Hur har ni häst?

Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?

Uppstallad, ute mellan ca 08.30-19.00, så 10,5 timmar. Dock rider jag ofta under hagtiden.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?

Relativt små om man jämför med förra stället, men stora om man jämför med hagarna på jobbet.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?

Skogen brukar bli 1 gång i veckan, har en bit dit. Rider inte bara på banan/i ridhus de andra dagarna utan på gräs, galoppbana, grusvägar etc.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?

Tränar 1-2 ggr/v.

Har ni medryttare?

Nej, men syrran rider då och då.

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?

Analyserat hö, uträknad foderstat.

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?

Är väl tanken att det ska bli så sedan, har varken tid eller pengar just nu.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?

Har ett schema för varje vecka, men ändrar ibland om jag känner att det behövs.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?

Han ska nog få lite vila några veckor på sommaren, eller gå lugnt iallafall.

Är ni i stallet varje dag?

Ja, om det inte är något speciellt.
 
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
De flesta av mina hästar går på lösdrift men dotterns tävlingshäst står på box. Utevistelsen är från ca 7 till ca 22.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Alla lösdrifterna är kuperade och boxhästarna har lite mer plana hagar.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Min dotter rider sällan på ridbana. Det är träning 2d/v och det är då det blir ridhus/bana - annars i skogen. Mina andra hästar rids inte - avel och unghästar.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Dotter tränar 2g/v och tävlar ca varannan helg under säsong.

Har ni medryttare?
Nix

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Analys och nog uträknade foderstater.

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Tävlingshästen kollar minst 2g/år och sedan har vi ut en hästfysiteurapeut flera ggr i månaden till alla hästarna.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Stort schema som anpassas om hästen har en dålig dag.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Längre vila på vintern då det ändå är trist att rida.

Är ni i stallet varje dag?
Bor på min gård och är absolut i stallet många många gånger per dag :D
 
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Har egen lösdrift så de senare dygnet runt.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Stora, kuperade hagar med både öppna ytor och skogspartier.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Jag har varken ridhus eller paddock så jag rider enbart i skogen.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Aldrig.

Har ni medryttare?
Nej. Har försökt hitta medryttare men det verkar vara svårt när man bor långt but på landet och inte har helt okomplicerade hästar

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Nej, jag analyserat inget foder. Köper balar av en bonde med många små fält så värdena kan tyvärr skilja sig mellan balarna så skulle jag analysera så skulle jag få skicka in över 10 analyser per år.

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Nej.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Nej, jag rider hästarna varierat och utefter dagens förutsättningar.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
När det är som mörkast på vintern så blir det en naturlig viloperiod. Dock vilar de aldrig helt utan på vintern när det är mörkt så rider jag ändå 2-3 ggr i veckan (på helgen samt om jag är hemma innan det blir mörkt mött i veckan).

Är ni i stallet varje dag?
Ja, jag har eget stall och tar hand om hästarna själv så jag är där minst morgon och kväll.
 
ösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
på vintern är hon Uppstallad, ute ca 7-19 (hade hästen fått bestämma lösdrift)
På sommaren går hon hemma på gården.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Vintern, ca 1 ha sluttande hage till 5 hästar. Blir tyvärr lerig på vintern, men de står och äter tort.
Tillgång till grovfoder i nät 7-16
Sommaren ca 7 ha till 4-5 hästar, super kuperad med åker blandat med skog.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Vintern blir det ca 3 dagar i veckan ridning bana/ridhus, 1 dag tömkörning 1-2 dagar ut.
Sommaren 5-6 dagar ut ca 3 gr i månaden bana/ridhus.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?

Tränar 1ggr/veckan, varannan vecka dressyr, varannan hoppning
Tävlar inte

Har ni medryttare?

Nej pollen vill inte ha någon annan än matte, bråkar med medryttare och mig när jag försökt. Nu får hon vila en extra dag istället.

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Vi har analyserat grovfoder, men hon går i stort sett på fri tillgång grovfoder så svårt att räkna.

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Tänderna kollas en gång per år, equiterapeut kommer ut efter behov.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Nej, beror på min och hennes dagsform, om ridhus är bokat, hur jag jobbar, dotterns aktiviteter mm.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Hon brukar vila någon gång under dec, jan. När jag har semester på sommaren går hon på lågfart. Brukar inte planera in vila brukar komma ändå.

Är ni i stallet varje dag?
Ja i stort sett. Sommaren hjälps vi åt så man kan åka på semester utan att känna dåligt samvete över hästen.
 
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Uppstallad. Ute ca 06-17. Ute dygnet runt ca 5mån om året.
Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Stora fina gräshagar och anlagda grushagar.
Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Ridbana 3-4ggr/v ut resten. Sällan ridhus då vi inte har det på gården.
Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Tävlar inte. Tränar sporadiskt en ca 2ggr/mån
Har ni medryttare?
Nej
Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Japp
Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Japp
Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Gör en grovplanering efter mina jobbtider och hur vädret ska vara.
Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Vilar när jag tycker att det behövs. någon vecka här och där.
Är ni i stallet varje dag?
Minst en gång. Oftast 2.
 
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Uppstallad i privatstall med tre avdelningar, 23 boxar. Personal som sköter in och utsläpp. Så vill gärna ha dem ute längre. Min kommer ut som den första kl.9 och in som den sista vid 16.30-17.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Som danska hagar dessvärre ser ut, sådda gräshagar som blir till lervälling höst/vinter. Inte särskilt stora. Vill gissa på att min häst tillsammans med sin hagkamrat råder över 4800m² (störst hagen på gården, som till och med ligger mot skogen och har lä och skugga.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Skogen ca. 2 gånger i veckan och 3 gånger i ridhus/ridbana. Vintertid beror det på underlaget. Så länge det inte är is och snö rider vi fortfarande i skogen på helgerna. I veckorna hinner det bli mörkt innan jag når ut i stallet, så där blir det ridhus eller bana allt efter väder.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Rider för tränare normalt var 14 dag. Tävlar väldigt väldigt sällan. Har varit ute 3 gånger de sista 3 åren :)

Har ni medryttare?
Nej

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Ja/nej. Har för första gången i år fått analys på hö, pga en häst som inte ser helt toppen ut.

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Nej, kontrollerar regelbundet tänder och kontrollerar mask. Annars enbart vid behov. Equiterapeut har vi aldrig använt, och tror inte jag kommer till det heller. Kiropaktor och massör har hänt vid behov.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Efter egen dagsform. Det är svårt att följa en plan, med familj, barn i skolåldern, heltidsjobb osv. Jag försöker rida 4-5 dagar i veckan. Hinnar jag 5 har det varit en bra vecka.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?

Viloperioder kommer naturligt efter livet, väder och vind styr inte eftersom vi har ridhus :) Dessvärre har min häst haft längre viloperioder varje sommar (8-16 veckor) de 3 sista åren pga skador.

Är ni i stallet varje dag?

Ja. Händer ibland att jag inte kan pga jobb eller andra aktiviteter, och får då be en stallkompis om att slänga in halm i boxen och ta av täcket ett par timmar (under täckesperioden). Hö och mat har jag oftast ordnat dagen innan så det bara ska ställas fram. Vid semester hjälper vi varandra i stallet.
 
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Lösdrift

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Ganska stora, finns både kuperade delar och helt platta i hagarna.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Oftast rider jag ut mycket, men nu när jag har en ny häst och det är mörkt när jag kommer till stallet blir det mer på ridbanan tills jag känner hästen bra nog för att ge mig ut med pannlampa i skogen :)

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Nyinköpt häst, men planen är en gång i veckan, första träningen denna vecka. (Med förra hästen blev det ca 1 gång/månad). Tävlar inget alls.

Har ni medryttare?
Nej

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Ej analyserat för tillfället, har alltid haft analys och räknat foderstat tidigare.

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Inte regelbundet på klinik, bara tandkoll hos "tandläkare". Equiterapeut lite då och då, men inget fast intervall.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Försöker få till ett schema nu, men det blir lite som det blir ibland :)

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Inga planerade viloperioder, brukar bli när jag är sjuk och liknande eller om jag känner att hästen behöver lite vila.

Är ni i stallet varje dag?
Ja
 
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Precis flyttat till detta stall, står i kallstall i box med ett stort öppet fönster

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Små kan mest kallas rasthagar.
Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Rider ut 1 gång i vecka, longering 1 gång, 1 vilodag o sen ridhus/paddock. Beror på väder
Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Helgclinic/4pass cirka 4-6 gånger per år. Åker då bort
Har ni medryttare?

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Analyserat grovfoder, ger lite mash till kvällsmat
Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Kontrolleras med IR-terapi cirka 2 ggr/år
Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Styrs av väder, jobb så inget schema för det.
Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Blir lite mer vila under vintern då tävlingssäsongen är över
Är ni i stallet varje dag?
Ja
 
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?

Uppstallad, går ut mellan 5.30-7.30 in mellan 19 och senare beroende på väder

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?

Större än många andra häromkring, kan dock blir bättre. Vill ha större och mer kuperade egentligen. Men hästen verkar trivas det är huvudsaken :)

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?

Rider helst bana men rider ut mer än vad jag rider på bana för hästens skull och min, så jag kommer över min nervositet när jag rider ut.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?

Ca 2ggr/månad, tävlar får vi se när vi är i gång igen. Hann med ett meeting i år, sen 1 pnj och en inofficiell utställning.

Har ni medryttare?

Nej, kompis får dock rida ibland när jag vill att han ska hoppa alt ridas av en lättare ryttare.

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Ingen analys, går efter hur hästen känns och ser ut. Veterinären tycker han är jätte fin.

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?

Regelbundet och regelbundet, han får tandkoll 1 gång per år. Åker till klinik/tar ut vid behov.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?

Inget strikt schema men har en ungefärlig plan på vad jag vill rida under veckan. Sen beror det på väder(har inget ridhus) och hur hästen känns för dagen vad vi gör.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?

Får oftast vila när det är som mest is ute. Ingen annan vila så länge jag inte känner att han behöver det. Hästen är under utbildning/omskolning.

Är ni i stallet varje dag?

Japp, sällan jag inte är i stallet. Händer när jag är riktigt dålig alt åker hem till mina föräldrar. Då överlåter jag honom till min kompis i 1-2 dagar :D
 
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
På stall nattetid under vinterhalvåret, än så länge. Ute ca 16h per dygn i hage på kanske 5 hektar.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Blandat skog och äng/vall, typ.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Bara skog och natur pga har ej tillgång till ridbana direkt. Iofs inhägnad gräsplätt, men det roar mig inte så mycket ;)

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
En gång hittills i år :angel:

Har ni medryttare?
Nej, har letat lite förstrött för att få hjälp att motionera, men intresset verkar svalt för att motionsrida i skog.

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Ja!

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Inte på klinik, men tar ut veterinär till stallet.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Är pinsamt ostrukturerad där. Men det är ganska befriande!

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Villperioderna kommer när det blir på grund av livet.

Är ni i stallet varje dag?
Tyvärr inte på grund av krävande jobb och stallet är långt bort. Men jag vet att hon går i flock i stora hagar så mitt samvete är ganska rent. Men jag önskar det var varje dag.
 
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Har stall hemma, hästarna står på box nattetid året runt och jag jobbar ffa 3 skift så tiderna skiftar mycket men de är sällan inne 12 h eller mer. Händer isf när jag jobbar natt då jag är borta 1 h längre och är det trist väder med täckesbyten. Fast nej det är nog 1 gång om året typ om jag tänker efter.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Tyvärr riktigt tråkiga Skånehagar. Helt platt o blåser konstant. Men vi slipper därmed helt alla insekter. Hade flughuva 1 gång i år. 1 ha gräshage året runt (parasitfritt).

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Så gott som bara ute. Vissa vintrar rider jag i grannens ridhus. Försöker bli bättre på det men går sådär, haha. Träningar är ju dock på bana.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
När hästen är fräsch och igång 1 g/vecka träning. Tävling lite mer sporadiskt. Nästa år ska jag ffa satsa på att träna! Hästen tränas o tävlas lite av annan ryttare.

Har ni medryttare?
Tävlingsryttare och min tränare rider också. Men ingen medryttare.

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Självklart analys. Ger typ fritt med grovfoder vintertid men väger o anpassar mineraler därefter. Köper grovfoder med hög kvot så kan lätt justera med halm om de blir runda men hittills har de fungerat bra med typ fri tillgång. De äter inga mängder.

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Självklart. Hästen är bra på att skada sig så då åker vi till vår vet men annars är planen 2 ggr/år på kliniken varav en även inkluderar tandläkare. Regelbunden koll av osteopat och ir-teraput hemma.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Har väldigt noggrann träning o tävlingsplanering över betydligt längre perioder än 1 vecka men just dagens ridning anpassas i andra hand efter hur mycket tid jag har den dagen.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Min häst är vuxen och skapar sig viloperioder för ofta genom att skada sig :D Han går annars lugnare på vintern men då handlar det bara om färre o lugnare pass per vecka. Tävlar fälttävlan på låg nivå så vintern passar bäst att ta det lugnare iom underlag ffa.

Är ni i stallet varje dag?
Flera gånger iom eget stall hemma.
 
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Installad i kollektivstall. Är egentligen inte ett jättefan av kollektiv, tycker alldeles för mycket tid går åt till att ta hand om andras hästar och lyssna på tjafs. Men det här blev ett kollektivstall under resans gång p.g.a. ändrade omständigheter, så jag har inte mycket till val.
Hästarna går ut mellan sex och åtta beroende på vem som släpper ut, och in mellan 18 och 20 beroende på vem som släpper in.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Stor, kuperad vinterhage, lite mindre för tidig höst/sen vår. Stor kuperad sommarhage på annat ställe.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Målet är paddock/ridhus 2-3 gånger/vecka, vilodag en dag, promenad en och resterande dagar ut. Men eftersom vi inte har bana vid stallet blir det ändå en "utritt" av att ta sig dit.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Tränar för tränare när tränaren har tid. Skulle varit fem gånger nu i höst, men en gång har blivit inställd. Tävlar när det finns tävlingar som erbjuder de låga klasser jag behöver, i år har det blivit två tävlingar på våren (var anmäld på en till, men hästen blev halt), och två tävlingar i höst.

Har ni medryttare?
Nej.

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Nej.

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Nej, men tänkte kolla med en equiterapeut just för att bara checka av ändå.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Jag har ett grundschema utifrån hur livet ser ut med andra grejer vecka till vecka, men det händer att jag inte följer det till punkt och pricka. Men regn försöker jag ignorera.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Jag har en unghäst, så hon har vilat planerat under unghästtiden. Nu när hon blir sju vid årsskiftet planerar jag ingen vila längre, livet ser till att det blir viloperioder ändå.

Är ni i stallet varje dag?
Ja.
 
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Lösdrift hemma på gården.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Halvstor vinterhage och ett par gräshagar. Alla utom en är något kuperade och med träd i.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Jag rider alltid ut, har inte tillgång till ridbana eller ridhus.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Aldrig.

Har ni medryttare?
Till sällskapshästen har jag medryttare.

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Ingen analys.

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Equiterapeut 3-5 gånger per år. Veterinär som är utbildad inom tandvård en gång per år.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Inget ridschema. Rider om väder, arbetstider och smärta tillåter.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Det blir ofta mycket vila sommartid då jag inte tål sol och värme. Rider mycket mer under höst, vinter och vår.

Är ni i stallet varje dag?
Ja, flera gånger eftersom hästarna är hemma. Om inte annat ser jag foderbordet och ett par av hagarna från huset.
 
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Har 3 hästar, egen gård. Uppstallade för tillfället, men lösdrift på g. Ute 16 timmar per dygn.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
2 hagar som är vardera ca 5 ha, kuperade med en del skog.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?

Är i paddocken tis, ons, tors och rider ut lör, sön.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Tränar 1-2 gånger i månaden. Tävlar inte, men ska ev testa WE nästa sommar.

Har ni medryttare?

Nej.

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Ja.

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?

Har gjort det nu pga senskada. Annars tar jag ut massör hyfsat regelbundet.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Har ett schema jag försöker följa.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Brukar komma naturligt.

Är ni i stallet varje dag?
Ja, 2-3 gånger.
 
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Uppstallad. Mycket utevistelse, från 05.00-21.00.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
2 kuperade sommardagar, ca 1 hektar var och 1 mindre vinterhage.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Inprincip alltid i skogen, försöker tömkörning 1 gg vecka. Har ingen ordentlig paddor, bara mindre volt.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Aldrig, har ingen möjlighet att ta mig och häst till anläggning med tränare.

Har ni medryttare?
Nej.

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Både ja och nej. Har analys och foderstat men fodrar på känsla.

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Klinik när något inte stämmer/hälta. Tandläkare, ET och massör 1-2 ggr år.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Inget ridschema, försöker ha nån typ av röd tråd i träningen men vad vi gör beror mkt på vad jag och hästarna vill. :)

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Ja, vintertid när väder och underlag hindrar träning. Några ofrivilliga vilor blir det när jobb och livet kommer iväg.

Är ni i stallet varje dag?
Ja, dagligen. Stallet finns på gården och jag sköter allt ensam. Fordringar, stallsköstel, stängsel, hästskötsel.
 
Det finns ju många olika sätt att ha häst på. Hur gör ni? :)
Jag är medryttare, har hästen som min, så svarar på hur han bor och hur det stallet funkar.
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Lösdrift, ute dygnet runt, året runt,
Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Ganska stor gräshage. Går att stänga av, ingen skog, bara stor gräsyta.
Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Nästan bara ute, men jag kör mest. När jag rider är det mest ute.
Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Olika. En period red jag för tränare en gång i veckan. Nu inte alls eftersom jag mest kör.
Har ni medryttare?
Jag är medryttare, men har hästen som min. Ägaren hinner inte riktigt med honom just nu då hon har annan häst som hon rider + en dotter som rider sin ponny.
Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Ingen analys, hästarna går på fri tillgång på grovfoder + mineraler. Sommartid enbart bete.
Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Jag har tagit honom till ET när behov har funnits. Han är en sund häst som i stort sett aldrig är skadad eller sjuk (ta i trä)
Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Just nu står körning och tömkörning på schemat så inte så mycket att planera. Ägaren försöker rida en gång i veckan så han rids någon gång iaf.
Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Han har viloperioder baserat på mitt mående.
Är ni i stallet varje dag?
Nej. Han står i ägarens stall på deras egna gård så han får ju tillsyn och klapp varje dag av ägaren.
 
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Uppstallad, lösdrift hade kanske varit en tänkbar lösning med annan individ men inte min nuvarande. Han går ute minst 12 timmar per dag.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Kuperade hagar existerar inte på slätten, men de är väl tilltagna iaf.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Det varierar med årstider och väder men övervägande på banan eller i ridhuset.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Vi tränar för dressyrtränare varannan vecka och tävlar ett par gånger per år, kanske tio tävlingar eller så.

Har ni medryttare?
Ja, en dag i veckan eftersom jag bor en bit från stallet.

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Ja.

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Ja, dels regelbundet och dels vid behov.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Oftast så finns det en lös plan men kan ändras beroende på dagsform, tävling eller väder.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Absolut inte! Ponnyn är 24 år gammal och jag låter honom aldrig vila mer max två dagar i sträck. Därmed inte sagt att det är hårdträning alla dagar han rids.

Är ni i stallet varje dag?
Nej, jag är där sex dagar i veckan och medryttaren en.

[/QUOTE]
 
Det finns ju många olika sätt att ha häst på. Hur gör ni? :)

Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?

Lösdrift och därmed ute dygnet runt.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Vinterhagen är väldigt kuperad, vilket märks på hästarnas muskler, medan sommarhagen är plattare. Stora hagar utan att bli så stora att man tappar bort hästarna. ;)

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Sommarhalvåret blir det ungefär två pass/vecka på ridbana, då jag måste åka 20 min till närmaste ridbana. Vinterhalvåret endast ut, möjligen lite dressyrjobb på en vändplan i skogen. Blir i snitt tre pass/vecka som jag rider.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
1-2 gånger/vecka sommarhalvåret och 1-2 gånger/månad vinterhalvåret blir det träning, då jag vintertid måste ha dagsljus dvs träna på helgen. Tävlar väldigt sporadiskt då vi ännu inte kommit upp på tävlingsnivå i hoppning, brukar bli 2-3 dressyrtävlingar/år och några klubbtävlingar i hoppning.

Har ni medryttare?
Nej, mitt sto mår bäst av att ridas varannan dag och då vill jag njuta av henne. :)

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Japp.

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Gjorde det förut när jag tränade tuffare (distansritt) men nu räcker det med min egen känsla för hur hästen känns.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Japp! På bägge. ;) Jag älskar att planera och tänka igenom övningar (och bygga hoppövningar!), men sedan blir det ändå att jag känner av min och hästens dagsform. :)

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Försöker undvika att ha ledigt under sommaren, då min häst är väldigt lättfödd. Däremot brukar det bli en del vila under vintern när det är -25 grader. ;) Men jag planerar det aldrig, utan det brukar ge sig automatiskt.

Är ni i stallet varje dag?
Ja, jag har hästarna hemma på "egen" gård, så jag är i stallet (eller snarare lösdriften) minst tre gånger/dag.
 
Det finns ju många olika sätt att ha häst på. Hur gör ni? :)

Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?

Uppstallade hemma på egen gård. Dem går ute 0530-18 när dem tränas på kvällen och 0530-19/20 de dagar dem inte tränas kvällstid.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Olika sommar och vinterhagar. De står i vinterhagarna november- april beroende på väder, resten går dem i beteshagarna. Vinterhagarna är lite mindre men ingen rasthage utan hagar med gräs med en grusad yta för in/ut och foder. Hagarna är mestadels relativt platta.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
1-2 dagar i veckan i skogen 1-2 dagars vila och resterande på banan.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Tränar varannan vecka för ena dressyrtränaren + en gång i månaden för dressyrtränare nr 2. Tävlar inte ännu då jag har en unghäst.

Har ni medryttare?
Nej

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Ja

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Ja både klinik och ET

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Sätter upp ett schema varje vecka, sedan är såklart schemat flexibelt beroende på hur hästen känns under veckan/ yttre omständigheter.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Jag planerar alltid in viloperioder utefter hur hästen i fråga tränas under året. Nuvarande häst är en "rygghäst" och får därför inte vila för långa perioder utan får flera korta viloperioder istället.

Är ni i stallet varje dag?
Ja jag har hästarna hemma och sköter allt själv.
 
Det finns ju många olika sätt att ha häst på. Hur gör ni? :)

Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Uppstallad. Ute så länge han vill de här regniga årstiderna. Brukar vara em han vill in,runt 16-17. Sommartid ute dygnet runt.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar? Stor och kuperad hage.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus? Jag rider mest på ridbana. Ut kanske någon gång/v. Men kan skritta av eller fram ute.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar? Nu tränar jag jättesällan. Har flyttat från mina tränare. Så gick från 3 ggr/v till nästan nada.

Har ni medryttare? Nej.

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys? Nej, inte nu faktiskt.

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut? Sambon är kiro. Han kollar ibland. Jag åker till vet om jag uppplever det finns behov. Jobbar själv som tränare med mkt rehab. Så jag brukar inte missa något.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Jag har kortsiktiga och långsiktiga mål vi ska nå och betar av dem. Men det är inte exakt varje dag utan mer perioder.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind? Den får vila då jag blir sjuk, åker bort etc.

Är ni i stallet varje dag?
Japp flera ggr tom.. ;)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
704
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 692
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 746
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 772
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp