Hur har ni löst vattnet ute vintertid? (lösdriftsmässigt)

Sv: Hur har ni löst vattnet ute vintertid? (lösdriftsmässigt)

Sök på vattensäck också så hittar du den:)

Vi gjorde en egen "thermobar". Gick lös på hela 700:- . :banana:

Två vattenbaljor där den ena ska få plats i den andra.
Värmeslinga som går igång vid nollgradigt, linda runt den lilla tunnan.
Värmereflekterande tejp runt slingan.
I med lilla baljan i den stora.
Klart.

Klarade minus 30 grader förra vintern utan att vattnet fryste, hästarna hade alltid halvljummet vatten :)

Ska nog bygga en till i år, till kallstallet så inte vattnet fryser där.

Vet du eller någon om det finns nån möjlighet att driva en sådan på batteri? Har ingen möjlighet att dra el till hagen :( Men skulle väldigt gärna vilja har vatten i hagen vintertid mer än bara över lunchen.
Hur mycket ström drar en sådan frostvakt? Det beror givetvis på hur kallt det är men över lag? Om det ens är nån idé att fundera på batteridrivet :)

Borde gå att få svar på hos någon duktig återförsäljare.

Här nere i södra Sverige brukar det inte vara så kallt, med undantag från förra vintern!

Vi brukar fylla baljan med varmt vatten till hälften och sen resten kallt. Då hinner det inte frysa. Men så har jag hagen precis intill oxå.

På tal om att hinka vatten.
Jag förvarar min vattenslag i den uppvärmda sadelkammaren som jag kopplar in och drar ut till min Thermobar för att slippa bära hinkar/dunkar.

Jobb spelar det egentligen ingen roll att det blir. Att jag vill göra det "enkelt" för mig är av två anledningar.
För det första vill jag att hästarna med all säkerhet ska ha tillgång till vattnet 24 timmar/dygn. Det känns viktigt för mig. Under natten blir det ju som kallast, och förhoppningsvis får vi inte så kallt som förra året men... man vet ju aldrig, så därav skulle jag gärna se att vi kunde lösa uppvärmning (eller iallafall anti frysning) av vattnet på ngt sätt.

Hehe jag har hört att det ska bli kallaste vintern på 1000 år :grin:

för 1000 år sedan var det år 1010, dvs medeltid.
För det första så tror jag inte de hade möjligheten att mäta kylan i exakta grader, varken då eller nu efteråt med hjälp av div fynd, vad de nu använder sig av.
Dessutom har jag lärt mig att de hade en "mindre istid" (dvs inte fullt så kallt som den "kända" istiden) under medeltiden (minns inte exakt när), vilket måste ha varit Sjukt kallt. Detta kan tom ses på den sorts kläder de använde under denna tid, av vad jag lärt mig.

Så innan man reflekterar över just detta ryckte som säger att det ska bli den kallaste vintern på 1000 år, så kan det låta korrekt (jag har också hört det) men jag är ytterst tveksam till att det är sant. :) Och jag Hoppas att vi ska slippa en ny "mindre istid". *rys*

Skall dock poängtera att jag inte har några vetenskapliga faktan om hur kallt det var då.

Senast ändrad:

Fast ThermoBar är verkligen bra, en säker och bra lösning färdigförpackad.

Jag tycker att resonemanget med att det är för dyrt med en investering på runt 10.000 kr för att ordna vintervatten passar dåligt ihop med vad de flesta hästägare väljer att spendera på exempelvis sadlar, utrustning, stallmaterial, täckesvarianter, ridkläder och annat.......

Men visst, det är en prioriteringsfråga och har man kunskap och en massa tid att konstruera egna lösningar kan man ju göra det.

För mig handlar det om att det inte är praktiskt möjligt med en elsladd mellan vattenkaret och stallet. Hade det funkat, hade jag redan haft en Thermobar, men nu får jag helt enkelt försöka lösa det med "hemmabyggen".

Fast en termobar är rätt dyr? De ligger ju på minst över 2000:- för en "liten" en.

Räcker de lösningar som beskrivits här i tråden, och dessa kostar 700:- så är väll ju bättre!

Fast en termobar är rätt dyr? De ligger ju på minst över 2000:- för en "liten" en.

Räcker de lösningar som beskrivits här i tråden, och dessa kostar 700:- så är väll ju bättre!

Fast en thermobar är helt färdig och säker. Att koppla el ihop med vatten är egentligen inget en lekman ska ge sig in på. Skulle något gå snett är det farligt.

Sedan beror det på hur man värdesätter sin tid också, och vad man tycker är roligt. Tycker man att det är roligt och känner att man har koll på detaljerna i att snickra en egen "Termobar" är det något man självklart kan göra.

Annars kan man jobba ett par timmar med annat som är roligare och köpa en istället för intäkterna......

Missförstå inte - jag tycker att ingetdera är fel, men jag tycker att det är lite konstigt att man tycker att det är så dyrt när man ser på alla andra investeringar man gör som hästägare. Trots allt är det inte ens 10.000 kr för en större variant som försörjer en lösdriftsflock.

Den variant av thermobar jag funderar på nu, om jag ska sätta in frostvakt, är den där du lindar en kabel runt själva tunnan (utanpå som jag både trott och fått bekräftat här i tråden).
Denna kabel är av vad jag förstått gjord för att ligga i vattenledningar så den skall tåla sitt jobb.

Jag had egärna jobbat extra och köpt en riktig, men eftersom jag inte har den möjligheten så är det inget jag kan göra!

Med tanke på att jag har en inkomst under 10000 per månad så kanske det inte är så lämpligt att lägga en månadslön på ett vattenkar... När man kan göra ett för en tiondel av priset som dessutom funkar minst lika bra.

Jag förstår din tanke men det är faktiskt inte alla som lägger flera tusen på utrustning mm heller...

Kanske 60 meter? (Den hage hon går i för tillfället.)
Det är inte det som är problemet.

Jag har en egen konstruktion som värmer ett badkar. Fungerar utan problem, men skulle jag idag börja om med "vattenlösning" så skulle jag absolut skaffa en färdig Thermo-någonting. Min lösning var bl a långtifrån gratis, om man ser till kostnader.

Att köra med "specialare" innebär oftast praktiskt stök, dålig hållbarhet och risker med elen. Undrar exempelvis hur Pulkaskurk gjort?

Så mitt råd är att du försöker skrapa ihop dom där pengarna och skaffar något som är bra och rätt från början. = Problemet ur världen.

Liksom någon skrev, så har jag en vattenslang i pumprummet som jag vintertid drar ut och fyller upp badkaret med. Smidigt och snällt mot en trasig kropp. :)

LIA

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka