Hur har ni gjort...?

A

Ayumi

Ni som jobbar, hur har ni gjort när ni skaffat valp?

Jag har börjat kolla runt, främst efter en lite äldre omplacering, men så hittade jag en intressant kennel som kommer att få valpar nu i sommar och jag blev valpsjuk på en gång. :love:

Så en valp lagom till semestern låter ju inte helt dumt. Jag jobbar inte heltid, men jag bor själv så när semestern är slut, vad gör man då? Hunddagis är ju ett alternativ, men är det lämpligt för en liten valp? (Fast varför skulle det inte vara lämpligt? Det blir ju massor av social träning!)
Kan man kanske be uppfödaren att ha kvar valpen tills den är 10-12 veckor istället för att hämta den vid 8v? Då hinner den lille växa till sig lite, och eftersom jag planerar att vara hemma under semestern (4 veckor) med valpen så kanske den iallafall inte är för liten för hunddagis.
Åh vad sånt här är svårt! Jag tar tacksamt emot goda råd!

Sv: Hur har ni gjort...?

Jag var arbetlös när Ester flyttade hem till mig. Sen när jag började jobba hade jag bur till henne. Har fördelen att dela hus med min pappa och då vi jobbar olika tider så har hon max varit ensam i 3-4 timmar. Nu är hon tio månader och använder inte buren lr jo de gör vi men vi stänger inte den. Hon kan vara hemma själv lite längre stunder. Har aldrig varit i behov av dagmatte till henne.

Min sambo var hemma med valpis första veckan. Sedan fick han vara med mig på jobbet varje dag i 6v (mycket jobb med vovve och lite jobb på jobbet.. men, men...)
Sedan drog vi ner till 2dgr med mig, tre dagar hos dagmatte.

Nu är han med mig 2dgr/v på mitt jobb och ca3dgr/v antingen med sambon på jobbet eller så i en rasthage med hundkompisar nära sambons jobb så han kan åka och kolla till honom. Vår dagmatte har vi kvar som "reserv" om någon av oss ska resa bort i jobbet.

Jag tror det är bra att vovve får "slängas in i verkligheten" ganska snabbt (men lite lagom såklart) så den inte blir chockad av omställningen sen.

Jag ska bli med valp i april!

Jag har tagit ut 5 veckors semester som jag kommer vara hemma med voff, sen kommer han på följa med mig till jobbet (städerska) och varva mellan att sitta i bilen och följa med in.

Min uppfödare håller honom åt mig eftersom jag inte fick ta semester när han är 8 v. Så du kan säkert fråga :)
Min kommer vara nästan 4 månader när jag får hem honom.

Jag har för det första en väldigt bra kontakt med "min" uppfödare, bor i samma by. Fick Error en vecka innan jullov. Han var hos mig på helgen sen var han på dagis hos uppfödaren mellan, 14.00-16.00 cirka när jag jobbade (husse jobbade eftermiddag så han var hemma till 14.00). Sen fick jag jullov i två veckor från den 21 december till 7 januari då jag var hemma heltid.

Nu är min valp extremt lättsam, han kan vara ensam i två-fyra timmar utan bekymmer dvs varannan vecka är han hos min uppfödare på "dagis" mellan 8.00-15.00 då husse slutar. Varannan vecka är han hemma med storebror (hund) ensam från ca 14.00 till 16.00-17.00 beroende på dag. Detta fortsätter vi med tills han kan vara ensam med storebror även på fm-veckorna. Då är den vuxna själv ca 6-7 timmar vilket går bra. Förrut for jag hem på lunchen men det stressade mer än att vara själv för Harry då jag for igen (när matte kommer hem så ska hon STANNA hemma! enligt gammelman).

Detta fungerar för oss men då är som sagt Error ovanligt lättsam i sin ensamhetsträning, han kan t o m gå ner själv på nedervåningen för att sova när jag och Harry (den vuxna hunden) är kvar uppe. Har jag aldrig varit med om att ngn av mina valpar gjort förrut.

javan

Tack för alla bra svar! :bow: :)

Det kanske inte är helt omöjligt med en valp för min del då. :bump:
Det är ju helst det jag vill ha, men kan man inte lösa allt det praktiska runt omkring så blir det svårt.

Första gången jag skaffade valp hade jag planerat länge och noggrant och sparat semesterdagar i flera år. Jag hade gjort upp med jobbet att jag kunde vara ledig i 10 veckor för att vara med valpen. Sen pusslade jag ihop det med sambons semester, mammas och pappas semester, så alla passade valpen några veckor var. På så sätt fick jag ihop 4 månaders valp-passning. Sen började valpen på dagis för då var den över 6 mån.

Senaste valpköpet var en impulshandling, helt oplanerat. Valpen var visserligen 4 månader vid köpet, men jag kunde bara ta en veckas semester från jobbet. Sen pusslade jag ihop dagar - sambon var ledig en dag i veckan, min pappa passade valpen två dagar i veckan och jag jobbade hemifrån två dagar i veckan. Så höll vi på till valpen blev 6 månader och fick börja på dagis, men där blev han direkt smittad med kennelhosta och var tvungen att vara hemma i 1½ månad till. Men då hade vi ju redan rutinerna inne liksom... ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 092
Senast: Farao
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 908
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 897
Senast: geting
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 571
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka