Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
?5 troligtvis misstänkta bränder här i länet igår![]()
5 troligtvis misstänkta bränder här i länet igår![]()
Säg det, säkert många galningar som triggas igång av alla bränder överalltHelt galet... Vad är det för folk som aktivt tänder på?![]()
Ah jag fattade inte vad en misstänkt brand är. Men alltså misstänkt anlagd brand?
Oj haha, ja det ska stå misstänkt anlagda bränderAh jag fattade inte vad en misstänkt brand är. Men alltså misstänkt anlagd brand?
I Blekinge har de skärpt eldningsförbudet, grillning är förbjuden överallt. Fimpar får inte slängas på marken. Jag slåss mot en enveten bekant som hade planerat grillkväll på lördag och hävdar att gasol på altan fortfarande är en bra idé
/Surkärring i fb-grupp
i vår fb grupp har man lagt upp typ tre inlägg om eldningsförbud. Jag har också blivit surkärring, igår var jag påväg att skälla ut några som stod med en engångsgrill. Visade sig att det var en såndär låda man har fiskegrejer i![]()
Vad jag förstått är det bara i vissa län/kommuner där det är förbjuden att grilla i sin egen trädgård. Tror det var Kalmar län som hade ett sådant förbud där ingen grillning i princip var tillåten.Det är mängder med inlägg om förbud i alla lokala grupper också. Det verkar inte röra grillentusiaster i ryggen, jag blir så sjukt provocerad!
Vad jag förstått är det bara i vissa län/kommuner där det är förbjuden att grilla i sin egen trädgård. Tror det var Kalmar län som hade ett sådant förbud där ingen grillning i princip var tillåten.
Inget ovanligt egentligen - tyvärr. Många som skiter i det, de förstår inte konsekvenserna om något skulle hända.Vi har samma förbud som Kalmar sedan igår. Idag har det gått meddelanden överallt i kommunen, grillförbud överallt på alla platser. Men folk bryr sig inte.
Varför skulle Löfven vara den som tackat nej till det? I infon från 2014 skrevs ju också att regeringen tackat nej till rysk hjälp men det var ju inte ens regeringens beslut.Enligt en brandman i Ljusdal som jag snackade med igår har Lövén tackat nej till brandplan från Ryssland.![]()
Vet det är eldningsförbud på Gotland och medeltidsveckab är nästa vecka, de uppmanar till ingen öppen eld och helst ej slänga ciggarettfimpar bland växtligheten osv.
Tysligen väldigt känsligt för många som blir sura för att de inte får se eldshow och utan eld är inte det något att ha, för på medeltiden fanns inte ström. Medan andra å andra sidan menar på att det går att ha kul ändå.
Troligen en falsk nyhet:Enligt en brandman i Ljusdal som jag snackade med igår har Lövén tackat nej till brandplan från Ryssland.De får information om alla som erbjudit sig och de som kommer hit men jag vet inte om det stämmer. Vad som däremot stämmer är att de som frivilligt avbryter sin semester för att hjälpa till i släckningsarbetet ser sina semesterdagar gå upp i rök bokstavligt talat! De får ingen som helst kompensation för att de ställer upp.
MSB föreslår totalt eldningsförbud i hela landet, även den egna trädgården.![]()