Hur har ni lärt era unghästar....?

Ä

Ängslig

Tygeltag, vikthjälper och skänklar?

Alltså att följa tygeln (jag menar inte att man ska dra :D) och skänklarna.

Man hör ju många olika metoder..
Vissa tömkör och någon går bredvid där fram, vissa går med träns och "tar" i tyglarna där fram osv osv. Svårt att förklara, men har helt enkelt hört många olika metoder :D

Berätta era! Och vilka ni tycker funkar bäst! :D

Sv: Hur har ni lärt era unghästar....?

Tygeltag lär jag delvis in före inridningen genom tömkörning. Gör ett ledande tygeltag och så fort hästen vänder med ger jag eftergift. Inte mer komplicerat än så. Gäller att göra korta sekvenser och bara vända något steg till att börja med.

Vikthjälper är ju något helt naturligt för hästen som man aldrig behöver lära in. Man utnyttjar bara hästens balans/obalans. Vet inte riktigt hur jag ska förklara vad jag menar, men så länge man rider MED hästen stör man inte balansen och takten. Vill man däremot ändra takten för att tex byta gångart stör man hästens balans och takt genom att rida den takt man önskar att hästen går i tills den går i önskad takt och gångart. (Hoppas någon begrep).

Skänkelhjälper lär jag in succsesivt parallellt med röstkommandon. Är noga med att alla röskommandon sitter innnan jag rider hästen. Använder enbart dessa till att börja med men lägger ganska snart in lätta skänkelhjälper.

Jag tömkör alltid unghästarna innan jag rider in dom. man har så mycket gratis då. :) Dessutom ser jag till att dom kan kommandon för framåt (smacka) och avsaktning (proo...who). Sedan när jag rider och ska lägga till skänklarna så gör jag det väldigt försiktigt. Jag smackar och typ vaggar benen lite. Jag klämmer aldrig åt med benen, det skapar bara problem. Och när jag sedan saktar av så tar jag försiktigt i tygeln och ger röstkomando. Vikten behöver man inte lära in på samma sätt eftersom hästarna automatiskat flyttar sig när man flyttar vikten. :) Väldigt förenklad förklaring men det kanske hjälper lite! :D

om jag vill att hästen ska gå till höger så lägger jag vänster tygel och mitt ben mot hästens vänstra sida och trycker.

Samtidigt tar jag bort mitt högerben från hästens högersida, samma sak med tygeln tar jag ut lite som i ett ledande tygeltag (men drar inte, ingen direkt kontakt).

Viktigt att titta dit du ska och vrida magen dit du ska, då kommer vikthjälperna naturligt.

Principen: Lägger du tryck på hästen måste du "öppna en väg" också. Trycker på vänster, öppnar höger... hästen går åt höger.
Trycket ligger kvar så länge jag vill att hästen ska svänga.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 027
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 492
Senast: Badger
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 275
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar