna.
Jag jobbar som sjuksköterska ( tidigare undersköterska) och min lön nivå ligger på runt ca 28 efter skatt och lägger de mesta pengarna på mina hästar. själv lägger jag inte så mycket pengar på mig (resor osv)
 
Jag jobbar som sjuksköterska ( tidigare undersköterska) och min lön nivå ligger på runt ca 28 efter skatt och lägger de mesta pengarna på mina hästar. själv lägger jag inte så mycket pengar på mig (resor osv)

Kan du klara av att träna/tävla på samma nivå som nu om du går ner och jobbar tex 75%? Eller kan du klara av att jobba natt enbart? En kompis jobbar bara natt som sjuksköterska, hon jobbar ca 75-80%(minns inte exakt men inte fulltid) men får ut en heltidslön! Hon har dessutom lyxigt schema där hon kan jobba typ tre nätter irad, vara ledig fem, jobba två osv! Vilket ger mkt extra fritid!
 
Jag jobbar som sjuksköterska ( tidigare undersköterska) och min lön nivå ligger på runt ca 28 efter skatt och lägger de mesta pengarna på mina hästar. själv lägger jag inte så mycket pengar på mig (resor osv)

Nattjobb eller att jobba på något privat ställe kan ju göra att du får liknande lön, samtidigt som du kan gå ner lite i arbetstid.
 
Ett tips är att inte tävla varje helg utan ha ett mer planerat tävlande. Ofta kan det då bli ännu bättre resultat utan "slaskstarter" som en faktiskt kunnat varit utan.

Jag har två hästar, tävlar dressyr på Msv-nivå och har gott om tid för det. Dock tjänar jag hälften i jämförelse med dig (kör taxi) så har inte ekonomi för någon toppsatsning. Vilket jag iofs är helt ok med :).
 
Ett tips är att inte tävla varje helg utan ha ett mer planerat tävlande. Ofta kan det då bli ännu bättre resultat utan "slaskstarter" som en faktiskt kunnat varit utan.

Både för hästarna och plånboken samt planeringen tycker jag det är A & O att verkligen planera sina starter. Jämför med elitryttare och dito tränare inom t ex trav. Där sitter man inte och startar på helg efter helg med samma hästar. Man har en medveten träningskurva för att kunna pricka in respektive hästs absoluta formtopp för tävling.
 
Jag jobbar men funderar samtidigt på att byta till något som gör att jag får mer tid till mina hästar. Har två stycken och försöker satsa stor inom hoppningen men har inte tiden till att kunna träna dom så mycket som det skulle behövas. Vill inte ha någon medryttare eller skicka iväg dom på foder utan jag vill ju utvecklas oxå. Med mitt jobb som jag har nu så har jag inte det dyraste men kan unna dem något om jag sparat ihop lite. Stallhyran ligger på 3,500 därav ingår sånt som man kan tänka sig. Vad jobbar ni som och hur får ni tid till att tävla varje helg och träna? Vet att denna fråga beror lite från person till person men har ni några tips på jobb så man forfarande kan ha kvar sina två hästar och träna men ett jobb som inte kräver lika mycket tid?
För att nå toppen inom hopp så behövs mer än 2 hästar och framförallt behöver du bli duktigare på att lägga upp en bra plan för varje häst, att tävla så mycket som möjligt är bra för ryttaren men ger för hästen i bästa fall usla resultat på tävling eller sämsta en trasig häst så ser bara 2 alternativ ett skaffa fler hästar två tävla mindre.
 
På vissa sjukhus så lägger man så kallat "önskeschema" vet du om det finns ngn arbetsplats med den möjligheten? Det skulle kanske underlätta? Man måste ju inte tävla varje helg, tvärtom. Men om du har ett jobb med möjlighet att önska schema så skulle du ju t ex kunna jobba färre helger under tävlingssäsong och sen jobba fler under vintern. Jag har jobbat både schema och måndag-fredag med kontorstider och jag tyckte det var lättare att hinna med när jag jobbade schema.
Vågar du chansa och har lite is i magen skulle du kanske kunna jobba på timmar? Det finns väl gott om jobb som sjuksköterska så det borde finnas goda chanser att kunna styra lite hur man vill jobba, t ex så kunde du jobba intensivt en period när hästarna vilar och lite mindre när du tävlar som mest. Men det kräver ju att du klarar den osäkerheten det innebär.
Annars får du nog försöka hitta sätt att planera ridningen och hitta tidstjuvar som du kan få bort. Eller leja bort skötseln som mockning och fodringar så du kan lägga den tiden på ridningen.
 
Jag jobbar som sjuksköterska ( tidigare undersköterska) och min lön nivå ligger på runt ca 28 efter skatt och lägger de mesta pengarna på mina hästar. själv lägger jag inte så mycket pengar på mig (resor osv)

Det är en ganska sjysst nettolön för att vara ssk... Är du vidareutbildad? Ambulansen är tex ett jobb med längre men färre pass. Vissa ställen har dygnspass och då är man ledig mycket däriemellan. Ganska bra betalt.
Kan du förenkla annat i din vardag som spar tid. matlådor, enklare boende, mindre pendling osv?
 
Vad sägs om jobb inom LSS, boendestöd eller kanske Hvb-hem? Om man kan jobba dygnspass så går ju en arbetsvecka relativt fort och har man sovande jour (och får sova) kan man ju få en hel del fritid att förfoga över. Ingår man i en bra och flexibel arbetsgrupp går det kanske även att bolla lite med helgpassen så att det passar tävlingskalendern.
 
Vad sägs om jobb inom LSS, boendestöd eller kanske Hvb-hem? Om man kan jobba dygnspass så går ju en arbetsvecka relativt fort och har man sovande jour (och får sova) kan man ju få en hel del fritid att förfoga över. Ingår man i en bra och flexibel arbetsgrupp går det kanske även att bolla lite med helgpassen så att det passar tävlingskalendern.
Tipsar om samma som ovanstående samt att rid andras hästar du får bet för
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 019
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 359
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 271
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 831
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp