Hur har ni det i värmen med alla bränder överallt?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Mirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 481
  • Visningar Visningar 37 042
I Blekinge har de skärpt eldningsförbudet, grillning är förbjuden överallt. Fimpar får inte slängas på marken. Jag slåss mot en enveten bekant som hade planerat grillkväll på lördag och hävdar att gasol på altan fortfarande är en bra idé :rage: :banghead:

/Surkärring i fb-grupp

I Blekinge har de skärpt eldningsförbudet, grillning är förbjuden överallt. Fimpar får inte slängas på marken. Jag slåss mot en enveten bekant som hade planerat grillkväll på lördag och hävdar att gasol på altan fortfarande är en bra idé :rage::banghead:

/Surkärring i fb-grupp

i vår fb grupp har man lagt upp typ tre inlägg om eldningsförbud. Jag har också blivit surkärring, igår var jag påväg att skälla ut några som stod med en engångsgrill. Visade sig att det var en såndär låda man har fiskegrejer i :angel:

i vår fb grupp har man lagt upp typ tre inlägg om eldningsförbud. Jag har också blivit surkärring, igår var jag påväg att skälla ut några som stod med en engångsgrill. Visade sig att det var en såndär låda man har fiskegrejer i :angel:

Det är mängder med inlägg om förbud i alla lokala grupper också. Det verkar inte röra grillentusiaster i ryggen, jag blir så sjukt provocerad!

Vet det är eldningsförbud på Gotland och medeltidsveckab är nästa vecka, de uppmanar till ingen öppen eld och helst ej slänga ciggarettfimpar bland växtligheten osv.
Tysligen väldigt känsligt för många som blir sura för att de inte får se eldshow och utan eld är inte det något att ha, för på medeltiden fanns inte ström. Medan andra å andra sidan menar på att det går att ha kul ändå.

Det är mängder med inlägg om förbud i alla lokala grupper också. Det verkar inte röra grillentusiaster i ryggen, jag blir så sjukt provocerad!
Vad jag förstått är det bara i vissa län/kommuner där det är förbjuden att grilla i sin egen trädgård. Tror det var Kalmar län som hade ett sådant förbud där ingen grillning i princip var tillåten.

Enligt en brandman i Ljusdal som jag snackade med igår har Lövén tackat nej till brandplan från Ryssland. :( De får information om alla som erbjudit sig och de som kommer hit men jag vet inte om det stämmer. Vad som däremot stämmer är att de som frivilligt avbryter sin semester för att hjälpa till i släckningsarbetet ser sina semesterdagar gå upp i rök bokstavligt talat! De får ingen som helst kompensation för att de ställer upp. :rage:

MSB föreslår totalt eldningsförbud i hela landet, även den egna trädgården. :up:

Vad jag förstått är det bara i vissa län/kommuner där det är förbjuden att grilla i sin egen trädgård. Tror det var Kalmar län som hade ett sådant förbud där ingen grillning i princip var tillåten.

Vi har samma förbud som Kalmar sedan igår. Idag har det gått meddelanden överallt i kommunen, grillförbud överallt på alla platser. Men folk bryr sig inte.

Vet det är eldningsförbud på Gotland och medeltidsveckab är nästa vecka, de uppmanar till ingen öppen eld och helst ej slänga ciggarettfimpar bland växtligheten osv.
Tysligen väldigt känsligt för många som blir sura för att de inte får se eldshow och utan eld är inte det något att ha, för på medeltiden fanns inte ström. Medan andra å andra sidan menar på att det går att ha kul ändå.

Jag såg nånting om att några vid en annan liknande tillställning (minns inte var) hade stått ute i vattnet och kört sin eldshow. Så länge det är tillräckligt långt ut funkar det väl. Jag har sett personer som funderat på att vara medeltida brandvakter under veckan, den tanken gillar jag.

Jag tittade på SMHI i förmiddags och blev överförtjust i att det skulle regna 50-60 mm i Linköping under lördag till måndag även om det skulle åska på måndagen. När jag kollade igen någon timme senare var det ändrat till 5-10 mm per dag och åska söndag och måndag. Visst att det nog inte hade varit helt optimalt med den mängden regn på så torr mark som det är, stilla regn ett tag innan det kommer mängder så att ytskiktet kanske kan luckras upp lite hade varit bättre.

Enligt en brandman i Ljusdal som jag snackade med igår har Lövén tackat nej till brandplan från Ryssland. :( De får information om alla som erbjudit sig och de som kommer hit men jag vet inte om det stämmer. Vad som däremot stämmer är att de som frivilligt avbryter sin semester för att hjälpa till i släckningsarbetet ser sina semesterdagar gå upp i rök bokstavligt talat! De får ingen som helst kompensation för att de ställer upp. :rage:

MSB föreslår totalt eldningsförbud i hela landet, även den egna trädgården. :up:
Troligen en falsk nyhet:
https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/sa-sprids-falska-uppgifter-kring-branden

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka