Hur har ni häst?

Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Uppstallade. Båda mina har drabbats av fång i år av olika orsaker och går därför i varsin grushage, inte mycket poäng att ha lång utevistelse då så de är ute ca 8-18.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Oftast på ridbanan, ca 4 dagar i veckan. Ut max någon gång i veckan.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Hästen har ju varit konvalecent större delen av året så inget alls just nu. Annars träning 1-2 gånger i månaden och tävling ca 5/år.

Har ni medryttare?
Nej

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Ja

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Vid misstanke att något inte står rätt till, ja. Kollar inte upp om det inte finns något att kolla upp så att säga

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Efter min/hästis dagsform och efter väderlek, eftersom vi är hänvisade till att rida utomhus.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Brukar inte lägga in längre viloperioder, utan tar en vecka utan ryttare då och då när resten av livet tar mycket tid.

Är ni i stallet varje dag?
Det är sällan jag inte åker dit alls. Typ om jag är jättesjuk eller bortrest, men normalt sett varje dag.
 

Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?

Lösdrift. Kallstall som används vid behov.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Ett halvblod + en islandshäst som går på ca 3 hektar. Öppna ängar med lite kuperad mark.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Just nu rehab. Max en dag i veckan på bana när hästen är igång.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Har aldrig varit intresserad av tävling. Tränat en gång per vecka.

Har ni medryttare?
Har haft några när vänner velat ha häst att rida.
Hon är rätt mycket enmanshäst och blir störd av att ridas av flera.

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Inte i dagsläget. De har fri tillgång på torrt hö.

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Massör för att lossa ev spänningar. Klinik vid behov. Ej avcheckning.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
När hästen är igång har jag ett grundschema, men anpassar mig efter hästens dagsform.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Vila efter väder.

Är ni i stallet varje dag?
Har eget stall så svaret är ja :)
 
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
-lösdrift

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
-vinterhagen är drygt 2 hektar, hälften glesare skog/kuperat och hälften gräsäng. Sommarhagen är 4-5 hektar, hälften skog, hälften äng.
Jättefina helt lerfria! Tre ponny/små hästar delar på detta.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Hälften, hälften

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Aldrig nu med unghäst och pensionär

Har ni medryttare?
Nej

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Ja

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Nej vid behov

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Nej

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Nej, inte planerade

Är ni i stallet varje dag?
Ja
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
704
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 692
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 746
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 772
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp