Hur har ni häst?

aleksis

Trådstartare
Det finns ju många olika sätt att ha häst på. Hur gör ni? :)

Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?

Har ni medryttare?

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?

Är ni i stallet varje dag?
 
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Uppstallad helackordering, ut mellan 6-7 in 14 om personalen gör det, annars in runt 18-19 när jag kommer efter jobbet.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Lagom stora, ganska plana.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Skulle vilja säga 50/50.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Just nu inte alls, men tanken är att träna för tränare minst en gång i månaden helst två och tävla får vi se.

Har ni medryttare?
Nej, men har haft.

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Ej analyserat, ger endast grovfoder i dagsläget.

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Nej, enda är årlig tandkontroll som veterinär gör när hon kommer ut och vaccinerar. Brukar göra båda samtidigt.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Schema? Nä, rider det jag känner för, brukar mest ha en övning i huvudet eller så blir det något spontant.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Ingen vila under sommaren, däremot lite vila under vintern, så skulle säga att det sker naturligt eftersom jag inte kan rida så aktivt på vintern pga en "sjukdom".

Är ni i stallet varje dag?
Ja, så gott som.
 
Det finns ju många olika sätt att ha häst på. Hur gör ni? :)

Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
2 st åringar på lösdrift, 2 st uppstallade hemma och 2 st iväg för träning+tävling.
De som är hemma är ute normalt sett mellan 08-16. Beror på väder, ibland mer och ibland mindre men är det mindre brukar de bli upphåll tex ngn timme på kvällen och då går dom ut igen.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Stora och väldigt lätt kuperade hagar.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Ridbana/ridhus max 2 gr i veckan, rider helst ut och dom vilar 1-2 dagar i veckan.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Träning varannan vecka, tävlar just nu sällan. Max en gång i månaden.

Har ni medryttare?
Nej, aldrig i livet.

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Ja.

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Ja.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Går efter schema som justeras efter hästens dagsform.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Dom vilar när jag är på semester. Skrittas då lite för hand men hålls igång för det mesta med mer och mindre intensiva perioder.

Är ni i stallet varje dag?
Ja självklart.
 
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Lösdrift sedan -06.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Hyfsade. Har dubbla vinterhagar så att en alltid vilar och undviker därmed söndertrampad mark. I mitten finns ligghallen och utfodringsplatsen. På var sin sida om utfodringen sluttar hagarna neråt. Grovt uppskattat kanske de är 2500km var och så får man addera ligghallen och utfodringen. Beteshagar i varierande storlek och form runt byn, bete ungefär från maj-sept (oftast inte dygnet runt hela perioden).

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Rider nog ut en gång i veckan per häst. Brukar dock rätt ofta kombinera ridbana med någon kort sväng efter grusväg.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Tränartillgången är numer väldigt varierande. Skulle vilja träna för tränare en gång varannan vecka (har gjort det förr och det var optimalt tycker jag). Men nu kanske det blir mer av en gång i månaden. Under sommaren har jag deltagit på 3-4 helgkurser och brukar vara med på någon enstaka under vintern, det beror på vad föreningen ordnar. Tävlar gör jag när det finns tävlingar, i snitt kanske en gång i månaden från april-september/oktober? Försöker vara med och ordna minst en här i min kommun varje sommar och brukar vara funktionär på flera andra (oftast i kombination med att jag också tävlar).

Har ni medryttare?
Nej. Skulle gärna ha det för sällskapets skull men är inte så lätt att hitta.

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Har inte analyserat på några år. Har köpt av samma bonde i många år och analyserna varierade mycket lite från år till år så jag slutade. I år blir det dock analys och lite mer räknande i och med att jag får hem en åring efter jul.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Inget schema. I perioder försöker jag vara duktig och sätta upp mål som att jag bara ska rida barbacka en gång i veckan men det brukar rinna ut i sanden. Tränar dock alltid målmedvetet varje pass oavsett vad jag gör. Oftast brukar jag tänka att jag ska aktivera en häst om dagen (har två) och gör oftast också det.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Ena hästen blir snurrig varje höst och brukar vila i november. Den andra vilar när det faller sig naturligt. Ingen vilar dock under sommaren eftersom det är då jag har tid att träna som mest.

Är ni i stallet varje dag?
Ja, det står här på gården.
 
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Uppstallad. Mycket utevistelse, från ca 07:00-21.00.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Mycket stora kuperade hagar.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Mestadels i skogen, i paddoxken ca 2 ggr/veckan.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Tränar för tränare varannan vecka, men tävlar ej.

Har ni medryttare?
Nej.

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Japp.

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Min häst är skadad så just nu kollas hon på klinik alldeles för ofta, men annars nej - veterinär/klinik besök enbart vid behov av det.
Equiterapeut kommer titt som tätt.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Inget specifikt ridschema.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Blir några ofrivilliga viloperioder vintertid pga väder & underlag, annars planerar jag inte in några längre vilor - blir som sagt ändå alltid någon ofrivillig vila här å där under året.

Är ni i stallet varje dag?
Ja, så gott som dagligen.
 
Missade det där med klinik. Jag kollar inte upp dem på klinik regelbundet bara för att. Den ena kollas dock tänderna på två gånger om året. Samtidigt brukar det även bli en kiropraktisk genomgång pga en del spänningar och sådant som kan behöva åtgärdas efter en rätt lång travkarriär.
 
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
eget stall, box vintertid, ut kl 7 och in kl23

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
platta, inte jätte stora. varierar mycket mellan hagarna så de inte trampas upp.
Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
70% ut och 30 på bana just nu,

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
inget, när hästen var ridbar så var det typ varannan vecka.
Har ni medryttare?
Nej, men jag är ^_^, de 2 egna är oridbara så får ju ha ngt att roa mig med :p

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
analyserat hö och uträknad foderstat baserad på den :)

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
nja, har inte ngn planerad kontroll, de brukar ha veterinär kontakt ofta ändå :/.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
spontant mest, skriver upp vad jag har gjort och kollar bakåt och ser hur det gått och vad vi kanske bör göra sen :p.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
vintervila och sommarvila efter väder :p vintern pga lera och äckel och sommaren pga värme och flugfän ;). är dock aldrig ngn ordentlig vila där hästen ställs av. utan håller igång bäst det går även om det bara blir en gång i veckan i perioder.
Är ni i stallet varje dag?
ja
 
Det finns ju många olika sätt att ha häst på. Hur gör ni? :)

Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Uppstallad med utevistelse mellan 7-19 ca.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Stor sommarhage med träd men inte så kuperat. Mindre vinterhage på ca 1,5 tunnland till 4 hästar. Inte kuperad heller och tyvärr lite lerig under vintern.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Varierar med årstiden, på vintern blir det mer ridhus och då kör jag dit, på sommaren mer ridbana. Vill gärna rida i skogen 2-3 dagar i veckan men väder och vind får styra. Blir mer på sommaren när det är ljust längre.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
I vanliga fall tränar jag 1 gång i i veckan för tränare, tävlar kanske 1-.2 gånger i månaden när det är säsong beroende på hur hästen känns och vilka klasser vi rider. Nu har jag en unghäst som jag tar ridhjälp med 2-3 gånger i veckan och inte så mkt träning och ingen tävling men när hon blir "vuxen" så kommer det nog att se ut som ovan, så har det varit med dem andra i alla fall.

Har ni medryttare?
Nej.

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Nej. Men ska nog göra det i år.

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Ja brukar kolla upp hästen ca 1 gång om året om den känns bra och så klart om den inte känns fräsch. Finns en duktig sjukgymnast på kliniken som också kollar ibland.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Har en grundtanke men väder, jobb, dagsform med mera kan ändra på planen.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Har inget ridhus på stallet så ibland tvingar vädret mig till viloperioder. Äldre hästar planeras ingen längre vila för, de yngre får det ibland. Men vilar dem så gör dem det på vintern. Sommaren är ju lättast att rida och roligast.

Är ni i stallet varje dag?
Ja om det inte är ngt speciellt som gör att jag måste ha hjälp. Eget stall med min mamma och syster så går liksom inte att bara släppa det ngn dag, behövs lite planering men går bra om jag behöver vara borta. Vi hjälps åt.
 
Det finns ju många olika sätt att ha häst på. Hur gör ni? :)

Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Lösdrift men hästens har var sin box som används vid skötsel och när vädret är riktigt dåligt.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
2 platta hagar på 1 hektar var och en skogshage ca 0,25 hektar som har en backe.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Just nu bara ute, när jag red för tränare var det ute när jag inte red för tränare.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Rider inte för tränare nu och inte tävlat på evigheter, när jag red för tränare blev det 1 till 2 g/v.

Har ni medryttare?
Nej.

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Ja.

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Utöver tänderna nej.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Nej inget schema.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Ja under vintern när det bara är mörkt och blött.

Är ni i stallet varje dag?
Ja flera gånger.
 
Lösdrift/uppstallad? Stall, men hade hellre haft på lösdrift.

Hur mycket utevistelse?
Sköter stallet själv så de får följa min arbetstider vilket ger mycket utevistelse. De kommer oftast ut vid halv sex och in vid 22. Men vissa dagar slutar jag jobba vid halv tolv och då kommer de inte in förrän mitt i natta. Andra nätter jobbar jag in på småtimmarna och då släpps de ut redan fyra på morgonen.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar? Just nu går de i en stor semikuperad hage med massor av gammalt gräs. Till vintern blir det en mindre hage dessvärre. Men känner att det är okej så länge hästarna jobbas. I en perfekt värld hade de förstås alltid gått i jättehagar, men tyvärr måste en anpassa sig efter förutsättningarna.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus? På vuxen häst jobbar vi på bana fyra dagar/vecka och 1-2 skogsturer. På yngre häst blir det 2-3 pass på banan och 1-2 pass i skogen. Tävlar dressyr och är ganska målmedveten.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar? Borde nog träna mer för tränare om en ser till pappret sas. I perioder blir det var/varannan/var tredje vecka. Men nu har det gått ett halvår som jag knappt har tränat alls. Trivs ganska bra med att få fixa lite själv och prova mig fram. Min vuxna häst har jag haft i många år och har bra koll på vad som ska jobbas på. Med yngre häst är jag rätt trygg i att lägga grundridningen utan tränarhjälp-stöter jag på patrull har jag inga problem att ta hjälp. Tävling lägger jag upp efter träning och säsong. Min vuxna är så rutinerad nu att hon startar mindre och mindre per säsong.

Har ni medryttare? Har haft en ponnyryttare som ridit ut min ena lite. men det slutar med att jag hellre gör det själv för att jag helt enkelt vill rida.

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys? Jepp. Men jag är inte analysblind utan ser till hur hästarna ser ut.

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut? Jepp. Årlig vetcheck och kontinuerlig koll av massör som ger mig övningar att göra själv.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform? Inga klara scheman men alltid en plan i mitt huvud. Anpassar även hästarnas jobb och vilodagar efter hur jag arbetar.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind? Vuxen trappar jag upp och ner arbete efter var i tränings/tävlingsfas vi är, yngre häst upp till 5-6 år, vilar beroende på hur den är i kroppen. Sen ger dom sig själva viloperioder iaf.

Är ni i stallet varje dag? Jepp, flera gånger.
 
Senast ändrad:
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Uppstallad, ca 12h ute/dag

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Mindre vinterhagar som är 80% gräs 20% hårdgjord yta. Pga idiotiska markförutsättningar (blålera... blålera överallt!) stängs de upp på den hårdgjorda ytan när det regnat för mycket. Hästen står ihop med en annan i hagen.
Stoooora (men inte särskilt kuperade) sommarhagar, nyttgas ca 4 månader/år

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Ca 2ggr/veckan paddock. Ca 2ggr/vecka ridhus. Ca 3 ggr i veckan ut (varav en i bara skritt som 'vilodag'?

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Tränar 1ggr/veckan, varannan vecka dressyr, varannan hoppning

Har ni medryttare?
Ja. Hon rider 2ggr/veckan

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Ja

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Förrutom tänder, nej.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Ja och nej. Har ett 'typ' schema som jag och medryttaren följer, men blir det hemskt dåligt väder/hemskt bra väder så kanske en uteritt byts mot manege eller tvärt om. Dock viktigt att det aldrig blir färre än 3ggr/veckan uteritt.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Viloperioder, eftersom jag har en vuxen häst, blir mer efter livet/väder/vind. Dock vikigt att de nån gång under året får en sammanhängande vila, minst 4 veckor.

Är ni i stallet varje dag?
Nej, de dagar medryttaren är där har hon allt ansvar.
 
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Uppstallad. Ute minst 12 timmar, oftast cirka 14 timmar, och mer på sommaren. Enstaka tillfällen kommer de in tidigare vid tex snöstorm och extrem kyla.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Mindre hagar, men med bra underlag (aldrig lera) och vindskydd.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?

Blir lite beroende på säsong. På vintern har vi bättre ridvägar och rider då i ridhus max 2 dagar i veckan, under sommaren försöker jag rida ut minst 2 dagar i veckan och resten på ridbana.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?

Lite olika. Tar upp tränare från södra Sverige regelbundet, men blir ändå tyvärr lite för sällan för min smak. Ska därför försöka underhålla med lokal dressyrtränare under de månaderna utan inbokade clinics (håller på med western). Tävlar så mycket som det går, dock lite tävlingar här uppe. Men några gånger per år.

Har ni medryttare?
Nej

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?

Ingen analys

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Åker inte till klinik, men brukar göra en "gårdsbesiktning" ungefär en gång per år. Sen kommer equiterapeuten en gång per år, oftare om det finns behov. Och förstås tandraspning.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?

Försöker ha en ungefärlig plan på hur veckan ska se ut. Men inget direkt schema.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Ingen inplanerad vila, utan det kommer ändå oplanerade vilor under perioder med tex bara blåis ute.

Är ni i stallet varje dag?
Ja, i stort sett. Kanske max 5 dagar per år jag inte är i stallet.
 
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Har faktiskt gått ifrån lösdrift, och tillbaka uppstallning då hästen är lite äldre och inte klarar att vila riktigt som han behöver på lösdriften.

Normalt ute 12 timmar per dag, men det kan diffa nån timme hit eller dit beroende på väder och stallägarens schema.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Vår-, höst- och sommarhagarna är jättefina, kuperade, med skogs- och ängspartier. Vinterhagarna är mindre med hårdgjorda partier. Under den riktiga blöta perioden måste de gå där för att inte trampa sönder markerna, dra på sig mugg etc. Men än så länge alternerar de i de stora hagarna,

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
I princip aldrig i ridhus. Ute i skogen mestadels, på ridbana två-tre gånger i veckan.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
För tränare cirka varannan vecka normalt, för att få en kontroll på att vi håller rätt kurs. Det har varit lite skralt med det under sommaren dock. Tävlar i princip inte alls nu då hästen inte tål belastning för seriösare träning.

Har ni medryttare?
Ja.

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Ja.

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Tandläkare en gång om året. Har varit på klinik ganska nyss för att följa upp en skada, och har vet-kontakt även framöver för kontroller. Annars veterinärkontroll vid vaccinationerna om det inte uppstår någonting oväntat.

Håller inte på med en massa andra behandlare av typen equi-, massör, eller annat som jag inte riktigt litar på kompetensen hos.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Jag har ett schema, men följer det inte slaviskt.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Han hålls igång lugnt hela året. Jag vill inte att han står och stelnar till vilket är vad som händer om han inte tränas.

Är ni i stallet varje dag?
Nej.
 
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Uppstallad. Som minst 9h ute (mitt i vintern) och går ute dygnet runt från början av juni till ca mitten av september. Går ihop med andra.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Stora men inte så kuperade utan ganska platta.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Rider mest på bana/i ridhus, men när jag är igång ordentligt så rider jag gärna ut nån/några gånger i veckan. Eller tex rider dressyr ute på en äng.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Nu har jag haft en lång period med skadad häst och det har inte blivit mycket gjort av något alls - men om man ska se till min "standard" så brukar det bli tränare en gång/månad eller varannan månad. Tävling blir ett par gånger per år.

Har ni medryttare?

Nej

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?

Analyserat grovfoder men dålig på att räkna, blir mer efter öga...

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?

Klinik åker jag till när jag känner att det är nåt som inte stämmer, och jag är inte mycket för "is i magen" utan jag bokar en tid nästan direkt jag anar något. Brukar tyvärr ha en bra känsla för när det är nåt som är fel så jag chansar inte utan åker direkt. Equiterapeut har jag ute då och då för underhåll av hästen när hästen känns bra, då vill jag underhålla det bra läget liksom.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Jag brukar ha en ungefärlig tanke men inga scheman som följs slaviskt.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Vila kommer naturligt.

Är ni i stallet varje dag?
Ja
 
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Lösdrift men ej i flock utan 4 hagar intill varann och 2 boxar vägg i vägg.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade ellermindre hagar?
Lagom stora, ganska plana.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Kommer att vara 90% ut och springa 10% på bana

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Inte alls.

Har ni medryttare?
Nej, men min stora dotter kommer rida/greja nån dag i veckan.

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Vet faktiskt inte.
Fritillgång på grovfoder

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Nej

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Nej

Har er häst längre viloperioder undersommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Endast planerad vila på vintern

Är ni i stallet varje dag?
Ja
 
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Lösdrift hemma på egen gård, flock på fem hästar varav två är mina.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade ellermindre hagar?
Ganska stora, relativt platta.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Ca två dagar på ridbana, resten i skogen/vecka

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Tränar dressyr 2ggr per månad, hoppning ca 1-2ggr, när vi är igång "som mest". Tävlar inte just nu.

Har ni medryttare?
Nej

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Analyserat grovfoder på fri tillgång.

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Nej

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Jag gör scheman veckovis eller längre biland om vi har nåt speciellt inplanerat.

Har er häst längre viloperioder undersommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Lite blandat, ibland blir det naturliga viloperioder pga livet, ibland känner jag att hästen behöver en liten vila och då blir det vila nån vecka eller två.

Är ni i stallet varje dag?
Ja
 
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Uppstallad under vinterhalvåret. Det finns dock lösdrift i stallet så jag har de flesta år haft min häst på lösdriften under sommaren och en bit in på hösten.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Ganska stora men platta och utan träd. I de flesta fallen är gammal vall som de odlar betesgräs på numera.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
På sommaren blir det ungefär 50/50. Försöker rida ut mer än jag rider på banan. På vintern så blir det oftast ridbanan i veckorna när det är mörkt och skogen på helgerna när det är ljust.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Hopptränar varannan vecka och helst vill jag även dressyrträna för tränare med ungefär samma intervall, men det går i perioder. När det är som tätast mellan tävlingarna så blir det ca varannan vecka. Ibland kan det bli flera helger i rad men försöker undvika det då jag vill kunna göra annat på helgerna också.

Har ni medryttare?
Har haft men har ingen just nu. Min medryttare flyttade i somras och jag har inte bråttom men att hitta en ny.

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Ja, allt grovfoder är analyserat. Fodrar ungefär utifrån det men behöver ofta ge min häst mer än vad teorin säger. Försöker i största möjliga mån klara mig utan kraftfoder.

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Ja.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Blir oftast utifrån dagsform. Har med schema inför tävlingar. Försöker att inte rida min häst mer än 3 dagar i rad (annat om man lägger in ett skrittpass). Min häst brukar gå optimalt om hon rids två dagar, vilar en, rids två osv.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Jag brukar kunna lägga in lite kortare vila under sommaren och vintern. Senaste åren har vi dock haft lite otur med skador och då har hon ju fått naturliga vilor på så sätt, och då planeras ingen extra vila in,

Är ni i stallet varje dag?
Ja, när hon står inne så är jag det. Under sommaren när hon går på lösdrift kan jag hoppa över någon dag, då jag vet att hon får tillsyn på annat sätt.
 
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Vi har precis flyttat till en anläggning med personal som sköter in- och utsläpp. Alltså är de inte ute jättemycket. Går ut runt 8 och kommer in vid ca 15. Min häst verkar trivas jättebra med det dock!

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Stora men plana!

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Jag rider kanske 4 gånger i ridhuset/banan och sen promenerar jag ute resten. Tycker det är läskigt att rida ut själv och har inte fått till det med någon på nya stället än. Men promenera kan jag! =)

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Tränar dressyr en gång/v och tävlar inte.

Har ni medryttare?
Nej

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Analysen är på G och självklart räknar jag efter det men har alltid koll med ögonen!

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Inte med veterinär men ET har vi ute ett par gånger per år. Veterinär tar jag ut om det är något som känns konstigt.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Ja jag gör ett schema för att det ska bli lite varierande arbete men självklart blir det sånt som ändrar på schemat ibland.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Viloperioder kommer naturligt så jag har ingen planerad sådan!

Är ni i stallet varje dag?
Absolut!
 
Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Lösdrift hemma på vår egen gård. Innan vi fixade till ligghallen var dom inne nattetid men ca 15-16 h utevistelse. Har mina två islandshästar bara.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Stor, lite kuperad, trädfri.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Har inte lättvindig tillgång till ridbana/ridhus så jag rider alltid ute. Men det blir inte alltid i skogen utan oftast på grusväg.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Försöker rida för tränare en gång i månaden. Tävlar 4-5 ggr/år.

Har ni medryttare?
Nej

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Vi tar eget hö som vi sen analyserar och räknar foderstat efter.

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
När jag tycker att det behövs kollas dom upp.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Målet är att min ridhäst ska tränas 4 dagar i veckan med plus om det hinns med 5 ggr. Unghästen ska tränas 3 dagar i veckan. Jag anpassar efter hur det för övrigt ser ut med aktiviteter i familjen.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Har jag planerat att rida så gör jag det oavsett väder. De brukar få några veckors vila på hösten. unghästen får oftare såklart.

Är ni i stallet varje dag?
Flera ggr om dagen då jag sköter allt.
 
Har två islandshästar tillsammans med min dotter, ett sto på 10 år och en valack på 19. Båda i tävlingskondition, men det är stoet som dottern satsar på att "komma någonstans" med. Målet är SM. Vi rider båda på båda hästarna.

Lösdrift/uppstallad? Hur mycket utevistelse?
Lösdrift, alltså ute dygnet runt året runt med halmade ligghallar. Har dock tillgång till box vid behov.

Hur ser hagarna ut? Stora kuperade eller mindre hagar?
Sommartid stora ganska platta gräshagar (vall), vintertid mindre grushagar. Dock släpps de ut i sommarhagarna om det är snö och fruset så att de inte trampar sönder.

Hur mycket rider ni i skogen vs ridbana/ridhus?
Försöker rida ut minst 2 ggr per vecka med båda hästarna. Övrig tid fördelas mellan paddock, ovalbana och travträningsbana. Vi har inte tillgång till ridhus.

Hur ofta tränar ni för tränare och tävlar?
Träning för tränare ca tre gånger på fyra veckor. Tävling väldigt ojämnt fördelat över året. April - juli ungefär varannan helg, resten av året ströhelger.

Har ni medryttare?
Nej

Har ni analyserat grovfoder och sätter resten av foderstaten efter analys?
Ja

Kollar ni regelbundet upp hästen på klinik och tar ut tex equiterapeut?
Kollar bara tänder regelbundet, övrigt när det finns någon form av behov.

Sätter ni upp ett ridschema varje vecka som följs eller väljer ni ridning och vila efter er egen dagsform?
Det finns någon form av idé om antal dagar per vecka, vad som skall tränas på etc. men inget nedskrivet fast schema som följs strikt.

Har er häst längre viloperioder under sommar/vinter eller kommer viloperioder naturligt efter livet, väder och vind?
Brukar bli ett par veckor sammanhängande under den delen av året som det inte är några tävlingar. Och vid andra tillfällen om det känns som om det behövs.

Är ni i stallet varje dag?
Nej, men någon av oss (mig och dottern) brukar vara det. Kan dock bli någon dag då och då som ingen av oss är där, och ibland är vi bortresta tillsammans och då blir det ju fler dagar (men då brukar vi ha någon som håller koll på hästarna åt oss).
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
704
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 692
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 746
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 772
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp