Hästen jag köpte var ju "uppfostrad av militära gentlemen", som säljaren uttryckte det. Det lät som något positivt men utan att inse det innan fick jag hem en häst som var så spörädd så det fanns inte. Han ryggade tillbaka flera meter om du rörde armarna för hastigt och att sopa undan bajs medan han stod på gången var att glömma- han sparkade sönder kvastarna.
Klev du in i boxen med något i handen satt han som ett plåster på den bakre väggen. Det var ingen höjdare att försöka få tillbaka den tilliten, och då var jag ung och historierna spred sig inte lika långt i hästvärlden och jag insåg därför inte hur mycket som kunde gå fel.
Med åldern har jag blivit feg och hade aldrig gett mig på ett sånt projekt igen. Det får vara lagom stort.
Den här tråden har varit positiv för mig att läsa, för jag har gått och bävat över den dag jag skulle behöva byta ut min gamla bombsäkra häst mot en yngre förmåga med samma tanke som trådstarten- att de är för hetlevrade för mig. Men tråden har påmint mig om allt jag gjort längs vägen för att få min bombsäkra häst, för nog är han klok i sig själv men det är också mycket träning bakom eftersom jag vill ha hästar som fortsätter att jobba på trots att det händer mycket saker omkring dem.