Hur har ni era tävlingshästar ute under sommaren?

J

Jalapaleno

Vet inte om den här tråden hamnar rätt nu, men jag testar, annars får moderatorn flytta.

Jag är nyfiken över hur ni har era tävlingshästar ute under sommaren, de som inte går på bete. Jag har alltid haft och kommer även fortsätta att låta min pållehäst gå ute under natten, 17:00-07:00, och stå inne under dagen, iaf dom hetsaste timmarna. Men har fått lära mej att knott och angripande insekter är som mest aktiva i skymmning och gryning, vilket måste då vara den jobbigaste tidpunkten för hästen att vara ute. Dock kommer min gå med sommartäcke osv. Men hur gör ni, och varför? Släper ni era i "beteshage" under utevisstelse tiden, eller stödfodrar ni med hö hela sommaren, och att hästran går i vårnerbetade hagar sommaren igenom? Tacck på förhand.

Sv: Hur har ni era tävlingshästar ute under sommaren?

Min och stallets andra tävlingshästar går ute från runt 8.30 tom kvällsfodring vid 19.00 sommartid.
Är det jättehett vilket ju också drar till sig dessa :devil: bromsar, då brukar hästarna få gå ute på natten from runt 19.00 tom runt 10.00 dagen därpå.
De har samma fodertider ändå, dessutom får de hö i hagen, gräset räcker inte till mer än att de har lite att plocka i.

Ska de tävla går de inte ute natten innan.

Jag har för närvarande en tävlingshäst och en tävlingshäst som just är igångsatt efter en mindre skada. De går tillsammans med våra andra hästar i en rätt stor hage men en del gräs. Dock är det inte jättemycket kvar eftersom vi inte vill att de ska äta för mycket.

Tävlingshästarna går inte ute på natten, min ponny hade fång förra året och är bara ute ett par timmar av den anledningen och den andra för att hon behöver komma in och få kraftfoder m.m Ponnyn hade alltså inte fått gå ute även om hon inte haft fång förra året heller...
De andra går ute ibland och är inne ibland (på natten alltså).

Okej. Tack för svaren. Fler svar är välkommna! :)

Tycker det där resonnemanget är löjligt:crazy:
Ok om det är tävling dagen där på,eller om vädret är kasst.
Annars tycker jag hästarna kan gå ute,såvida man inte tävlar på världsnivå vill säga...:rofl:

Just nu så är inte min donna i precis hög tävlingskondition , men hon ska tävlas i sommar & går ute på nätterna, alla mina hästar har alltid gått ute om natten sommartid.

Min häst går med rätt många hästar (iaf jämfört med vad jag haft innan) så de finns 4 vuxna hästar & 3 föl & hon då ... :)

Hästarna i vårt stall går ute dygnet runt från midsommar ungefär, tills i höst då betet inte ger så mcyket längre. De stödutfodras hela tiden med hö, och äter så mycket de nu vill av det. Oftast lämnar de en del och äter bara lite hö. Men de verkar funka bra på det, tycker det är så härligt när de får gå ute länge :D Innan tävling kan hästarna få gå inne om ägarna vill det. Det här blir första somamren med min pålle, och jag tror han ska få gå inne natten före tävling. Det blir smidigare så, med tanke på att betet ligger vid älven ca 500 m från stallet.

Mina pållar går ute dygnet runt. Med täckte vid lite kyligare och regnit väder. Om det är jätte varmt kan pållarna få komma in på dagarna. De brukar gå på bete från maj till oktober om vädret är bra. Även när tävlingsponnyn hon var i högform och vi tävlade internationellt fick hon gå ute. Hon hade aldrig presterat så bra som hon gjorde hon hon inte hade fått gå i sin hage och leva lite hästliv och äta gräs:D

Och till de som har problem med fång eller att hästen inte får äta för mycket gräs finns världens bästa uppfinning:idea: Munkorgen!! Min shettis fick fångvarning för tre år sedan och sedan dess går han men munkorg dygnet runt på sommrana. Funkar superbra, i början är de väldigt irriterade men de vänjer sig:p Finns både i plast och tyg. Den i plast är att rekomendera då, iallafall jag hittade tygmunkorgen utspridd över hela hagen efter några dagar.....

Senast ändrad av en moderator:

Fast varför ska man särbehandla internationella hästar så?

Har man tävlingsambitioner så vill man ju givetvis hålla hästen på det sättet som ger den bäst förutsättningar för att klara av dom förväntningar man har, oavsett om man tävlar på lokal, regional, nationell eller internationell nivå?

Mina hästar får på sommaren mat vid 06 å går ut senast 08 (om det är mkt insekter vid fodringstillfälle dvs om de är varm högsommar väntar vi till 8) de går in vid 21 tiden. Oftast blir de ute mellan ca 07-21. Har hästar som inte fungerar att hålla i full träning och tävling om de går ute på nätterna. Vill man tycka att det är fjantigt så får man det, men jag vill ha hästar som är utvilade och har fått sova. Har tidigare haft häst ute på natten men då det fungerade dåligt (speciellt med en av hästarna) så har vi dem inne.

Min går ut vid 7-8 och vill in senast 18. Hon står och gnäggar hysteriskt vid grinden om hon inte kommit in vid 18-tiden. Har aldrig velat vara ute på natten, hon har allergi och under den värsta tiden på sommaren har jag gjort så att hon kan gå in i sin box om hon vill dagtid. Hon blir hysterisk när bromsarna kommer om hon inte kommer in i stallet och springer tills hon skadar sig. Hade varit skönt om hon velat vara ute men det vill hon inte så jag tycker inte man ska tvinga dem.

Annars tycker jag hästarna kan gå ute,såvida man inte tävlar på världsnivå vill säga...:rofl:

Kanske skillnad på islandshäst VS vanlig häst. Har aldrig hållt på med isisar, så vad vet jag. Men menar iaf de som inte släpps på bete.
Och vilken nivå på tävling det än gäller så vill man ju ha sin häst utvilad pigg och kry dagen man åker.

Tack för övriga svar, alltid givande och läsa andras åsikter och synpunkter.

Senast ändrad av en moderator:

Vi tävlar på reg nivå dr och våra får gå ute dygnet om 2-3veckor då det ej är tävlingar. Men tävlperioden är dom bara ute dagtid då dom blir väldigt "sega" o trötta av att ständigt gå o vifta bort knott,broms o andra insekter...Dessutom vill jag inte utfodra med en massa kraftfoder samtidigt som bete och utan kraftfoder orkar dom inte prestera sitt bästa ...Så gör vi!;)

Har försökt med vanligt bete men det har tyvärr inte fungerat för min herre. Blev väldigt besvärad av bromsar och dyligt vilket resulterade i att han sprang runt hela dagarna och gick ner massor i vikt. Så nu får han gå i beteshage dag eller natt beroende på väder. Fodras med mindre mängd hö och kraftfoder när han står inne.

*hugger sista*

Vet inte riktigt hur jag kommer att göra i sommar. Hon kommer iaf inte att få gå på ett regelrätt bete då hon blir tjock och däst samt väldigt trött. Hon kommer att gå kvar i sin vinterhage och vara ute samma tider som under vinterhalvåret. Det finns lagom med gräs att plocka med där.
Sen beror på det lite på vad det blir för sommar! Blir det en het och solig sommar med mycket broms kommer hon att stå inne en större del av dygnet, ute den svala delen av dygnet.

//Alice

Mina blir sååå trötta av att vara ute dygnet runt. Dom får dock vara ute mycket, kommer in några timmar per natt för att sova! Testade ha 4-åriga ponnyn ute dygnet rund tillsammans med 1-åringarna, men han gick inte att rida, han var så trött! och dom stora hästarna har jag inte ens provat med, dom står och väntar vid grinden varje kväll.

Antagligen får dom gå ute dygnet runt någon vecka när jag ska tvätta stallet. Men under den veckan blir det inga träningar eller tävlingar. Vill inte komma med en zombie.

Samma sak med våra hästar, dom blir helt slut av att gå ute dygnet runt, pga. värme och insekter. Hade 4:åringen ute dygnet runt förra sommaren, dock reds hon inte så hårt, men det lilla jag ville få ut av henne var i stort sätt omöjligt, då hon inte orkade, så nej tack, dom hästar som skall tävla i sommar får vara inne under dom hetaste timmarna.

Så hästar som inte är på högsta nivå ska inte få en rimlig chans att nå dit?? Tror du att en häst som går ute dygnet runt o äter kan muskla sig, vila ut, o allt annat som krävs för att hästen ska kunna prestera bra? Jag tränar hellre med en pigg o utvilad häst än med en proppmätt som inte sovit något...

Mina går ut vid 7 på morgonen, kommer in vid 11 och är inne till 13 ca och sen ut igen. Kommer in för natten vid 22-23 ca...

Mina har ingen lust att gå ute dygnet runt, de blir trötta och irriterade. Och jo, jag har kört på succesiv invänjning och de får hö i princip fritt under natten... Men dem vill in, punkt slut. Jag tänker inte bråka med dem om det, jag gillar ändå inte att ha dem ute nattetid.

Våra hästar går ute i gråshage mellan 7-19 sommar vis och har 2 veckor mitt i sommaren då de går dygnet runt... utan ridning oxå..
annars går de inne på nätterna...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka